Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett MC eller Moped-lappen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du tar lettlappen sparer du mye dersom du skal oppgradere til tunglappen.

 

 

Utvidelse fra klasse A1 til A(lett til tung motorsykkel)

Ved utvidelse fra klasse A1 til A skal eleven gjennomføre obligatoriske kurs for klasse A på trinn 3 og 4 og avlegge praktisk førerprøve med tung motorsykkel.

 

Førerprøven for motorsykkel består av en teoretisk og en praktisk prøve, ved utvidelse fra klasse A1 til A avlegges kun praktisk prøve.

 

 

http://vegvesen.no/forerkort/opplaring/A_A1_mc.stm

Lenke til kommentar

hejsann.. jeg har også et lite "dilemma" i denne situasjonen.. jeg ønsker et transportmiddel for å komme meg til folk og fe utn å bli skyssa av foreldra mine.. (som aldri har tid) uansett er jeg VELDI usikker på om jeg gidder kjøre opp til a1 eller moped i d hele tatt. men i fremtiden har jeg veldig lyst til å kjøre motorsykkel.. forsåvidt nå og:P

 

jeg tenker meg å ta trafikkalt grunnkurs i Oktober, for så å starte a1 , evt moped i mars.. (starter mars i Bodø) da er jeg også 16.) det dumme blir jo bare at jeg sikkert ikke får fullført noen kurs før til mai/juni. så da mister jeg jo 1/2 år evt. kjøring..

 

selv har jeg mest lyst på a1 ettersom dette går fortere enn moped og man da ikke er like utsatt for fare. hva skal jeg velge? klarer liksom ikke finne ut!

noen som vet hva de to koster btw?? :hmm: har heller ikke uendelig med penger:S :no: det er jo dyrt for lettsykkel og?

 

(jeg bor på landet) (nesten :hrm: )

 

burde jeg? hva tror dere? :ermm:

Lenke til kommentar
Mopedlappen koster vel rundt 6000kr nå tror jeg. Lett-lappen ligger på mellom 10-15.000 kroner. avhengig av hvor flink du er, og hvor fort du lærer. :)

 

Off-Topic: Hvor i Bodø bor du?

6743555[/snapback]

 

bor på valle |D ikke så langt ut, men langt nok..

 

jeg lærer veldig fort og har veldig god teknisk sans, har veldig stor interesse for kjøretøyer osv. har en del trafikkerfaring fra traktor og av å sitte på faren min i trafikken ;)

 

så jeg trenger neppe så veldig mange timer med lærer. fattern har lappen, men har aldri så mye som vridd om tenninga på en lett MC |D *ler*

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller aldri rørt en lett MC før jeg tok lappen i vår. tok litt over 2 måneder fra start til mottatt sertifikat. Hvis du lærer fort, og skjønner ting lett, så annbelafer jeg deg å ta lett-lappen. Utrolig befriende å kunne kjøre i 80km/h uten anstrengelser, _lovlig_.

 

mister ikke så mye tid hvis du melder deg på nå, så du får timer tidlig. :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde heller aldri rørt en lett MC før jeg tok lappen i vår. tok litt over 2 måneder fra start til mottatt sertifikat. Hvis du lærer fort, og skjønner ting lett, så annbelafer jeg deg å ta lett-lappen. Utrolig befriende å kunne kjøre i 80km/h uten anstrengelser, _lovlig_.

 

mister ikke så mye tid hvis du melder deg på nå, så du får timer tidlig. :)

6743641[/snapback]

 

takk for tipset. :w00t: må vel først ta traf.g. uansett. men d skal gå greit. .. har nå lyst til å se hva slags andre meninger andre folk har og.

*tenker jeg må begynne å forhandle med pappa nå* :dontgetit:

 

*off topic. er du fra bodø sumsar?*

Lenke til kommentar
men i fremtiden har jeg veldig lyst til å kjøre motorsykkel.. forsåvidt nå og:P

6743509[/snapback]

Planlegger du senere å kjøre opp til motorsykkel, er vel ikke valget stort. Såfremt du kan skaffe pengene til Lettlappen. Før de nye reglene som omhandler en mye mer omfattende opplæring for moped, kunne det forsvares å bare ta mopedlappen.

 

I Bodø er det vel bare Kjøreskolesenteret som tilbyr motorsykkel lappen. (Var slik når jeg kjørte opp). Isåfall gjelder det å være tidlig ute med å melde seg på tidlig. Var stor pågang for både A1 og A.

 

Og som nevnt tidligere i posten, slipper du de to første modulene når du oppgraderer setifikatet til mellomklasse.

Lenke til kommentar
Jepp, er kun kjøreskolesentret som tilbyr motorsykkel lappen i Bodø. De har kun én lærer også. En snurrig skrue, men du verden han kan lære bort.

6743850[/snapback]

Jepp stemmer, kun en lærer. Tok både A1, A og B hos han. Koselig kar!

Slapp forresten unna endel på biloppkjøringen, siden jeg allerede hadde lært trafikkregler og sånnt. (Hadde bare 2 kjøretimer)

Endret av t0my
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...