Gå til innhold

Totalforbud med mobiltelefon i bil?

Autofil

Anbefalte innlegg

En del politikere åpner for å totalforby bruk av mobiltelfon i biler - selv med fastmontert handsfree.

Dette med grunnlag i en rapport de har hørt om fra Danmark (tror jeg det var).

Hva da med de som har et yrke som meg selv, som lever av bilkjøring, og må ha mobilen tilgjengelig for å kunne utføre levebrødet mitt.

Hva da med budbilsjåfører. Skal de kjøre tilbake til kontoret for å få nye oppdrag??

Jeg forstår jo at mobilen KAN skape farlige situasjoner i trafikken, men da burde man også kunne forby barn i baksetet, da jeg har hørt (Kanal 24) at dette forårsaker fler trafikkuhell enn mobilbruk. :innocent:

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tåpelig, og hvordan skal det gjennomføres..?

Gjør enda flere normenn til kriminelle, vet jeg bryter et titalls lover hver dag bare ved å eksistere og leve livet som en gjennomsnitts normann...

Skal vi ikke forby fluer også...?

Leste i en statistikk at 0,8% av ulykkene skjer pga sjåføren prøver å knerte en flue mens man kjører....

Lenke til kommentar
Tja, finnes en mellomløsning hvor det er totalforbudt å snakke i telefonen mens en kjører da. Ville det virkelig vært katastrofe å motte stoppe til siden for å ta telefonen/få nytt oppdrag?

6699765[/snapback]

Det virker kanskje ikke slik, men vi har faktisk noen mil med motorvei her i landet.

Der er det så vidt jeg vet, ikke lov å stoppe for å f.eks: snakke i mobiltelefonen.

Da sier du sikkert: "ring de opp når du kommer til en rasteplass" Ja da, men da har kunden i mellomtiden ringt en konkurrent.

Lenke til kommentar

Handsfree er jeg skeptisk til virkningen av, siden jeg tror snakkingen tar mye mer oppmerksomhet enn holdingen av telefonen. Det eneste er at det blir litt lettere å bevege hodet. At de vil forby snakking i mobiltelefon generelt har jeg i utgangspunktet en viss forståelse for, for det øker reaksjonstiden ganske mye i kunstige tester.

I praksis blir det derimot litt rart, for det tar like mye oppmerksomhet å snakke med en som sitter ved siden av som å snakke i mobiltelefonen. Skal man være konsekvent må man derfor forby snakking i bil generelt, og det burde selv byråkrater skjønne at blir for dumt.

Lenke til kommentar

Hørte at det skulle være lovlig kun med disse intigrerte handsfree nå,og at dem hvor du har kabel fra øret til tlf.skulle være forbudt. Er det noe i dette eller kan man forsatt bruke slike handsfreeløsninger med propp i øret og ledning til mobilen,selv om den er fastmontert i holder ? Noen som vet ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...