Gå til innhold

DC og Kazaa/Limewire/etc - når lovlig nedlastning?

Anbefalte innlegg

Jeg har selvsagt lagt merke til sticky om DC++ og P2P hvor blant annet Kazaa ble nevnt (litt gammel sticky). Som kjent er et av punktene i retningslinjene:

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60

Spørsmålet blir da, siden vi t.o.m. har sticky'er om dette: Når er det hensiktsmessig å laste ned noe lovlig fra klienter som DC++, Limewire og Kazaa? Er det hele tatt noe poeng å laste ned noe annet enn ulovlige ting fra disse programmene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Så langt som jeg har fortstått er det lov å diskutere programmet, ikke hva og/eller hvordan man laster ned ting til det. Men nå er jo Kazaa blitt lovlig. Så det er litt vanskelig å definere hva som er lovlig eller et på forumet.

Just my 2 cents :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Men ingen som tvinger deg til å nedlaste ulovlig programvare heller.

6699039[/snapback]

Neida, problemer er at om man ikke sier hva man skal laste ned via de programmene, vil de fleste anta at det er noe ulovlig. Sier du f.eks. at du vil laste ned The GIMP via LimeWire er det noe annet, siden det er Open-Source. Omkring 90-95% av det som er på nedlastningsprogram er ikke lovlig (sikkert feile tall, correct me if I'm wrong).

Lenke til kommentar

Men poenget mitt er at jeg føler forumet taler litt med to tunger. Man kan så vidt si ordet ".iso" i en post før den stenges eller en moderator krever mer beskrivelse.

På det grunnlaget synes jeg det er rart å ha stickier med programvare som kun brukes til piratkopiering (hvis jeg ikke har misset noe), og samtidig ha den regelen som praktiseres slik at tvilen ikke kommer tiltalte til gode.

Selvsagt kan disse programmene brukes til lovlig fildeling, men det hadde vært fint om noen kunne vise til eksempel hvor de selv har gjort det. Det eneste P2P-programmet jeg har lastet ned lovlige filer med, er Azureus/bittorrent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

De stickyene henviser ikke til ulovlig materiale. DC++ er en nybegynnerguide mens P2P-guiden henviser til programmer og forklarer ting. P2P-guiden er tross alt godkjent av Ueland.

Lenke til kommentar
Så langt som jeg har fortstått er det lov å diskutere programmet, ikke hva og/eller hvordan man laster ned ting til det. Men nå er jo Kazaa blitt lovlig. Så det er litt vanskelig å definere hva som er lovlig eller et på forumet.

Just my 2 cents :)

6699018[/snapback]

Det er nok lov til å diskutere hvordan man laster ned med de nevnte programmene, såfremt man ikke avslører hva man skal laste ned.

Lenke til kommentar
De stickyene henviser ikke til ulovlig materiale. DC++ er en nybegynnerguide mens P2P-guiden henviser til programmer og forklarer ting. P2P-guiden er tross alt godkjent av Ueland.

6699148[/snapback]

Det tviler jeg ikke på, men hva er poenget med å late som det ikke bryter retningslinjene, hvis det kun er ulovlig kopiering som er hensiktsmessig med disse programmene? Disse programmene hadde vel neppe eksistert hvis det ikke var for piratkopiering.

Hvis det er noen eksempler på at dette kan brukes hensiktsmessig som et alternativ for lovlig http- og ftp-nedlastninger er det sikkert OK. Så...det hadde vært fint om noen kunne dra fram et eksempel.

Lenke til kommentar
Når er det hensiktsmessig å laste ned noe lovlig fra klienter som DC++, Limewire og Kazaa? Er det hele tatt noe poeng å laste ned noe annet enn ulovlige ting fra disse programmene?

6698614[/snapback]

Når du ikkje får tak i det andre plasser. Eg brukar ikkje den nevnte programma sjølv så eg har ikkje oversikt over kva som blir delt der, men eg veit om fleire som delte musikk og andre ting dei lagde sjølv via fildelingsprogram (dette var mest når Napster var på sitt største). Dette er kanskje ikkje så utbrett lenger då folk kan dele tinga sine andre plasser (youtube, myspace ol.).

Når det gjeld det siste spørsmålet så blir dette opp til kvar enkelt å vurdere.

Dette og eventuelle seinare innlegg omhandler ikkje retningslinjene og kvifor dei er som dei er. Diskusjon rundt dei får du ta under "Tilbakemeldinger om forumet". Svaret mitt retter seg utelukkende til spørsmålet eg siterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...