simenss Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 På alle tastaturer jeg har brukt, har jeg alltid stusset over de tre knappene «Sys Rq», «Scroll Lock» og «Pause, Break». Jeg har brukt PC i en god del år nå, men jeg har aldri brukt disse tre tastene. Nesten litt skummelt Så, hva er egentlig disse tastene til? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 http://www.hardware.no/guider/input/guide_...astatur/28524/3 Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Pause bruktes vel en del i gamle spill (brukes vel fortsatt noen steder) men scroll lock og system rq er jeg ganske blank på Lenke til kommentar
Zimmen Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Scroll lock har ikkje eg heller funnet ut kva gjer, skal vere noko med scrolling, men merker ingen forskjell. Sys Rq, prt Scr kan vertfall brukes til screenshot... Lenke til kommentar
drtveit Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Scroll lock har med pilene på tastaturet. Er Scroll lock av, kan du f.eks. bruke piltastene på tastaturet til å bevege deg nedover nettsider, word-dokumenter, osv. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Husker jeg leste et intervju med en keyboard designer for Logitech tror jeg det var, og de hadde visstnok laget et tastatur uten disse tastene men fikk så mange klager at de måtte bare droppe det (har dessverre ikke linken, men jeg tror jeg kom borti det her på gamer) Men jeg kan uttale meg om "Pause,break" som du kaller den fordi jeg er såpass gammel at jeg har brukt den ofte Den ble ofte brukt når du fikk en liste i DOS som var lang (dette var før switcher som /p (som jo gir stopp ved hver side) kom). I DOS kunne du fint få lister som gikk over flere sider, men du kunne ikke bla oppover for å se på toppen. Så hvis du hadde en directory med mange filer kunne du bruke pause til å stoppe lista. Break ble brukt til å stoppe programmer som kjørte, enkelt og greit. (Grei å ha hvis du satte DOS i en evig løkke, tror ctrl+z gjorde nesten det samme) Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Scroll lock har med pilene på tastaturet. Er Scroll lock av, kan du f.eks. bruke piltastene på tastaturet til å bevege deg nedover nettsider, word-dokumenter, osv. 7289952[/snapback] Hmm. Jeg har da i allefall skills til å scrolle med Scroll Lck på! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Scroll Lock ble tidligere brukt under boot for å halte boot sekvensen hvis jeg ikke husker feil, ganske greit egentlig, hvis det var noe under boot sekvensen som du helst ville ha med deg, men ikke fikk med deg fordig det ble scrollet så fort forbi. Jeg synes ikke det er så mange taster på ett moderne tastatur Link til ett gammelt. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 16. november 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
Patz Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Scroll lock: http://en.wikipedia.org/wiki/Scroll_lock Pause / break: http://en.wikipedia.org/wiki/Break_key Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå