Gå til innhold

Gjør fcpga2 cpuer fcpga1 kompitable

corcky

Anbefalte innlegg

Kom over en side under surfing i går der det stod: "Hvordan kjøre fcpga2 cpuer på fcpga 1 hovedkort." Modden skal fungere på alle nyere hovedkort. (jeg har et MSI Via pro 266)

Jeg fant ut at dette måtte jo testes og tjuvlånte :smile: min brors tualatin celeron 1000 mhz og utførte modden.

Jeg hadde ikke de helt store forventningene til at dette skulle fungere, men til min store overraskelse bootet maskinen opp. Biosen gjennkjente cpuen som en P3 XEON 1000mhz. (dette fordi biosen ikke har kodene for tualatin cpuene.) Jeg gikk inn i bios og satte fsb opp til 133.(noe jeg har hørt de fleste tualatin cpuene klarer dette.) Windows bootet opp og jeg har nå kjørt stabilt på den hastigheten i en 2timer. :grin:

Min 3d mark score gikk opp fra 2400 til 5100. :grin:.

Denne modden anbefales for alle som ønsker å oppgradere sitt fcpga 1 hk. En celeron 1000(fcpga2) koster en ca 500 kr mens en P3 1000 koster ca 1300 kr.

En Celeron kan også overklokkes en god del.

Linken finner dere her og kan utføres på alle nyere socket fcpga hovedkort. (jeg har gjort modden på et MSI via pro 266 hovedkort.)

http://www.overclockers.com/tips965/index.asp

Det er deilig med litt kraft i maskinen. :smile:

I Sisoft Sandra ligger cpuen nå side om side med en p4 1,6 ghz.

Modden tok mindre enn en time å utføre.

Ja, vet noen har diskutert dette før. Men det er ingen som har skrevet at de har fått det til å fungere. :smile:

Lurer dere på noe så bare spør. :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: corcky på 2002-10-23 19:43 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: corcky på 2002-10-24 18:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å kjøpe en celeron 1200mhz som skal kjøres på 1600mhz. Det skal bli knall. Blir nødt til å kjøpe ny cpu da broren min sikkert er keen på å få prossesoren sin tilbake. Han har nå min celeron 667. lol. :grin: Hva har man lillebrødre til?

Noen som vet hvorfor pcen restartser seg når jeg stiller fsb? Dette skjer rett etter bios er loadet. Ganske irriterende faktisk da celeron er en ypperlig overklokker. Hovedkortet er et MSI Via pro266

(MSI 6365)

[ Denne Melding var redigert av: corcky på 2002-10-24 00:23 ]

Lenke til kommentar

5100 3dmarks2001 ja.. mmmz.. har 6700 med min 2 år gamle duron650@950... oi.. la meg se, gf4ti4200, hva gjør du i maskinen min? :smile:

(den prosessoren kosta forresten ca 700 kr da jeg kjøpte den *GLIZ*)

jo, så til poenget mitt... 3dmark2001 scoren gir ikke noen bra indikasjon på hvor god pc du har hvis det ikke er balansert... jeg f.eks har et svært bra skjermkort, men rææææva cpu.. :wink: dvs at i f.eks UnrealTournamen2003 så får jeg ikke mer enn ca 30 fps i slosskamper... det HOLDER IKKE... bildet blir uskarpt og jævelig, og hvis du da spiller mot bra spillere, dreper de deg lett... kjedelig..

tror jeg skal skaffe meg nytt hk+cpu+ram snart... sa noen granite bay dual ddr sdram sammen med P4 2,53 ghz og 2x256mb pc2700 ram (effektivt pc5400 pga dual channel på de nye intel hovedkortene)

god damn da!!! arghz.. finner ikke linken nå :/ var ihvertfall frgmstr på http://www.hardforum.com som hadde fått en alfa versjon av hk med dual channel ddr sdram, kjørte det på 188 mhz elns og fikk ca 4500 mb/sek mem score! niiiice... *sikle*

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 00:43, skrev blackbrrd:

5100 3dmarks2001 ja.. mmmz.. har 6700 med min 2 år gamle duron650@950... oi.. la meg se, gf4ti4200, hva gjør du i maskinen min? :smile:

(den prosessoren kosta forresten ca 700 kr da jeg kjøpte den *GLIZ*)

jo, så til poenget mitt... 3dmark2001 scoren gir ikke noen bra indikasjon på hvor god pc du har hvis det ikke er balansert... jeg f.eks har et svært bra skjermkort, men rææææva cpu.. :wink: dvs at i f.eks UnrealTournamen2003 så får jeg ikke mer enn ca 30 fps i slosskamper... det HOLDER IKKE... bildet blir uskarpt og jævelig, og hvis du da spiller mot bra spillere, dreper de deg lett... kjedelig..

tror jeg skal skaffe meg nytt hk+cpu+ram snart... sa noen granite bay dual ddr sdram sammen med P4 2,53 ghz og 2x256mb pc2700 ram (effektivt pc5400 pga dual channel på de nye intel hovedkortene)

god damn da!!! arghz.. finner ikke linken nå :/ var ihvertfall frgmstr på
som hadde fått en alfa versjon av hk med dual channel ddr sdram, kjørte det på 188 mhz elns og fikk ca 4500 mb/sek mem score! niiiice... *sikle*

Er fullt klar over det. Det jeg sa var at scoren økte til 5100 (5300 nå :smile: ) før fikk jeg 2400. Det jeg ville frem til var at scoren økte med over 100%.

Får også 112 poeng i cpu mark 99. Fikk 40 før.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over dette. Er forresten på jakt etter en billig/kassert komplett PII 350MHz PC. Siden 350 kjører på 100MHz buss må det ha i440BX chipsett og da er denne modden mulig. Blir jo rått å få tak i et utrangert 350MHz system og modde/oppgradere/overklokke det til 1600MHz da :smile:

Trenger slotkonverter da, men det er sikkert mulig å få tak i ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...