Gå til innhold

Ubuntu, boot spørsmål.

Anbefalte innlegg

Sitter og leker meg litt med en Ubuntu og har kommet bort i en del problemer som jeg ikke helt forstår :

Når jeg prøver å redigere menu.lst med hensikt å sette windows XP som default ved omstart så får jeg problemer med å gjøre dette da jeg ikke har rettigheter til å forandre på filen (ikke eier).

Forsåvidt så er jeg innloget som root (administrator) og har prøvd litt av hvert, blandt annet fra terminal sudo vim /boot/grub/menu.lst dog det blir litt som å søke i blindet, her får jeg i alle fall opp gurb fila men finner ikke ut helt hvordan jeg lagrer den.

Har også prvøvd ymse komandoer for å forandre på skriverettighetene på denne fila men til ingen lykke, defor må jeg nesten spørre her om hva jeg gjør galt.

Forholdsvis så regner jeg med at det er kun "default 0" som er det som trengs for å få til at XP starter opp som default.

Ellers har jeg lagt merke til at jeg får litt "Artifacts" innimellom, dette er hvite streker som dukker opp noen milisekunder av gangen, tipper at dette har med det faktum at jeg har et Ati skjermkort x800pro.

Har prøvd å se etter en guide på hvordan jeg skal legge inn de siste driverene fra ati , men siden det ser ut som det har blitt en del forandringer siden siste driver forrige måned så hadde det vært greit om noen kunne hjulpet til litt her også.

Takk fra en som prøver å lære litt mer om ubuntu / linux :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...