Gå til innhold

Den store fotballsko-tråden


ingveh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Glem kunstgressko

Stive rygger og såre lysker etter en kunstgresstrening kan skyldes feil valg av sko. – Unngå kunstgressko, sier Kenneth Kennedy Berg.

 

Av BJØRN G. SÆBØ Publisert 06.02.2007 - 12:00 Oppdatert 06.02.2007 - 12:02 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden – På en moderne tredjegenerasjons kunstgressbane er det feil å bruke kunstgressko eller sko med blades, sier Kennedy Berg, direktør i ISA Sport Nordic.

 

Feil skovalg gjør at spilleren løper oppå kunstgressfibrene, og blir fortere sliten.

 

Kennedy Berg er spesielt kritisk til at spillere slippes utpå med avlange knotter – såkalte blades.

 

– Forskjellen i vridemotstanden dobles med blades-sko. De lange knottene går ikke ned i fibrene, slik at man blir mye mer skadeutsatt. Banen vil virke hard hvis du bruker blades, sier Kennedy Berg, en av Norges fremste kunstgresseksperter.

 

Kunstgressko er rett og slett bortkastet på kunstgress, sier Kennedy Berg. Når eksperten sertifiserer kunstgressbaner sverger han til Adidas Copa Mundial som testsko.

 

– Vi bruker alltid runde knotter av den gammeldagse typen når vi sertifiserer.

 

"

 

 

"Football Boots Blades vs Studs?

just wondered what people thought of the bladed footy boots, i played in studs for years without any problems. then i brought a pair of adidas predator boots with blades, within half a season id snapped my cruitiat ligament. i beleive it was down to the blades they dont allow any movement in the ground so the joint takes the full forse, where as studs tear threw the ground so your leg is less rigid. anyone else got any opinions or storys. cheers

"

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...27054927AAkew6L

 

 

Ser ut som flere mener at vanlige knotter er bra og ikke slike blades eller halvknotter, hva kaller man dem på norsk?

Lenke til kommentar
De er seff smale, men IV har blitt breiere siden III versjonen. ;)

 

For min sko favoritt er HELT KLART Nike MErcurial Vapor, men jeg har for brede føtter virker det som.

Så skal jeg ha vapor som er brede må det bli den siste versjonen?

Leste et sted at de blir bredere for hver modell?

Lenke til kommentar

Har brukt et par Puma Kings nå siden 15 august, gått hull i de. Surt at de ikke holder lengere. Er gått hull gjennom skinnet framme i tuppen av skoen.

 

Veldig gode sko å bruke!

 

 

Karasjok, Shoo? Seriøst, en av Norges mest fotballskointeresserte bor i Karasjok? Det hadde jeg ikke trodd for alt i verden.

 

Finnmark har ingen fotballintereserte? :(

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar
Karasjok, Shoo? Seriøst, en av Norges mest fotballskointeresserte bor i Karasjok? Det hadde jeg ikke trodd for alt i verden.

 

Yep. Seriøst. Er nok der jeg holder til. En smule kjølig å sparke ball her jeg er nå, men stopper ikke meg å interessere meg for fotballsko for det om. Men ja, verden har plenty med overraskelser, gitt.. :thumbup: Men jada, er nok sant det der.. Og ja, selv om jeg selger skoene herfra, så er jeg da en trusty selger for det om! Heh.

 

Puma King er vel ikke stort bedre en Air Legend når det kommer til livslengde om man ikke tar å vedlikeholder skoene ordentlig. Men personlig så synes jeg Puma King fyker/slites fortere enn de mer billigere merkene..

 

Faktisk så er fotballinteressen så stor her i Finnmark at selv langrenn henger langt etter fotballen i og med at vi har mest snø (og bitende kulde) enn varme og fotballvær.. Nivået her forklarer vel at situasjonen er så som så når det kommer til fotballen: http://idrett.speaker.no/07/ResultatServic...=&7=&8=

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Kjedelig at Nordlys rykker ned til 4divisjon, burde vel egentlig klart seg i 3divisjon. Alta IF stiller jo med 3.lag i 4divisjon, gjennomsnitsaldern i 4divisjonslaget og 3divisjonslaget er vel rundt 17.

 

Får trødd litt til til neste år, så blir det opprykk i Nordlys.

 

 

Må ha nye sko, tenker at det blir adidas igjen. Adipure eller Copa, finner vel ut ^^

 

 

Edit: Innlegg 1000! :p

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar
Har brukt et par Puma Kings nå siden 15 august, gått hull i de. Surt at de ikke holder lengere. Er gått hull gjennom skinnet framme i tuppen av skoen.

 

Veldig gode sko å bruke!

King XL? Har du brukt de på naturgress så er det vel reklamasjon, har du brukt dem på kunstgress kan du takke deg selv ;)

Lenke til kommentar

-Martin-, ja, hør på DM. Er nok sant det der.

 

Skal kjøpe nye innesko; Hva ville dere tatt? max. 700 kroner!

 

Har tenkt på denne eller denne.

 

Hva ville dere tatt?

 

Ville også vurdert Adidas sine Samba og Telstar-sko. Er vel kun Samba som du får på TSK, vil jeg tro.. Annet alternativ er det som blir nevnt ovenfor; Tiempo-skoene til Nike. Utmerket IN-sko.

 

---------

 

Her er forresten de nye & kommende Vapor-modellene (er sikkert noen som ikke har sett de før:

 

MVIV svart/rød:

mvivblackred.jpg

 

MVIV citron:

mvivcitron.jpg

 

MVV:

mvv1.png

 

MVV (for jenter):

mvvwmns.png

 

Må forøvrig også si at prisen på skoene ser ut til å bli stivere og stivere.. Virkelig.. Godt er det å se Vapor 5 til jenter også. Blir nok poppiser de der, spesielt med rosa og helhvite fargevarianter samt hos de litt kjappe tilbens jenter.

 

Skal utover denne måneden ta å teste 50.9 (svart/gul), så jeg kommer tilbaks med mer om de skoene..

 

F50.9:

f509whitered.jpg

 

F30.9:

f509blackyellow.jpg

 

Noen som liker de fargene? Jeg må innrømme at skoene ser usedvanlig hotte ut, hadde det ikke vært for det ufyselige "vinduet" på skoene..

 

Her er også noen nye 10RII-sko som jeg skal 'prøvekjøre' i begynnelsen av november:

10r2whitegold1.jpg

 

og

 

10r2yellow.jpg

 

Også et par Laser II som kommer snart:

laseriiwhiteredblack.png

og

laseriiltd.png

 

Kanskje noen vil ha trikse/five-a-sidesko:

zoomfive.png

 

Så ja, det er en del toppmodeller å "glede" seg over, selv om jeg må si at skuffelsen er smålig stor for Vapor 5.. Hadde forventet noe bedre og finere, altså. Nei, er nok best å holde seg til Vapor 4, iallefall med den prisen som Vapor 5 kommer til å ha..

Endret av Shoo
Lenke til kommentar
post-160035-1216083094_thumb.jpgvet du om disse kommer ut?

aldri sett dem dem før:P men ser kul ut.

 

Har tenkt å begynne å trene mer fotball igjen. Har trent 1 gang i uka med 1 kamp ca. hver uke og i sommer skal vi bare ha 1 trening i uka og jeg vil derfor investere i noen bedre sko.

 

Lurer på hva slags sko jeg burde satse på, siden jeg liker å fordele pasninger samt å utfordre backen..osv..

Noen som har noen som helst formening om hva jeg burde velge imellom?

PS: har som regel bare vært fornøyd med passformen til Nike sko.

Skoene som er spesial laget for ronaldinho er svært gode til passninger, skudd og finter:P

 

Har noen erfaringer med fotballsko fra puma? spiller på kunstgress. håper på svar:P

Endret av Camrot
Lenke til kommentar
post-160035-1216083094_thumb.jpgvet du om disse kommer ut?

aldri sett dem dem før:P men ser kul ut.

 

 

Har tenkt å begynne å trene mer fotball igjen. Har trent 1 gang i uka med 1 kamp ca. hver uke og i sommer skal vi bare ha 1 trening i uka og jeg vil derfor investere i noen bedre sko.

 

Lurer på hva slags sko jeg burde satse på, siden jeg liker å fordele pasninger samt å utfordre backen..osv..

Noen som har noen som helst formening om hva jeg burde velge imellom?

PS: har som regel bare vært fornøyd med passformen til Nike sko.

Skoene som er spesial laget for ronaldinho er svært gode til passninger, skudd og finter:P

 

 

Har noen erfaringer med fotballsko fra puma? spiller på kunstgress. håper på svar:P

 

 

Trippelpost? Det er vel egentlig ikke lov/nødvendig. Du kan svare i samme svar, slik jeg gjør nå...

 

Har tenkt å begynne å trene mer fotball igjen. Har trent 1 gang i uka med 1 kamp ca. hver uke og i sommer skal vi bare ha 1 trening i uka og jeg vil derfor investere i noen bedre sko.

 

Lurer på hva slags sko jeg burde satse på, siden jeg liker å fordele pasninger samt å utfordre backen..osv..

Noen som har noen som helst formening om hva jeg burde velge imellom?

PS: har som regel bare vært fornøyd med passformen til Nike sko.

 

Jeg ville forklart litt mer om spilletypen din. Er du rask? Sterk? Smale ben? Skyter du mye?

Derfor vil jeg anbefale deg å skrive inn forespørselen på www.fs.elgen.net, og følg denne veilederen.

Lenke til kommentar

Shoo? har du noen erfaringer med fotballsko fra puma? har sett en del på Puma v1.06 Kenguruskinn FG black/silver og noen av v-konstrukt skoene. jeg spiller sentral midtbane/spiss. og har ganske smal fot.

du har sikkert hørt om Aspmyra, Bodøglimt sin kunstgressbane, Der jeg spiller har vi en sånn type kunstgress. ganske mykt.

post-173240-1223043327_thumb.jpg

Endret av oboyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...