Gå til innhold

PS3 prisen er avklart (ifølge komplett.no)

EssspeN

Anbefalte innlegg

Du bør sjekke hva en standard er. DVD var fastslått til å bli det neste formatet. Sony la den til fordi cd-plater begynte å bli for små allerede for PS1. Samtidig fikk de salg som en til da billig dvd-avspiller som fikk videre grep i markedet pga. at filmer begynte å komme på DVD.

6699007[/snapback]

DVD hadde ikke begynt å selge allerede da PS2 kom. Husker DVD-ene kostet 299 kr i slutten av 1999, og de lå langt bak VHS på salgsstatistikken.

Som sagt: UT2007 tar 6 GB, og det består kun av monotone ganger, og arenaer, og har et veldig simpelt plot. Til sammenligning krever Doom 3 2 GB. Hvis cutting-edge grafikk teoretisk sett tredobles på to år, er det ikke lenge DVD9 holder. Vil tro at det også spares mye plass på å gjøre omgivelsene i UT2007 monotone, og firkantede.

Enda en sammenligning: XBOX-utgaven av Morrowind tok rett over 900 MB, se hva de nyeste XBOX-spillene tok.

Edit: XBOX 360 har også MYE mer å gå på enn det vi har sett i 1. generasjons 360-spill, den har ikke en gang begynt å vise muskler, så at spillene ikke fyller hele DVD9-platen, er ikke et skuddsikkert argument.

6699097[/snapback]

Jeg tror ikke at det kommer til å bli noe særlig plassproblemer på DVD med det første. Det er jo i det hele tatt sjelden at spill tar over 4,5gb.

En annen ting dere som på død og liv forsvarer det at bluray er bedre enn dvd. Tenker dere i det hele tatt på at BluRay leser tregere enn DVD? Bluray'n som kommer med ps3 har en lesehastighet på 9MB/s, 360 sin DVDrom har en lesehastighet på 16MBs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt off topic men her er litt lesestoff om vi trenger 1080p eller ikke:

Pay attention, class. There will be a test at the end of this class.

1080p does not matter. Here's why:

There are a number of facts that must be grasped first:

All digital displays are progressive scan by nature.

Virtually all film releases are shot at 24 frames per second and are progressive scan.

1080i delivers 30 frames per second, and 1080p delivers 60 frames per second.

All HDTV broadcasts and virtually all games will be limited to 720p or 1080i for the foreseeable future.

Got all that? Good. Now lets go into the explanation.

Movies

Take a movie. It's 24 frames per second, progressive scan. This is the nature of how movies are shot on film today. Just about all movies are shot this way; the only exceptions are films where the director or producer wants to make an artistic statement. But if you saw it at your local multiplex, it's in 24fps progressive.

Now, let's put it onto a disc so we can sell it. First, we scan each individual frame of the movie, one by one, at a super high resolution (far higher than even 1080p.) This gives us a digital negative of the film, from which every digital version of the film will be made (this means the HD, DVD, On-demand, PPV, digital download, digital cable and PSP versions were all made from this one digital negative.) We'll only concern ourselves with the HD version for now.

Because it's HD, we'll take the digital negative and re-encode it in MPEG2, .h264 or VC1 at 1920x1080 and 24 frames per second to match the source material. And this is how it is on the disc when you get it from the store, whether it's Blu-ray or HD-DVD.

Once you put it in your disc player to view the film, a number of things happen.

1080i/1080p

Because the film is in 24fps, and 1080i is 30fps, every second the player has to come up with 6 additional frames to make up the gap. It does this through a process called 3:2 pulldown whereby 4 film frames (1/6th of a second of the film) are processed to create 5 video frames (1/6th of a second on your TV screen). Just exactly how this is done is outside the scope of this post (click here) but the important thing to realize is none of the picture data is lost during this process; just re-formatted.

Now, here's the crucial difference between 1080i and 1080p, as it relates to movies. With 1080i transmission, the player interlaces the frames during the pulldown and sends the interlaced frames to the TV set to be deinterlaced. With 1080p transmission, the player never interlaces the frames. Click to see how deinterlacing works. Regardless, you will get the exact same result. The only exception is if you have a crap TV that doesn't deinterlace properly, but chances are that TV won't support 1080p anyway.

So 1080p doesn't matter for movies.

Television

Television is a little different. Television is typically not shot on film, it's shot on video which is a vastly different technique. While movies are almost always shot at 24fps, standard-def NTSC TV is shot at 30fps interlaced, and HDTV is shot at whatever the production company decides, usually 1080i at 30fps, or 720p at 60fps, depending on the network. What, no 1080p? Nope. Why? Bandwidth.

The American ATSC standard gives each broadcaster 19.4Mbps to transmit video for each broadcast channel. Broadcasters are free to transmit as many streams as they want as long as the total bandwidth for all the channels does not exceed 19.4Mbps. Consider that one 1080i stream compressed using MPEG2 at decent quality takes up about 12Mbps. Now consider that an equivalent 1080p stream will take up twice that bandwidth. You can see why nobody does 1080p, and this situation will not change until a new encoding standard arrives, which won't happen for at least another decade.

So 1080p doesn't matter for television.

Games

Ah, now we come to the heart of the matter. Games. The reason why there will be very few 1080p games is a simple one: lack of memory. All graphics cards, including those found in Xbox 360 and PS3, have what's known as a frame-buffer. This is a chunk of memory set aside to store the color information of every pixel that makes up a frame that will be sent to the screen. Every single calculation the graphics card makes is designed to figure out how to fill up the frame-buffer so it can send the contents of the frame-buffer to the screen.

Time to break out the calculators, because we're doing some math.

A 720p frame is 1280 pixels wide by 720 pixels high. That means one 720p frame contains 921,600 pixels. Today's graphics cards use 32-bit color for the final frame. This means each pixel requires 32 bits - 4 bytes - to represent its color information. 921,600x4 = 3,686,400 bytes or a little over 3.5MB.

A 1080i frame is 1920 pixels wide by 540 high. That's 1,036,800 pixels, 4,147,200 bytes or a little less than 4MB.

Now, a 1080p frame. 1920 wide by 1080 high. 2,073,600 pixels, 8,294,400 bytes, a smidgen less than 8MB.

Ooh, but the 360 has 512MB, and the PS3 has 256MB for graphics. How is 8MB going to hurt? Oh, it hurts. Graphics cards will have several internal frame-buffers to handle different rendering passes, and each one requires memory. And the textures and mapping surfaces all have to fit within that same memory space. In the case of the 360, there's also audio and game data fighting for the same space (though the "space" is twice as big on Xbox 360.) That's why GTHD looked like crap, because in order to get it running in 1080p, they sacrificed most of the rendering passes and other effects.

This is why the vast, vast majority of Xbox 360 and PS3 next-gen games will stick to 1080i or 720p.

So 1080p doesn't matter for games.

In conclusion, 1080p does not matter. Period. If you think it does, you're just buying in to Sony's marketing hype.

Class dismissed.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Hmm.....kan trygt si at jeg hadde over 150 spill på XboX 1 og der lå de fleste spillene på mellom 2.5-4.5 GB. blu-Ray FTW!!

6699063[/snapback]

Gjennomsnittet ca på 2.7-3.1Gb. Men det har vel ingenting å si for de nye konsollene.

Jeg er meget sikker på att de fleste spillene vil være DVD9 og ikke blueray. Inkluderer ikke hddvd for det er jo for film. 25-40 gb til ett spill er jo utrolig mye synes jeg, det som er den store forskjellen er vel grafikken og den vil vel ikke ta 20-40gb.

5500 er vel ikke så mye for en blueray spiller? alikevel får man kjøpt HDDVD spillere med HDMI for 1000kr på ebay. Blir blueray så dyrt å spille av så er min vote på hddvd selv om jeg tror ingen av formatene blir standarisert :p

Lenke til kommentar

Prisen ble sånn ca. som jeg trodde, men jeg skal nok ikke kjøpe den med det første, siden det ikke er noe nytt på den som jeg ikke har sett før. Derfor blir det 360 og Wii på meg, da har man det i bøtter og spann.

Eneste grunnen for meg å kjøpe PS3, er pga MGS:4, men heldigvis har jeg et par kompiser som sverger til PS3, så da får jeg spilt det hos dem. 6000 kroner spart der. :)

Lenke til kommentar

Latterlig hvordan folk syter over prisen på ps3.. folk importerte jo ps2 for opptil 7000kr, og den hadde ikke en brøkdel av funksjonene.. de første dagene den var i butikken her gikk den også for 4000-5000 kr. Telebutikken prøvde til og med å vente til det var utsolgt alle andre steder og selge den for 9999,- (helt latterlig men)

Poenget er at du får mye for pengene i ps3, men for de som ikke må ha den umiddelbart, kan en likegodt vente litt. Sannsynligvis vil prisen synke fort etterhvert som den største hyp'en har lagt seg.

Jeg gleder meg til 50gb final fantasy *sikle* blue ray rule.

Lenke til kommentar

Folk klaget vel over prisen på PS2 også når den kom. Men PS3 er jo dyrere enn den også, så det er kanskje ikke så rart. Ikke alle som kan avsee nærmere 6000 kr for en konsoll, andre en spesielt interesserte. Om prisen har noe å si for markedet får tiden vise, men jeg syns den er for høy i forhold til hva du kan få med blant annet Xbox 360 til halve prisen. Om man ser bort fra HD DVD tillegget.

Lenke til kommentar
Latterlig hvordan folk syter over prisen på ps3.. folk importerte jo ps2 for opptil 7000kr, og den hadde ikke en brøkdel av funksjonene.. de første dagene den var i butikken her gikk den også for 4000-5000 kr. Telebutikken prøvde til og med å vente til det var utsolgt alle andre steder og selge den for 9999,- (helt latterlig men)

Poenget er at du får mye for pengene i ps3, men for de som ikke må ha den umiddelbart, kan en likegodt vente litt. Sannsynligvis vil prisen synke fort etterhvert som den største hyp'en har lagt seg.

Jeg gleder meg til 50gb final fantasy *sikle* blue ray rule.

6699297[/snapback]

Markedet var helt anderledes den gang. PS hadde MONOPOL.

Nå har de xbox og Wii som konkurrenter, og når 360 koster 1600.. ja.....

Lenke til kommentar
Snip

This is why the vast, vast majority of Xbox 360 and PS3 next-gen games will stick to 1080i or 720p.

In conclusion, 1080p does not matter. Period. If you think it does, you're just buying in to Sony's marketing hype.

Class dismissed.

6699198[/snapback]

Hvilket forum har du funnet dette på da? Må være gammel MS propaganda.. Vi har forøvrig diskutert disse greiene her

Uten at jeg gidder å gå i detalj, kan jeg si deg tvert at den fyren der er på bærtur på mange av punktene sine. Men, som sagt feil sted.

Om jeg hadde vært læreren hans, og dette hadde vert en stil, ville jeg sagt;

"Du gutten min, her er det så mange feil å rette at det ville vært bedre om ikke du hadde startet helt på nytt" :w00t:

Lenke til kommentar
Snip

Class dismissed.

6699198[/snapback]

Hvilket forum har du funnet dette på da? Må være gammel MS propaganda.. Vi har forøvrig diskutert disse greiene her

Uten at jeg gidder å gå i detalj, kan jeg si deg tvert at den fyren der er på bærtur på mange av punktene sine. Men, som sagt feil sted.

Om jeg hadde vært læreren hans, og dette hadde vert en stil, ville jeg sagt;

"Du gutten min, her er det så mange feil å rette at det ville vært bedre om ikke du hadde startet helt på nytt" :w00t:

6699392[/snapback]

Den er ikke så gammel. Men han har vel et poeng har han ikke?

Lenke til kommentar
De som griner over prisen eller sammenligner den med 360 kan bare ta seg en bolle. Av en eller annen grunn så føler jeg at det er en grei og rettferdig pris...Noen andre som mener det samme?

6699464[/snapback]

Er man ute etter alle finessene til konsollen: Muligens.

Er man kun ute etter å spille et spill i ny og ne: Tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...