Gå til innhold

Samisk på skolen?

Anbefalte innlegg

Alle på ungdomsskolen skal visstnok lære seg det samiske alfabetet på skolen.

Det virker på meg som ikke særlig gjennomtenkt.

1. Det blir kun et puggefag/stoff.

2. Om du ikke skal dra rundt i telt på Finnmarksvidda, så er det ubrukelig.

3. Det finnes 40 000 samer i Norge. 1000 av de går på grunnskole med samisk som hovedmål.

4. Det finnes 28 000 pakistanere i Norge. Blir pakistansk neste språk som må læres. For folk i Oslo og Akershus så er det mye mer fornuftig enn samisk.

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor legger ikke skolene i Norge mer vekt på å lære matematikk?

Eller hva med å få elevene til å lære seg bedre norsk så de staver ordet "utdanning" rett?

Kanskje jeg er alene om det, men ærlig talt, matematikk er MYE viktigere enn å lære et språk man aldri kommer til å få bruk for.

Lenke til kommentar

For meg virker det helt tankeloest og vil bare ta opp verdifull tid fra norsk/nynorsk-fagene. Synes man heller kunne laere litt mer om samisk kultur i stedet, som det faktisk kan vaere litt bruk for. Og i tillegg saa laerer man jo ikke samisk spraak av aa kunne alfabetet, som gjoer at aa laere seg alfabetet er helt poengloest. Skjoener ikke helt hva Hr. Kunnskapsminister har tenkt paa i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

I serien "unyttige ting vi lærer på skolen" vil jeg tilføye gammelnorsk. Jeg lærte både å lese og skrive gammelnorsk, samt alfabetet. Like ubrukelig som en strandstol på månen. Vet ikke hvorfor samisk er så mye verre, da det fremdeles er et levende språk i deler av Norge. Men er forøvrig enig i at man heller burde vektlegge andre ting, å ha kjennskap til gammelnorsk og samisk på et grunnleggende og generelt nivå er jeg derimot positiv til.

Endret av Longinus
Lenke til kommentar
tja, å lære samisk på skolen er vel omtrent like nyttig som å lære nynorsk. wasted :thumbdown:  :mad:

6701500[/snapback]

Aa laere nynorsk er nyttig siden det er flere hundre tusen som skriver det og snakker nynorsk-lignende dialekter. Derimot snakkes/skrives samisk av under 40 000 mennesker, og alle (saa vidt jeg vet) samer kan norsk paa et middels til godt nivaa.

Lenke til kommentar
tja, å lære samisk på skolen er vel omtrent like nyttig som å lære nynorsk. wasted :thumbdown:  :mad:

6701500[/snapback]

Som Gimper sa, så er det 500 000 nordmenn som snakker/skriver nynorsk hver dag. Pluss at nynorsk faktisk er det vi har pratet i Norge i alle år, mens bokmål er dansk.

Dansk er teit.

Lenke til kommentar

6701500[/snapback]

Som Gimper sa, så er det 500 000 nordmenn som snakker/skriver nynorsk hver dag. Pluss at nynorsk faktisk er det vi har pratet i Norge i alle år, mens bokmål er dansk.

Dansk er teit.

6701547[/snapback]

Greit nok at det er en halv million normenn som prater nynorsk. selv prater jeg mer nynorsk enn bokmål, men det betyr ikke at jeg ikke forstår bokmål. det viktigste er at vi forstår hverandre. Desuten er det mange ting skolene burde prioritere foran nynorsk og samisk

Dansk er kult :love:

Lenke til kommentar
For meg virker det helt tankeloest og vil bare ta opp verdifull tid fra norsk/nynorsk-fagene. Synes man heller kunne laere litt mer om samisk kultur i stedet, som det faktisk kan vaere litt bruk for. Og i tillegg saa laerer man jo ikke samisk spraak av aa kunne alfabetet, som gjoer at aa laere seg alfabetet er helt poengloest. Skjoener ikke helt hva Hr. Kunnskapsminister har tenkt paa i dette tilfellet.

6701453[/snapback]

Helt enig. Hvis det skal ha noen nytte så bør man sette det i en større sammenheng ved f.eks å ta det opp i samfunnsfag og se på likheter/ulikheter i de nordiske språkene og dette det i sammenheng med kulturen og hvordan samene og andre nordiske folk har levd opp gjennom historien. Man bør selvsagt også ta med hvordan moderne samer lever.

Men pugging av et alfabet og det er alt, nei takk!

Lenke til kommentar

Jeg pleide og tegne i timer jeg syntes var bortkasta jeg.

- Nynorsk: snek meg unna grunnet dysleksi, men måtte være i timen

- Tysk: Tegna, hva skal jeg lissom med tysk. Holder med Norsk og engelsk. Skulle jeg lært ett språk till måtte det vert japansk eller mandarin.

- Musikk: Gjorde ett tappert forsøk, fikk til og med ekstra timer som jeg godtok siden jeg var desidert dårligst i blokkfløyte. Klarte ikke å få notenne inn i hodet heller.

- Matlaging: Skjønner ikke vitsen med å bruke skole tiden på det, så det ble bare kødd. Sabboterte maten til verandre og slikt.

- Kunst og håntverk: Kjedelig og bortkasta det også, foruten å tegne da. Det var stas.

Det var liste over noen bortkasta fag.

Ting som gammalnorsk husker jeg så vidt vi snakka om men jeg vandra i min egen værden når vi skulle lære alfabete. Man kan jo bare dagdrømme når en skal lære samins også, kaste bort enda mer av tid som kunne bli brukt fornuftig.

Trenger mer av disse faga i skolen:

Matte

Fysikk

Kjemi

Biologi

Datafag

Nei jeg er glad jeg studerer og har funnet et bra studie, nå er det lite som er irrelevant og kjedelig. Mer interesangt nå.

Lenke til kommentar
Man bør selvsagt også ta med hvordan moderne samer lever.

6701781[/snapback]

F.eks det faktum at det bare er 2914 samer som har tilknytting til reindrift.

Likevel forvaltes 50 % av landeområdene nord for Saltfjellene av samisk utviklingsfond.

Endret av cbs77
Lenke til kommentar

Om jeg forstår det rett (korriger meg om jeg tar feil), så vil det i praksis si at man må lære uttalen av de bokstavene i det samiske alfabetet som uttales annerledes enn i det norske. Dette dreier seg vistnok om 6-7 bokstaver. Tviler på at det går mange minuttene med for en 7.klassing å lære seg dette, om dette stemmer.

Bortkastet, ja. Men jeg kan tenke meg mye annet som er mer tidkrevende i den norske skolen man også kan kutte.

Lenke til kommentar
Arabisk hadde egentlig vert ganske intresant å lære...

6712488[/snapback]

tallsettet som brukes i vesten er et arabisk tallsystem som er innspirert av tallene som fantes i det arabiske skriftsspråket på 400-tallet (hvis jeg ikke husker helt feil). mer kan leses på Wikipedia.

likeledes er bokstavsettet som brukes i vesten latinsk... les mer om det alfabetet her

edit: la til linker

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...