Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett MC eller Moped-lappen?


Anbefalte innlegg

Hei :D

Jeg er 15 år og fyller 16 i vinter, så jeg tenkte å melde meg på Moped-lappen/Lett motorsykkel lappen.

Så lurte på om jeg har noen fordeler med å ta Lett mc lappen i forhold til bil eller tung motorsykkel lappen siden?

Jeg slipper ikke unna noe teori el noe på bil lappen siden eller?

 

Setter pris på alle svar ;)

 

Takk.

 

MVh Lars Erik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :D

Jeg er 15 år og fyller 16 i vinter, så jeg tenkte å melde meg på Moped-lappen/Lett motorsykkel lappen.

Så lurte på om jeg har noen fordeler med å ta Lett mc lappen i forhold til bil eller tung motorsykkel lappen siden?

Jeg slipper ikke unna noe teori el noe på bil lappen siden eller?

 

Setter pris på alle svar ;)

 

Takk.

 

MVh Lars Erik.

6698109[/snapback]

Slipper ikke unna nei, men du er godt på vei når det gjelder å kunne regler i trafikken og erfaring med tyngre sykler hvis du skal kjøre tung senere.

Mopedlappen er jo bare bogus som selv kaniner klarer å ta, dog er den billigere.

Lenke til kommentar

Du kan ikke ta lappen i vinter da er det stengt. Da må du vente til mai. Du kan heller ikke øvelse kjøre med lett mc for de da må du kjøre med skolen. Men med moped kan du øvelsekjøre! du får ikke moped lappen før du er blit 16! Du kan ta den når du har dagen din :D Jeg må også vente til mai, det er noe drit at ikke biltilsynet kan sette på varme til oppkjørings stedet til lett mc!!

Lenke til kommentar
Du kan heller ikke øvelse kjøre med lett mc for de da må du kjøre med skolen.

6698190[/snapback]

 

kan øvelseskjøre med lett-mc jo ;) bare at han "læreren" skal sitte bakpå ;)

 

jeg er nå straks ferdig med lett-lappen, men angrer på at jeg ikke tok moped lappen istede..

men du får jo MYE bedre undervisning på lett da ;) er jo en fordel det og.. kjipt og komme i et kryss og ikke skjønne bæra ;)

Lenke til kommentar
Nop læreren sa hvist jeg tok og øvelsekjørte skulle han sende pelle blå. jeg skulle søke om jeg kunne ta lett lappen. Fikk jeg ikke lov, av biltilsynet for de jeg var 15år!! :mad:  :thumbdown:

6736687[/snapback]

 

Hvor bor du? Er jo ingen vits i å øvelseskjøre _etter_ at du er blitt 16, når du skal ta sertifikatet? Jeg vet ikke for sikkert, men har ei venninne som øvelseskjørte fra hun var 15.

Lenke til kommentar

Bergen. Biltilsynet skifter jo regler nesten vær dag, men de er sløve med reg i bergen. Når jeg skulle rege evo trengte jeg ikke visning. Den er blod trimmet. Jeg må ta lappen i mai for de jeg fyller i januar, da er det snø hos biltilsynet. Du får jo ikke moped lappen før du er 16 år, samme med lett mc, moped teorien kan du kun ta når du er akkurat 16år /lett mc

Lenke til kommentar
Bergen.  Biltilsynet skifter jo regler nesten vær dag, men de er sløve med reg i bergen. Når jeg skulle rege evo trengte jeg ikke visning. Den er blod trimmet. Jeg må ta lappen i mai for de jeg fyller i januar, da er  det snø hos biltilsynet. Du får jo ikke moped lappen før du er 16 år, samme med lett mc, moped teorien kan du kun ta når du er akkurat 16år /lett mc

6737122[/snapback]

 

Ja, lappen må taes etter at du er fylt 16. Men du kan ta teoretisk grunnkurs etter fylte 15, og hvertfall her kan du øvelseskjøre etter det.

Lenke til kommentar

@adrian-100:

 

Øvelseskjøring kan skje etter fylt 15 år, eneste du trenger er trafikkatl grunnkurs(som du trenger for å ta samtlige sertifikater). Lappen kan ikke taes før du er fylt 16 år. Men det du sier om øvelseskjøreing er bare tull.

 

"lærer" må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år, og være minst 23 eller 25 år, ikke helt sikker på siste. Trådløs kommunikasjon er også påbudt.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar
Du supermario, hvor lenge siden er det du har tat lappen? Jeg har personlig snakket med bergensentrumtrafikkskole 2 ganger og svaret er 16år. Har også ringt de 3ganger 16år. Pluss team 4ganger/16år. Det er nok ikke noe tull dette here. Men det er noe tulle regler de har!!

6740920[/snapback]

 

Først: Nicket er SumSar. :)

 

For det andre, tok lappen 5 juli i år, så dette har jeg inne. ;) Så jo, det du sier er bare tull.

 

EDIT: Skal få slutt på denne diskusjonen en gang for alle. Vil du ikke ta mitt ord for det, ta statens vegvesens:

 

Øvingskjøring klasse A1 (lett motorsykkel)

Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!

 

Berre den som har gjennomført trinn 1 - trafikalt grunnkurs har lov å øvingskjøre . Dette kurset skal gje grunnleggjande forståing for trafikk og vere utgangspunkt for vidare opplæring. Aldersgrensa for å ta kurset er 15 år. Tek du kurset i den offentlege skulen, kan du ta det i 10. klasse, sjølv om du ikkje har fylt 15 år.

 

Har du alt førerett i ei anna klasse kan du øvingskjøre i klasse A1 utan å ta trafikalt grunnkurs. NB! Har du førerett i klasse M 146, S eller T må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førarprøve!

 

Du som skal øvingskjøre i klasse A1 må vere 15 år . Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.

Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort eller mopedførarbevis. (Førerett i klasse M 145 gjev ikkje rett til øvingskjøring utan at du har trafikalt grunnkurs!)

 

Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for lett motorsykkel utan avbrot minst dei siste 5 åra . Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.

 

Motorsykkelen du har lov å øve med må vera registrert som lett motorsykkel , sjå i vognkortet.

 

Ved øvingskjøring med lett motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

 

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

 

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre utan at den som er med deg sit på motorsykkelen når vedkommande har visuell kontakt og kan instruere deg.

 

 

EDIT 2: Du skal få linken også ;)

 

Mvh. SumSar.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...