Gå til innhold

Noen dykkere på forumet?

Anbefalte innlegg

Noen dykkeentusiaster på forumet her? Dykker selv litt rundt i norge - dog blir mest i Oslofjorden (akk - sørpehull da) siden det er her jeg bor om dagen. Var nettop ved atlanterhavsparken og det var godt med liv under vann der.

Til de som dykker.. Hvilke utdanning har dere, hvor mange dykk, dykkerplasser og hvilke utstyr drar dere rundt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dykker en del, meste fridykking. Men også en del med flaske.

Jeg har nordisk dykkerbevis klasse 3 og har utdanningen som kreves for å bli instruktør.

Dykker for det meste rundt det lokale omeråder her omkring (Nord-Trøndelag). Men klubben prøver å få ordne en tur til sørlige strøk :)

Dessuten, tråden passer bedre i sportsdelen ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du trenger ikke mer enn grunnkurs (Padi Open Water Diver eller CMAS*), men det anbefales å kurse deg til enten Padi Rescue Diver eller CMAS**. Det blir ofte sagt at grunnkurset lærer deg å overleve under vann, mens de påfølgende kursene lærer deg å oppleve undervannsverdenen. De gjør også undervannsopplevelsen mer sikker både for deg og dine meddykkere. Det finnes selvfølgelig bøtter og spann av kurs du kan ta etter disse, men da beveger man seg mot enten teknisk dykking eller instruktørutdannelse.

Grunnkurs pleier vel å ligge på rundt 3000-3500 på sommeren. Det blir imidlertid adskillig billigere når det blir kaldere både på land og under vann.

Når det gjelder utstyr så anbefales det å ikke hoppe på "den fabelaktige pakken" som instruktøren din kan tilby deg hos dykkesenteret du tok kurset. Nesten samtlig dykkere jeg kjenner har enten byttet ut eller ønsker å bytte ut utstyret de kjøpte gjennom kurset.

Handler du på de rette stedene får du det du betaler for. Du må regne med å måtte betale 15k -20k for skikkelig utstyr. Og det er da bare for det mest essensielle (drakt, bcd, flaske® osv). Med skikkelig lykt o.l. stiger prisen ytterligere. Det er med andre ord en dyr hobby dette her. :wee:

Endret av miCro
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som er viktig for de som ønsker å begynne med dykking, er at du har noen å dykke sammen med. Enten noen kompiser, eller at man melder seg inn i en lokal klubb. Er man alene kan man stort sett spare seg den kostnaden det er å ta kurset. Er man en gjeng som driver med det, er det helt fantastisk moro. For min del er det hele turen med båttur, grilling og totalopplevelsen som er viktig!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
dykker vel ca 2-3 ganger i uka, og har vel rundt to hundre dykk.. Tar litt bilder også under vann.. utrolig flott fritidssyssel..

7818689[/snapback]

skal kanskje på ferie til vietnam snart..

tenkte å lære meg å dykke..

gidder ikke sitte på skolebenken i flere timer eller dager for dette..

noen som kan komme med de grunnleggende tipsene for dykking??

er det ikke bare å putte en sånn lufttank på ryggen og pustemaska i munn og hoppe ut?

kan vel ikke være verre enn det?

Lenke til kommentar
er det ikke bare å putte en sånn lufttank på ryggen og pustemaska i munn og hoppe ut?

7865437[/snapback]

Er nok ikke så enkelt du..

Ta deg sertifikat for åpent vann - avansert åpent vann, hvis du har råd til begge.

Skal selv til Egypt i vinterferien, forhåpentligvis blir det noen dykk der :)

Lenke til kommentar

7865437[/snapback]

Er nok ikke så enkelt du..

Ta deg sertifikat for åpent vann - avansert åpent vann, hvis du har råd til begge.

Skal selv til Egypt i vinterferien, forhåpentligvis blir det noen dykk der :)

7865446[/snapback]

gidder ikke bruke masse penger på dette.og ikke trenger jeg noe dykkesertifikat heller...

hva i f skal man med det?..bevise at du kan dykke?bortkasta penger spør du meg...

så til mitt spm hva er det grunnleggende?

Lenke til kommentar
gidder ikke bruke masse penger på dette.og ikke trenger jeg noe dykkesertifikat heller...

hva i f skal man med det?..bevise at du kan dykke?bortkasta penger spør du meg...

så til mitt spm hva er det grunnleggende?

7865509[/snapback]

Vel, det er jo det grunnleggende du lærer på et grunnkurs. Ganske meningsløst å etterlyse svar på dette på et fora........

MVH

David, som er dykkeinstruktør og som sluttet å loggføre på rundt 1000 dykk. :cool:

Lenke til kommentar

7865509[/snapback]

Man skal ha sertifikat for å kjøre en bil, har man behov, er det ikke bortkastet.

Det er like farlig å dykke uten noen form for grunnkurs som å kjøre på veien med en bil hvis man aldri har gjort det før, hvis ikke farligere.

Har du interesse for å dykke, så vil du ikke se på det som bortkasta penger. :)

Lenke til kommentar

7865509[/snapback]

Man skal ha sertifikat for å kjøre en bil, har man behov, er det ikke bortkastet.

Det er like farlig å dykke uten noen form for grunnkurs som å kjøre på veien med en bil hvis man aldri har gjort det før, hvis ikke farligere.

Har du interesse for å dykke, så vil du ikke se på det som bortkasta penger. :)

7865971[/snapback]

jeg velger å leve litt farlig......blir litt for dumt når du sammenligner billappen med dykkersertifikatet..

uansett så var ikke dette jeg spurte om..

spurte om tips og greier til nybegynner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...