Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Her er litt bakgrunnsinfo om hvorfor de ikke vil ha google som verb.Xooglers 6698834[/snapback] For de som er late; Hvis google ikke går ut og aktivt beskytter rettighetene til navnet kan de miste dem fordi det blir en generic term. Reglene er nemlig slik at hvis en term blir for generelt bruk, mister de opphavsretten. (tror det f.eks er grunnen til at du kan kjøpe en XXX cola (er litt usikker på den)) Eksempler på merker som lider under det samme: Q-Tips, Kleenex. Går du i butikken og ber om q-tips, er det ikke sikkert at det er Q-tips du får men "cotton sticks" f.eks 6699266[/snapback] Cola er en smak og Pepsi er faktisk eldre en coka vis du ikke visste det Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 hahaha så dumt kommer nok til å bruke det videre jeg Lenke til kommentar
Canute Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg tror ikke det skader google å få det som et verb. Grunnen er at jeg aldri kommer til å assosiere "å google" med å søke på en annen søkemotor en google. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Det blir noe helt annet på engelsk. I det engelske språk er ordet allerede et stort fenomen, og i stor grad er det snakk om betydningen "søke". Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) As if.. Aldri i livet om google skal få diktere meg, jeg er en av grunnene til at de er så store som de er nå. Det eneste google frykter er at merkenavnet skal bli generisk og de skal miste eiendomsretten Endret 19. august 2006 av ArcticOC Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Her er litt bakgrunnsinfo om hvorfor de ikke vil ha google som verb.Xooglers 6698834[/snapback] For de som er late; Hvis google ikke går ut og aktivt beskytter rettighetene til navnet kan de miste dem fordi det blir en generic term. Reglene er nemlig slik at hvis en term blir for generelt bruk, mister de opphavsretten. (tror det f.eks er grunnen til at du kan kjøpe en XXX cola (er litt usikker på den)) Eksempler på merker som lider under det samme: Q-Tips, Kleenex. Går du i butikken og ber om q-tips, er det ikke sikkert at det er Q-tips du får men "cotton sticks" f.eks 6699266[/snapback] Cola er en smak og Pepsi er faktisk eldre en coka vis du ikke visste det 6700145[/snapback] det stemmer ikke, Cola var først, sjekk wikipedia. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Pepsi: The brand was trademarked on June 16, 1903, though the drink was first made on August 28, 1898 Coca-cola: The Coca-Cola Company's headquarters are located in Atlanta, Georgia, where the drink was first concocted around 1886. Coca-cola var først ja Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Oppfordring, udmelding eller idioti kan definere litt av Googles "no to google", men fy i satan det er god reklame. En enkel oppfordring går verden rundt, headlines på IT sider og diskuteres i forum osv. Hvis du ser på eksponering pr. $ brukt på "kampanjen" - så våger jeg å si at Google har lurt alle(les:mange) ved å nettopp arbeide inn en holdning angående google/Google, enten ved at du bruker det som varemerke eller du vil bruke det som verb. Så selv mener jeg ikke det er like patetisk som Macs "we pwn Pod" sak, men en knakende god reklame som bygger på en allerede diskutert nyhet via Apple. Man kan aldri bli for paranoid... Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Synes det er verre med Viacom's trademark av "PIMP MY" ordene. Pimp my snack EDIT: jeg sa ikke "google stuff" før, men skal jaggu meg begynne nå. Endret 19. august 2006 av Ashmantle Lenke til kommentar
rabiator Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Hvis google ikke går ut og aktivt beskytter rettighetene til navnet kan de miste dem fordi det blir en generic term. Reglene er nemlig slik at hvis en term blir for generelt bruk, mister de opphavsretten. Det er nok dette som er saken. Forslår utvidet bruk av slike ord, f.eks. "google på altavista" eller "google på sesam" Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Synes det er verre med Viacom's trademark av "PIMP MY" ordene.Pimp my snack EDIT: jeg sa ikke "google stuff" før, men skal jaggu meg begynne nå. 6703944[/snapback] Øh. Man kan da vel strengt tatt ikke ta copyright på ord og utrykk som allerede er i utstrakt bruk? Akkurat som om 'Pimp My Ride' var først... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19873487 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Hele saken er vel at Google vil assosieres med noe mer enn bare søkemotoren sin. Å bruke "google" som et verb vil gjøre at de andre tjenestene til Google Inc. ikke kommer tydelig nok frem ettersom de fleste tenker på "å google" som å søke på Google sin søkemotor eller for de som også sier å google til å søke generelt på nettet. Google har mange tjenster som de ønsker å komme frem med og disse blir litt borte, når folk snakker om Google som kun en søkemotor. Lenke til kommentar
Svimen Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Meine at skulen har godkjent "å google" som eit verb ( eller utdannings eit eller anna). sikker på at eg har sett dette i enten VG eller DB (joa, det møje spøyt der men aligavel..) blir vanskelig å bevisa då, siden det å google på google blir mangen treff :!: litt google info: http://www.tu.no/nyheter/samfunn/article56096.ece Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 (endret) Dette er det teiteste jeg har hørt fra et multimilliard-dollars selskap. Var det negativt for Sony at "Walkman" ble synonymt med bærbar musikkavspiller på 80-tallet? Skulle det på noen som helst måte være negativt for Google at å "google" blir synonymt med å søke på internett? Var det ikke nettopp dette Xerox prøvde febrilsk på, med sin "Just Xerox it!"-kampanje? De lyktes ikke, og folk sier fortsatt "i want to copy this". For meg er dette helt bak mål. 6699277[/snapback] De mister altså opphavsretten hvis ordet blir et verb (offisielt)? La oss få det gjort, så kan alle lage egne "google"-produkter! 6700027[/snapback] Dere har begge misforstått, de kan miste retten hvis navnet går inn i dagligtale som en generel term for søking og de ikke aktivt går inn for å beskytte den (altså mot feil bruk/å bli brukt på andre produkter). Det er derfor google kjører igang denne saken, for å kunne vise til at de forsøker å kontrollere varemerket. Om de klarer det eller ei er ikke så interessant i rettsøyemed som at de prøver. Hvis ikke er det ingenting som hindrer folk fra å komme med tjenester som googleit.com eller å kalle søkeren sin for "the new googler" eller "the best googler" etc etc. Endret 22. august 2006 av Dipso Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Jeg oppfordrer alle til å bruke google som et verb. *Venter i spenning på at gmailen blir slettet.* Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Jeg oppfordrer alle til å bruke google som et verb. *Venter i spenning på at gmailen blir slettet.* Hvorfor tok du opp en 5 år gammel tråd? Bare av nyskjerighet Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Hm, tråden lå som artikkel på forsiden til hardware.no. 1. april. Hmmm... Fin bump Og nei, det er ikke min tråd -- bump (bring up my post). Endret 3. april 2012 av LostOblivion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå