Gå til innhold

Kulturo: Helgens anbefalinger - uke 33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Burde dere ikke i det minste anmelde filmene dere anbefaler som ukens kinofilm?

6700259[/snapback]

Vi prøver så godt vi kan, men kinoanmeldelser er det vanskeligste å få til rent logistisk sett, siden det kun er noen kinoer i Norge det er pressevisninger på mange av premierefilmene. Disse er også på formiddagstid, og våre skribenter er i stor grad studenter og folk med andre dagjobber enn kulturo, derfor er det av og til vanskelig å få anmeldt så mange av ukens kinofilmer. I sommer har det vært ekstra vanskelig siden skribentene våre har hatt sommerjobber, og dermed ihvertfall ikke hatt tid på dagtid.

Men, dette er noe vi jobber relativt hardt med å bli bedre på nå utover høsten, og i løpet av de neste ukene satser vi på å få opp andelen kinoanmeldelser her.

I tillegg kan det bli begrensende om vi sier at vi bare kan anbefale filmer vi har hatt en "vanlig" anmeldelse av. Da står vi ikke nødvendigvis fritt til å anbefale det som vimener virkelig bør anbefales, men kan bare velge fra det vi har omtalt selv. Blir ikke det litt urettferdig?

Lenke til kommentar
I tillegg kan det bli begrensende om vi sier at vi bare kan anbefale filmer vi har hatt en "vanlig" anmeldelse av. Da står vi ikke nødvendigvis fritt til å anbefale det som vimener virkelig bør anbefales, men kan bare velge fra det vi har omtalt selv. Blir ikke det litt urettferdig?

Så dere anbefaler filmer uten å ha sett de da altså? Argumentet ditt her går jo feil vei.

Har dere sett den og mener den bør anbefales, så kan dere jo anmelde den. Har dere ikke sett den, og anbefaler den, så er det jo ikke en anbefaling helt å stole på. Er jo kjekt å lese en anmeldelse som begrunner hvorfor den anbefales.

Lenke til kommentar

Så dere anbefaler filmer uten å ha sett de da altså? Argumentet ditt her går jo feil vei.

Har dere sett den og mener den bør anbefales, så kan dere jo anmelde den. Har dere ikke sett den, og anbefaler den, så er det jo ikke en anbefaling helt å stole på. Er jo kjekt å lese en anmeldelse som begrunner hvorfor den anbefales.

6700358[/snapback]

Det er ingen hemmelighet at vi ikke har sett alle kinofilmene som figurerer i anbefalingene, fordi det er veldig vanskelig å få til rent logistisk, som tidligere nevnt. Men, vi følger mer med på anmeldelser i utlandet, i norske aviser, og generelt med på "buzz"-en i filmmiljøet enn en gjennomsnittlig kinogjenger gjør, og derfor tror vi at vi er kompetente nok til å kunne anbefale filmene på et godt grunnlag. Selvfølgelig tilstreber vi ossi så stor grad som mulig å se alle filmene vi kommer over, men det er som sagt ganger der vi ikke rekker over alt.

Om du går i videosjappa en kveld og spør de bak disken om hva de vil anbefale, har de ikke nødvendigvis sett hele filmen som blir anbefalt, men du kan regne med at de har hørt ganske mange tilbakemeldinger fra folk som har leid og kjøpt filmen tidligere. I tillegg har de, om de tar jobben sin seriøst, fulgt godt med på hva som rører seg i miljøet og mediene, og på bakgrunn av dette kan de gjøre jobben sin. Og på samme måte prøver vi å gjøre jobben vår.

Om du ikke liker anbefalingene, eller synes de blir gjort på et tynt grunnlag, så er det dumt, men vi prøver så godt vi kan hele tiden å strebe mot å få rukket over så mye som mulig. Om du har lyst å gjøre noe for at vi skal bli bedre, anbefaler jeg deg enkelt og greit å søke om jobb hos oss, så kan du hjelpe til med å kunne gjøre blant annet anbefalingene våre enda bedre...

Lenke til kommentar

Må si meg fullstendig enig med _crs_ her, å anbefale film man ikke har sett virker uprofft, og trekker ned den opplevde verdien av anbefalingene i sin helhet.

Å ta med som en fotnote at "Ellers registrerer vi at film XYZ høster mye skryt, så blabla bla" er en ting, men å gjøre en spesifikk anbefaling av en film man ikke har sett, kun basert på buzz/hype smaker av bestillingsverk fra bransjen.

Det å ikke engang nevne eksplisitt at man ikke har sett filmen, og baserer anbefalingen på andrehånds informasjon vil jeg si grenser til å være uredelig.

Sammenligningen med videosjappa holder ikke mål:

Der spør man, og gir gjerne pekepinn om/utleier kjenner filmssmak, det foregår en dialog, og man får ofte flere anbefalinger samtidig.

Jeg mener riktignok at dere ikke nødvendigvis ha anmeldt en film/publisert en anmeldelse for å anbefale den, men synes den som skriver anbefalingen må ha sett den.

Hvordan kan man mene "virkelig bør anbefales" om noe man ikke har sett?

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre skrekkelig enig her.

Man kan ikke anmelde en film når man ikke har sett.

Dessuten kan man fint gå på kino på ettermiddagen,

for hallo, hvem bryr seg om anmeldelsen kommer dagen

etter filmen har premiert...

Ingen som sier at man MÅ se disse filmene på pressevisningene

for å skrive en anmeldelse.

Håper dere tar kritiken seriøst, for som nevnt over,

så hjelper dette bare på "hype" og vondt som værre er.

(Merk, all hype er dårlig i min bok...)

Lenke til kommentar

Dette er bare et nytt tilfelle av informasjonsonani, et fenomen som er i ferd med å ta livet av internett. Å lese andres omtaler, for så å servere et samendrag av andres subjektive oppfatninger som sine egne, er en kommunikativ tragedie. På en annen side begår jeg den samme feilen ved å konstarere noe som allerede er sagt tidligere i forumet, Dermed har jeg tilintetgjort flere av forumleserens dyrebare sekunder, som med litt intiativ kunne vært brukt til å tenke en kreativ og selvstendig tanke.

Pulling the plug......

Lenke til kommentar
Dette er bare et nytt tilfelle av informasjonsonani, et fenomen som er i ferd med å ta livet av internett. Å lese andres omtaler, for så å servere et samendrag av andres subjektive oppfatninger som sine egne, er en kommunikativ tragedie. På en annen side begår jeg den samme feilen ved å konstarere noe som allerede er sagt tidligere i forumet, Dermed har jeg tilintetgjort flere av forumleserens dyrebare sekunder, som med litt intiativ kunne vært brukt til å tenke en kreativ og selvstendig tanke.

Pulling the plug......

6708529[/snapback]

La meg gjette; første året på universitetet i år, facedancer?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...