Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med 2GB RAM

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd en ny maskin og har hovedkortet ASUS A8N-SLI SE.

Jeg har kjørt 512MB Single Channel RAM til nå, da jeg skaffa meg 3 brikker til som tilsvarer 2GB (4X 512MB). Minnet er Corsair ValueSelect DDR400.

Når jeg kjører 1 brikke virker det fint, det gjør det også med to brikker. Da står det under oppstarten "DDR400 1GB Dual Channel, 128-bit". Setter jeg inn den 3 brikken virker det også fint men når jeg setter inn den fjerde og siste brikka starter problemene. Da står det "DDR333 2GB Dual Channel, 128-bit", noe som er forsovet riktig, men jeg kjører ikke DDR333? Alle brikkene er identiske PC3200 brikker (eller DDR400), og Everest sier det samme. Jeg fikk også mye lavere score i 3DMark osv.

Jeg gikk inn i BIOS for å stille inn på dette manuelt, sette den fra 333 til 400, noe som gikk greit. Men med en gang jeg i tillegg rører Timings, setter den fra 2T til 1T krasjer maskinen. Hva kan være galt her? Kjører i tillegg siste BIOS...

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter i dokumentasjonen for hovedkortet ditt. Mange hovedkort kan ikke kjøre 4 brikker av DDR400 (maks tre) men kan godt kjøre 4 stk av DDR333. Derfor senkes hastigheten. Det er også forklaringen på at du får ustabil maskin når du manuelt endrer fra 333 til 400.

Lenke til kommentar
OK. Maskinen har ikke vært noe ustabil nå, og har kjørt den en stund på DDR 400 nå. Måtte stille den manuelt opp på det, men jeg får ikke stilt inn på timings da. Men det er vel ikke noe enorm ytelsesforskjell fra 2T til 1T timing heller.

6703315[/snapback]

Gevinsten med mer minne er nok større enn tapet av ytelse med dårligere timings. (med tanke på praktisk bruk)

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...