Gå til innhold

Den store fotballsko-tråden

ingveh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg er en damespiller som trenger nye fotballsko så snart som mulig, så setter pris på om noen gidder å hjelpe litt :)

Jeg spiller back/sentral midtbane. Er ganske god teknisk: flink til å ta ned ball og sende presise pasninger, spesielt god på gjennombruddspasninger, og har relativt gode skudd. Er en typisk lagspiller som sjeldent dribler av flere mann, og jeg er heller ikke spesielt rask.

Trener med ball hver dag, da jeg har ambisjoner om å spille fast på laget til en hver tid. Rekner med å måtte bruke 1000-2000 kr på sko, og håper de kan brukes både på naturgress og kunstgress, da jeg ikke er veldig fornøyd med kunstgresskoene jeg bruker nå.

Utseendemessig ønsker jeg en klassisk stil. Synes fargekombinasjonen svart/rød, evt. svart/hvit er fantastisk flott!

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Hei,

jeg er en damespiller som trenger nye fotballsko så snart som mulig, så setter pris på om noen gidder å hjelpe litt :)

Jeg spiller back/sentral midtbane. Er ganske god teknisk: flink til å ta ned ball og sende presise pasninger, spesielt god på gjennombruddspasninger, og har relativt gode skudd. Er en typisk lagspiller som sjeldent dribler av flere mann, og jeg er heller ikke spesielt rask.

Trener med ball hver dag, da jeg har ambisjoner om å spille fast på laget til en hver tid. Rekner med å måtte bruke 1000-2000 kr på sko, og håper de kan brukes både på naturgress og kunstgress, da jeg ikke er veldig fornøyd med kunstgresskoene jeg bruker nå.

Utseendemessig ønsker jeg en klassisk stil. Synes fargekombinasjonen svart/rød, evt. svart/hvit er fantastisk flott!

http://www.torshovklubb.no/Design02/detail...03&farge=-1

Disse burde vel falle i smak, hvis ikke disse:

(Begge er damesko)

Lenke til kommentar

J91:

Litt usikker på hva jeg skal anbefale til deg. Dette kommer veldig ann på hvordan foten din er! Ser du er jente så blir vell ikke helt det samme? Men så er det jo junior størrelse også.

Et par sko som passer til det du leter etter:

AdiPure ( Som han over nevnte )

Powerswerve ( I flere kule farger )

http://www.prodirectsoccer.com/prodinfo.as...p;PROFILE=Power

Laser II: ( Den ultimate pasningsskoen ? )

ALII ( Brings the touch, hehe. Klassisk design )

http://www.prodirectsoccer.com/prodinfo.as...ROFILE=Heritage

Lenke til kommentar
Hei,

Her er en annen modell, den blir brukt av mange spillere i Toppserien:

tre forskjellige farger

Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte tips og svar!

Har brukt både herre- eller damesko, og begge deler har funket omtrent like bra. Hadde predator damesko for et par år siden, og de var jo nesten perfekte. Noen som vet om det er stor forskjell mellom predator herre og predator damesko?

Sånn generelt når det gjelder fotballsko er vel forskjellen det at dameskoene er smalere, i og med at damer ikke har så brei rist som menn?

Og en ting til, hvis jeg f.eks skal kjøpe Powerswerve skoene, vil dere anbefale å kjøpe i butikk eller over nettet? Regner med at de er dyrere i butikk, men det vel på mange måter "sikrere" å kjøpe lokalt også..

Lenke til kommentar

tja, det er jo opp til deg! :) .. Se hvor du finner dem billigst. Det er nok av sikre nettsider ( PDS, Unisport etc ), så ikke bekymre deg der hvertfall. Bestilte sko fra PDS her om dagen selv.

Ang. forskjellen på Dame og Herre modell har jeg ingen aning om, ettersom jeg bare har prøvd herre modeller ;) , men vil tro at om du bestiller rett størrelse skulle det ikke ha VELDIG masse og sei, ettersom dame modeller er en ganske ny ting. Og det er vel flere damer som bruker såkalte " herre modeller ".

Lenke til kommentar
Hei,

Ah! Interessant å se ei jente spørre etter sko innpå her... Er ikke ofte det skjer. Meget bra!

Nå er det slik at det går for det meste i Puma og Adidas her i Norge når det kommer til damesko... Er kanskje ikke så rart at du ser flere og flere bruke de skoene.

Er litt vanskelig å anbefale riktig sko til deg, ettersom jenter har annerledes føtter enn hva gutter har. Hvordan er føttene dine i forhold til skoene? Er du avhengig at skoene skal ha "wide-fit" i seg? Wide-fit = så at det er mer plass til føtter som er litt store. Adidas er kjent for å ha slike sko.

Ser at de skoene jeg har å anbefale deg er allerede listet opp. :thumbup: Jeg vil allikevel foreslå at du tar nærmere titt på disse skoene:

Nike F2P FG - Disse skoene er relativt nye på markedet, men de har blitt tatt godt i mot blant de kvinnelige spillerne. I et forsøk på å gjøre skoene mer vel med føttene til spilleren, så har Nike satt opp et nytt system på knottene sine så at de er bedre tilpasset føttene til brukeren. Ut av det jeg har fått høre, så er disse mest egnet for de med litt fart i seg og de med litt smale/"normale" føtter. Kanskje ikke aktuelt for deg de her... Litt moderne i design er de også...

adiPURE TRX FG - De her er siste i rekken av Adidas bestselgere. I og med at disse er relativt nye på markedet, så er det ikke mange som har sagt så mye om de her, men de som har prøvd de her, har ikke klaget så langt, faktisk! Skoene sitter velplassert på føttene og skoene er meget komfertable. Egen damelest på skoene er det også. Skoene kan være litt smale for noen, men for de fleste vil disse sitte meget godt på. Mener at disse skoene vil passe deg godt, men tror nok at de to neste skoene vil passe deg enda bedre...

Adidas Preds PS FG - Disse er blant Adidas' mest solgte damesko. Skoene har veldig god hælstøtte, fleksibel på fremsiden (så tåene slipper å ha det vondt) og utmerket komfort. Disse skoene passer også spillet ditt finfint. Overdelen er i k-skinn (kenguru-skinn), noe som gjør at skoene er noe myke og dermed gir god touch på ballen. Disse skoene er også veldig holdbare. De varer en god stund, spesielt om du tar å vedlikeholder skoene slik de bør vedlikeholdes. Det er også lissedekke på skoene. Klassisk design på skoene er det også. Ulempene med skoene er at de gir en illeluktende stank etter seg og de kan virke noe tunge å løpe i på vått underlag. Skoene er også noe stiv i prisen. På tross av de småtingene der, så mener jeg at disse skoene er 1 av 2 par du virkelig bør ta til vurdering.

Nike Air Legend FG - Nå er ikke Torshovsklubb kjent for å opplyse særlig med detaljer på skoene sine, men men... Her får du GODE sko til en veldig grei pris. Naturligvis, så er det ikke alle som liker sko i k-skinn, men på AL oser det komfort ut av. Skoene er som skapt til spillet ditt. God touch, ballkontroll og "feel" gjør susen. Skoene er også noe lettere enn Preds, men det er bare snakk om få gram. Fleksibiliteten er også en annen del skoene scorer mål på. Det samme med ventilasjonen. Med Air Zoom i hælen gir AL ypperlig hælstøtte og komfort. Yttersålen er av fiberglass, noe som gir god beskyttelse. Det her er sko som jeg har sett flere og flere fatte interesse for, både på dame- og herresiden. Bruker selv disse skoene (bare at det er gutte-versjon da) både på kunst- og gressbane. Fungerer finfint det, så lenge du vet å ta vare på sko av k-skinn. En liten instruksjon på hvordan du tar vare på sko i k-skinn kan du lese ved å ta en titt innom fottballsko-forumet mitt.

Anbefaler ikke disse Puma v-kon skoene selv om de muligens er noe brukbare. Skulle du allikevel være interessert, så kan jeg jo skrive litt mer om de også... Mener bare at de er ikke sko som passer deg helt med tanke på design og spillestil. Komfortable kan de være samt at passformen er grei nok, men skoene varer ikke så altfor lenge (de blir slitt etter et par måneder), til tross for at du tar godt vare på de. De kan også være litt plagsomme i lengden med at passformen kan bli ujevn og slitsom. Disse skoene er myke foran, så det er lurt å bruke disse på kamp. De er ikke særlig optimale å løpe med på kunstgress heller. Litt for moderne for din stil er de vel også, kanskje? Noe stiv pris på de skoene er det også. PS: Hvis du får prøvd disse skoene, så prøv de her en halv størrelse mindre enn til vanlig for å se om det hjelper.

Nå er riktignok ikke FG-knotter optimalt for kunstgress, men det fungerer finfint. Finner du de overnevnte skoene i MG-knotter (har forklart knottsystemet innpå forumet mitt), så er du klar for både kunst og vanlig gress! :thumbup:

Vet ikke om du ble særlig klokere i skovalget ditt, men nå har du i allefall grunnlag for hva slags type sko du bør/vil ha. Er det noe mer du lurer på, så er det bare å spørre ivei! :) HUSK! Har du mulighet til å prøve skoene, så gjør det FØR du kjøper!

Lykke til.

EDIT: Ser at du har brukt herresko tidligere, og da må jeg spørre om du har vært plaget av noen form for fotskader, hmm? Selve utformingen av skoene er forskjell fra herre til damesko. Materialvalget kan også variere, men ikke i store mengder. Så ja, det er nok litt forskjell på kvinne og herre modellen av PS, men i det store og hele så er det bare passformen. Resten er så og si det samme. Ser også at du har brukt Preds tidligere, så da vil jeg i allefall anbefale deg å ta en titt på PowerSwerve (og Air Legend!) - Skal du kjøpe sko, så får du jo skoene et par hakk billigere enn i butikk, men returvare og sånt er jo selvfølgelig enklere å forholde seg til dersom du kjøper skoene i butikk.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Trenger også litt hjelp angående valg av fotballsko. De jeg har nå er Nike Air Legend FG.

Vil ikke ha de samme skoene igjen, egentlig bare på grunn av designet. Lei det klassiske, Vil ha noe lignende Nike Mercurial Vapor (nyeste, 4(?)). Skal til USA til sommeren, planlegger å kjøpe sko der (der koster MV 200$/1000kr :p ) så pris er ikke noe problem.

Fikk litt gnagsår av Air Legend, ikke mye men av og til. Hvordan er MV i forhold til AL? Har hørt at MV kan være litt smale, vet ikke om jeg har spesielt brede bein. Målte nettopp, foten min måler 11 cm i bredden (jeg bruker mellom 45-46/10-11 str.). Kan noen si noe om MV vil passe til meg? Har ikke brukt noen sko tidligere med samme skinn som MV (Teijin materiale?).

Eller, noen som kan anbefale noen andre sko? Vil ikke ha tunit, heller ikke Puma v1. Har også tenkt litt på Adidas PowerSwerve.

Litt generell informasjon om spillestilen min, om det er nødvendig :p :

Jeg spiller midtstopper, blir regnet som rask (raskeste på laget), spiller for det meste lavt (spiller oss ut fremfor å slå langt), har middels god ballkontroll (ingen superdribler, men har heller ingen "tung fot laget av stein", hvis dere skjønner hva jeg mener), er for det meste bakerste mann så skudd blir det lite av.

Hjelp meg å finne en sko som passer til meg :)

Takk for svar ;)

Endret av Lamborgini
Lenke til kommentar

Shoo:

Dæven, en som kan det med fotballsko, ser jeg! Tusen takk ;)

I forhold til gutter så er føttene mine naturligvis en god del mindre i lengde. I bredde så er foten min kanskje litt breiere enn det som er gjennomsnittlig for jenter. Har prøvd de Adidas Adipure trx FG, som du nevner, og de passet ganske bra til foten, kanskje litt smale. Men får ikke følelsen av at de skoene er perfekte og noe jeg "må ha" liksom.

De predator dameskoene du linket til virker helt suverene, bortsett fra det med stanken! Hehe..

Puma-sko tror jeg neppe det blir uansett. Riktig det du nevner der, ja. Klarer ikke velge noen favoritt av Nike og Adidas, men det blir helt sikkert et skopar fra en av dem i hvert fall.

Det står vel mellom Nike Air Legend og Predatorskoene (for dame), men merker at jeg har mest lyst på sistnevnte.

Lenke til kommentar

Lamborgini: Jeg ser det ikke som så veldig nødvendig å hjelpe deg med sko i og med at Shoo sansynlig vis kommer til å komme med rådene du trenger snart. Men, en liten ting om MV skoene. De er mest laget for spillere som skal kose litt mer med ballen, løpe med ballen slik som spisser og de som spiller på vingen. MV er ikke typisk for midtstoppere. Jeg vil tro du vil like noen comfort sko fra Adidas eller Nike, men som sagt; vent på svar fra Shoo ;)

Endret av SuKa
Lenke til kommentar
Shoo:

Dæven, en som kan det med fotballsko, ser jeg! Tusen takk ;)

I forhold til gutter så er føttene mine naturligvis en god del mindre i lengde. I bredde så er foten min kanskje litt breiere enn det som er gjennomsnittlig for jenter. Har prøvd de Adidas Adipure trx FG, som du nevner, og de passet ganske bra til foten, kanskje litt smale. Men får ikke følelsen av at de skoene er perfekte og noe jeg "må ha" liksom.

De predator dameskoene du linket til virker helt suverene, bortsett fra det med stanken! Hehe..

Puma-sko tror jeg neppe det blir uansett. Riktig det du nevner der, ja. Klarer ikke velge noen favoritt av Nike og Adidas, men det blir helt sikkert et skopar fra en av dem i hvert fall.

Det står vel mellom Nike Air Legend og Predatorskoene (for dame), men merker at jeg har mest lyst på sistnevnte.

Bare hyggelig det. Så lenge du havner på sko som du er fornøyd med, så er det jo det som teller. :thumbup:

Ja, var det jeg skjønte ut ifra beskrivelsen din, at du er litt breiere i føttene. Skjønte nok at adiPURE ble litt "pinglete" for deg, så da mener jeg i allefall at du bør gå for Air Legend eller PowerSwerve. Det med stanken kan du gjøre noe med, men unngå å spraye noe oppi skoene da! Vært borti jenter som gjør det, faktisk... Uansett, du kan sette sålene til lufting og sånt. Da holder de seg luftige og friske. Ventilasjonen i PS er ikke i toppklasse men de er heller ikke på bånn. Vet om sko som gir værre lukt, for å si det sånn... Men ja, PS mener jeg vil passe deg ypperlig, enten de eller Air Legend. Begge skoene har overdel i k-skinn, så det gjør at du må ta godt vare på skoene. Kan være litt slit i lengden, men er jo opp til deg, selvfølgelig. Vedlikeholder du skoene, vil de vare lenger, selvfølgelig. Mener at PS vil passe føttene dine veldig godt samt spillet ditt. Også er det jo klassisk design på skoene da, så det er jo også pluss... Det samme er det Air Legend-skoene også. Her har du forresten bilde+info om de nye Air Legend II-skoene. Må også gjøre deg oppmerksom på at du ser nøye etter om det er de virkelige modellene og ikke de billig-versjonene av skoene! Har vært borti mange som har kjøpt de billige versjonene av f.eks Air Legend og PS, og de har mangel på kvalitet og ytelse, noe som forklarer prisen på de billige skoene. Så vær obs på det der. Men ja, se om du får prøvd ut både Air Legend og PowerSwerve, så mener jeg nok at du snart har nye sko på plass! :thumbup: Bare å spørre hvis det er noe du lurer på.

Lamborgini, ah. Ikke så merkelig at du fikk gnagsår siden du brukte Air Legend. De blir litt slit for de med litt store føtter. Er dog usikker på om Vapors vil være noe for deg. Heller mer mot Laser og speiselt PowerSwerve... Har du vært borti Laser da? De kan være et alternativ for deg. Det samme med PowerSwerve. De har til og med egen "wide-fit" for de med litt store føtter. Du kunne også tatt å prøvd ut Adidas Copa Mundial. Også veldig gode sko som jeg mener vil passe føttene dine samt spillestilen din. Leser at du har kun hatt sko i k-skinn, stemmer? Hvordan liker du sko med overdel av skinn da? Har du hatt nevneverdige fotplager annet enn gnagsår nå og da? Mener allikevel at du trygt kan holde deg til k-skinn sko for det om. Men ja, jeg mener nå i allefall at Laser, PS og CM kan være sko for deg. Forresten, du kan også ta en titt på Umbro Speciali. Det er også sko som jeg mener kan være gode på deg. Men ja, du får nå se selv... Lykke til. Bare å spørre om du lurer på noe mer.

EDIT: Ser at SuKa kom meg i forkjøpet, men det er slik som SuKa skrev; at Vapors er for de som liker å "kose" med ballen, dvs. de litt mer tekniske, fartsglade og dribleglade spillerne. Vapors er heller ikke typisk midtstoppersko, for å si det på den måten. Kommer ikke på andre enn Thuram og Beye som er midtstoppere som bruker Vapors... Vel, Beye er forsåvidt back, men han brukes som midtstopper også, såe... Så ja, du ser jo selv at det er fra midtbanen og fremover at Vapors blir mer og mer synlig. Mener nok at de andre nevnte skoene vil være mer passende for deg enn Vapors...

SuKa, takker for komplimentene dine! :thumbup: Fint å være til hjelp, vøtt.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Ser at Rio Ferdinand bruker Nike T90, kanskje det er noe for meg?

Har sett litt på soccer.com, ser at det er to forskjellige modeller, laser og laser II (linker ikke til soccer.com, da serveren var opptatt).

Antar at laser II er en nyere og bedre modell? Så skal jeg kjøpe T90, kjøper jeg laser II?

EDIT:

Takk for raskt svar :) Stikker snart bort til nærmeste sportsforhandler og tester de skoene du anbefalte. Ja, jeg har kun brukt k-skinn før (og har ikke hatt andre problemer enn gnagsår av og til).

Copa Mundial har jeg brukt før (3 år siden, tror jeg), topp sko men vil ha noe nytt ;) Virker som jeg går for laser, hvis de passer bra ;)

Endret av Lamborgini
Lenke til kommentar
EDIT: Ser at SuKa kom meg i forkjøpet, men det er slik som SuKa skrev; at Vapors er for de som liker å "kose" med ballen, dvs. de litt mer tekniske, fartsglade og dribleglade spillerne. Vapors er heller ikke typisk midtstoppersko, for å si det på den måten. Kommer ikke på andre enn Thuram og Beye som er midtstoppere som bruker Vapors... Vel, Beye er forsåvidt back, men han brukes som midtstopper også, såe... Så ja, du ser jo selv at det er fra midtbanen og fremover at Vapors blir mer og mer synlig. Mener nok at de andre nevnte skoene vil være mer passende for deg enn Vapors...

jeg spiller venstreback og jeg har vapor, må innrømme at jeg er ganske glad i ballen da.

Lenke til kommentar

De hvite Laser II-skoene har ikke ShotShield over hele overdelen, slik som army/volt-skoene. Dette har nok noe med selve k-skinnet å gjøre. Tar man å ser ShotShield på k-skinn skoene til I og II, så er det igrunnen ingen forskjell på ShotShield fra Laser I k-skinn og Laser I TMF. Man vil nok legge merke til forskjellen på Laser II-skoene. Du får litt bedre tilpasning og følelse med k-skinn skoene i og med at ShotShield kun dekker en liten brøkdel av overdelen. Men på grunn av dette kan du ikke få et så unikt ytterskru som du kan få med Laser II uten k-skinn. Laser II TMF har derimot ShotShield dekke over hele overdelen, noe som i utgangspunktet skal gi bedre kontroll + at den er tilpasset godt til TMF-materialet.

Alle Laser II med overdel i TMF, vil ha ShotShield over hele overdelen, imens Laser II med k-skinn vil ha kun skuddsiden av skoene (+ overdelen da) dekket med ShotShield. Så disse skoene skal i utgangspunktet fungere bedre enn både Laser I TMF og k-skinn, men om de gjør det, er jeg ikke så sikker på. Avhenger selvfølgelig fra person til person i og med det er så mange delte meninger om det + at det er veldig mange som fremdeles holder seg til Supremacy.

Laser I og Laser II er lagd av mykt Teijin. (Unntak k-skinn)

Anbefaler deg å stikke innom http://fs.elgen.net. ;)

Lenke til kommentar

jeg spiller venstreback og jeg har vapor, må innrømme at jeg er ganske glad i ballen da.

Sant nok. Ble LITT revet med når jeg skrev at Vapors ikke blir synlig før fra midtbanen og fremover, noe som jo ikke er sant. Er velkjent at backer bruker Vapors. Er kun midtstoppere og defensiv midtbanespillere som ser ut til å holde seg unna Vapors... Ja, det er noen kjente DMBspillere som bruker Vapors, men det er allikevel andre merker som dominerer over Vapors der...

Lenke til kommentar
De hvite Laser II-skoene har ikke ShotShield over hele overdelen, slik som army/volt-skoene. Dette har nok noe med selve k-skinnet å gjøre. Tar man å ser ShotShield på k-skinn skoene til I og II, så er det igrunnen ingen forskjell på ShotShield fra Laser I k-skinn og Laser I TMF. Man vil nok legge merke til forskjellen på Laser II-skoene. Du får litt bedre tilpasning og følelse med k-skinn skoene i og med at ShotShield kun dekker en liten brøkdel av overdelen. Men på grunn av dette kan du ikke få et så unikt ytterskru som du kan få med Laser II uten k-skinn. Laser II TMF har derimot ShotShield dekke over hele overdelen, noe som i utgangspunktet skal gi bedre kontroll + at den er tilpasset godt til TMF-materialet.

Alle Laser II med overdel i TMF, vil ha ShotShield over hele overdelen, imens Laser II med k-skinn vil ha kun skuddsiden av skoene (+ overdelen da) dekket med ShotShield. Så disse skoene skal i utgangspunktet fungere bedre enn både Laser I TMF og k-skinn, men om de gjør det, er jeg ikke så sikker på. Avhenger selvfølgelig fra person til person i og med det er så mange delte meninger om det + at det er veldig mange som fremdeles holder seg til Supremacy.

Laser I og Laser II er lagd av mykt Teijin. (Unntak k-skinn)

Anbefaler deg å stikke innom http://fs.elgen.net. ;)

Takk, tror jeg da etterhvert går for disse

skoene, de samme som det hvite laser II-paret, men i en annen farge. Likte den bedre.

Tusen takk for gode og utfyllende svar ;):D Faen dere kan mye om fotballsko :p

EDIT:

Angående kjøp av disse skoene, hittil har jeg sett meg ut soccer.com som virker som en billig nettbutikk, hvor man også har customize-tilbud (hadde vært fett med etternavn på skoene mine :p ). Ingen som vet om noen billigere nettbutikker i USA?

Og, på soccer.com koster laser II 190$. Vil de koste like mye i en vanlig sportsforhandler i USA (konkret (?) butikk)?

Endret av Lamborgini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...