Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kobling av el-motor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal koble en tre-fase el-motor fra nåværende low speed til high speed (se tegning)

Fra hvert av de seks koblingspunktene går det en ledning inn i motoren.

Det jeg egentlig lurer på, er hva betyr linjene mellom 1U, 1V og 1W på high speed tegninga? Er det meninga de skal laskes sammen?

Jeg har tegnet ut fra en anvisning som var teipa inni lokket på koblingsboksen.

edit: glemte å legge ved tegninga :p

post-43761-1155889056_thumb.png

Endret av Barbaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter du på en dalanderkobla motor med 2 hastigheter eller er det en vanlig 3~ motor med Y/D kobling?

Står det f.eks. 400/230 Y/D?

EDIT:

Er det en 2 hastighetsmotor så skal den kobles slik det står i tegninga med lask over 1U 1V 1W spenning på 2U 2V og 2W mens på Low kobles slik det er tegna opp i skjemaet.

At motoren kobles slik er fordi den kan kobles om automatisk vha. kontaktorstyring.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
En motor kan kobles enten i stjerne eller i trekant avhengig av ønsket effekt forbruk.

Se på dokumentasjonen som følger med.

Er ikke den tegningen litt feil?

6697818[/snapback]

Tja, dette er eneste dokumentasjonen jeg har å forholde meg til. men tegninga er nøyaktig nok, hvis du ser bort fra noen litt skjeve linjer

Lenke til kommentar
Sitter du på en dalanderkobla motor med 2 hastigheter eller er det en vanlig 3~ motor med Y/D kobling?

Står det f.eks. 400/230  Y/D?

EDIT:

Er det en 2 hastighetsmotor så skal den kobles slik det står i tegninga med lask over 1U 1V 1W spenning på 2U 2V og 2W mens på Low kobles slik det er tegna opp i skjemaet.

At motoren kobles slik er fordi den kan kobles om automatisk vha. kontaktorstyring.

6697819[/snapback]

På dataplaten står det 230V (trekanttegn)/YY

De andre motorene er tilkobla to trinns bryter, mens denne er bare tilkobla en av og på bryter.

Jeg gjør som du sier og ser hvordan det går :)

Edit: Det funket som bare det. Takk for hjelpen :thumbup:

Endret av Barbaren
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål angående frekvensomformere. Jeg holder på å lage en slags røremekanisme til en 400 liters honning-tank. Røredingsen skal svive sånn ca. 10 omdreininger i minuttet. Fyren på elektrobutikken sa at selv om du reduserte turtallet på motoren kraftig var effekten den samme. Vil det bety at jeg bare kan koble motoren rett på røredingsen uten utveksling, uten å skade motoren? (det krever enorme krefter å røre 400 l honning)

Lenke til kommentar

Problemet blir vel momentet.

En 3~ kortslutningsmotor har en gitt effekt og selv om man senker hastigheten så vil effekten bli tilnærmet likt såfremt det er en frekvensomformer som tar hensyn til induktansen i motoren.

Men selv om motoren skulle ha samme effekt på 10rpm som den har på 1450rpm så vil du alikavel få mye mere moment ut fra en utveksling en du får rett på akslingen til motoren.

Men jeg tror faktisk å redusere turtallet på en slik motor til 10 rpm er litt vel mye, eventuelt så må du skaffe deg en motor med veldig mange polpar beregnet for lavt turtall.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...