Caze Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 (endret) Sikkert slik det skal være, men jeg bare lurte på om det er grunn til bekymring Jeg opplever at under autofokusering så "hopper" bildet litt i søkeren. Dette er spesielt merkbart ved makro-fotografering. Noen andre av dere nybakte Alpha100-eiere som kan bekrefte/avkrefte at det er slik hos dere? Jeg opplever at under autofokusering så "hopper" bildet i søkeren. Endret 18. august 2006 av Caze Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Stabilisatoren som skaper seg? Jeg ser det av og til med min 70-200 med stabilisator at søkerbildet, som du sier, hopper. Skjer sjelden og ikke noe problem, men det er ved brå bevegelser samtidig som fokus aktiveres (eller noe i den duren) at det tar noen tideler før stabilisatoren er med på notene. Får du det veldig ofte og at det er et problem, ville jeg sjekka med forhandler (evt googla litt). Om det er bare dann og wann ville ikke jeg bekymret meg. Går det an å slå av stabilisatorgreia? Prøv det, så tenker jeg denne flashingen er borte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg mener å ha hørt at en ulempe ved KM/Sony og nå Pentax sitt system for stabilisering at det _ikke_ stabiliserte søkeren, da det er selve bildebrikken som beveger seg. Da kan man jo ikke se dette gjennom søkeren, da brikken ligger bak speilet og lukkeren. Lenke til kommentar
ezkild Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg mener å ha hørt at en ulempe ved KM/Sony og nå Pentax sitt system for stabilisering at det _ikke_ stabiliserte søkeren, da det er selve bildebrikken som beveger seg. Da kan man jo ikke se dette gjennom søkeren, da brikken ligger bak speilet og lukkeren. 6697882[/snapback] Det går fint å skru av bildestabilisatoren, men som Herr Brun så korrekt sier så har ikke denne noen innvirkning på søkerbildet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Åja ja når dere sier det, så stemmer dette. Det var 'dumt', for det hadde vært en naturlig forklaring... Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Dette har jeg opplevd på Sony tidligere. Kan det være at linsene inne i objektivet flytter noe på seg i andre retninger enn ut-inn..? Kan ihvertfall virke sånn. Det har ikke noe med stabiliseringen å gjøre, da min erfaring er med kamera uten. Tror ikke dette er spesielt for Sony, mener det tidligere har vært diskusjoner på foto.no om dette med autofokus og makro kombinert med stativ, altså utfordringen når søkerbilder "endrer" seg ved fokus. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Dette er iallfall ikkje noko eg har merka på mitt KM Maxxum 5D. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Ikke på mitt Sony A100 heller, dog har jeg ikke lang fartstid med kameraet enda. Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Sikkert slik det skal være, men jeg bare lurte på om det er grunn til bekymring Jeg opplever at under autofokusering så "hopper" bildet litt i søkeren. Dette er spesielt merkbart ved makro-fotografering. Noen andre av dere nybakte Alpha100-eiere som kan bekrefte/avkrefte at det er slik hos dere? Jeg opplever at under autofokusering så "hopper" bildet i søkeren. 6697687[/snapback] jeg har konica minolta 5d bildet hopper sånn for meg når autofokusen ikke klarer å låse på det man sikter på, gjerne hvis man prøver å ta bilde, og er nærmere enn nærgrensa på objektivet tilsier. autofokusen prøver å fokusere mer enn linsa di kan,slik at den stanger mot slutten på fokusen. (det er ikke mere å skru på fokusringen) kanskje dårlig forklart dette Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Det utgjør ikke noen funksjons-svikt eller feil så langt jeg kan se. Og som nevnt tror jeg nok at det skal være slikt. Det er mere "pirk" fra min side. Sikkert dårlig å sammenligne men; jeg var på besøk hos en kamerat som har D70S og opplevelsen av fokuseringen på dette var HELT i en annen verden. VELDIG mykt. Så når jeg da gikk tilbake til A-100'en og sammenlignet bildet under selve fokuseringen ble "hoppingen" veldig merkbar. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Høres ikke ut som kameraet ditt er slik det skal være. Ta det med til butikken, og få de til å se på det. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Har du mulighet til å sjekke med andre objektiver enn kit-objektivet? Hvis ikke vil jeg tro det er selve fokuseringsgruppen av glasselementer helt foran i objektivet som sitter skeivt. Det skulle stemme med at det er mer merkbart på med fokusering på nærgrensen. Dette er en feil jeg har hørt om på flere systemer i de billigste objektivene hvor frontelemet, fokusgruppe og fokusring er en og samme enhet. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Har nå testet med et Minolta 28-80 AF-objektiv som jeg hadde fra min Dynax 7xi, og med dette objektivet er det IKKE "bobbing" eller hopping under autofokusering. Ergo må det ha noe med kit-objektivet (18-70) å gjøre. Ulempen med å bestille fra en nettbutikk er at man ikke kan "ta med kameraet til butikken", og mesteparten av norges befolkning bor utenfor Oslo Derfor hadde det vært kjekt å få en tilbakemelding fra andre med samme objektiv og kamera. Har ikke veldig lyst til å betale 250,- i porto pluss 3-400,- for at en tekniker skal skrive en lapp med "Ingen feil funnet". Måten jeg har brukt for å "fremprovosere" effekten er å først fokusere på noe langt unna, og deretter på noe som er veldig nære. Når autofokusen jobber, "hopper" bildet i søkeren rundt. Hvis noen av dere andre som har samme kit kunne testet og svart her, ville jeg vært veldig takknemlig Lenke til kommentar
qtek Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Har nå testet med et Minolta 28-80 AF-objektiv som jeg hadde fra min Dynax 7xi, og med dette objektivet er det IKKE "bobbing" eller hopping under autofokusering. Ergo må det ha noe med kit-objektivet (18-70) å gjøre. Ulempen med å bestille fra en nettbutikk er at man ikke kan "ta med kameraet til butikken", og mesteparten av norges befolkning bor utenfor Oslo Derfor hadde det vært kjekt å få en tilbakemelding fra andre med samme objektiv og kamera. Har ikke veldig lyst til å betale 250,- i porto pluss 3-400,- for at en tekniker skal skrive en lapp med "Ingen feil funnet". Måten jeg har brukt for å "fremprovosere" effekten er å først fokusere på noe langt unna, og deretter på noe som er veldig nære. Når autofokusen jobber, "hopper" bildet i søkeren rundt. Hvis noen av dere andre som har samme kit kunne testet og svart her, ville jeg vært veldig takknemlig 6717352[/snapback] Hei, Jeg har selv nevnte objektiv på et KM 5D og dette har jeg aldri opplevd før. Jeg tviler sterkt på at det skal oppføre seg sånn. Hvis du har muligheten så sjekk med et annet objektiv av samme typen. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Nå har jeg fått sjekket med en kamerat som har samme kamera og samme objektiv, og det viser seg at det er akkurat samme "hopping" med hans objektiv. I tillegg har jeg fått bekreftende tilbakemeldinger fra Sony-forumet på dpreview. Mao: det skal være slik. Fint å ha fått det avklart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå