cidd Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Hei alle sammen. Jeg må snart ta stilling til hvilke høyere utdanning jeg skal ta. I mange år har jeg sett for meg at jeg en gang skal bli sivil ingeniør. Det jeg lurte på i den anledning var om noen kunne dele sine synspunkter omkring hvilke linje® på NTNU som er kloke å velge med tanke på fremtiden og fremtidens jobbmuligheter, samt kvaliteten og standarden på de forskjellige linjene. Er det noen linjer som utdanner typisk ledere? Teoretikere? Kontorrotter? Pragmatikere? Har lest mye om de forskjellige linjene i brosjyrer o.l., men føler at absolutt alle linjer roses opp i skyene. Det er med andre ord vanskelig å velge. Selv har jeg kikket litt på Ind.Øk, men etter litt forumlesing har jeg konkludert med at det studiet kanskje ikke er så "fantastisk" som mange vil ha det til. Har inntrykk av at Ind.øk'ere får et "klysestempel" på seg, dessuten karakteriserer mange det som "det tøffeste studiet i Norge". Noe som høres skremmende ut. Har hørt at studenter uteksaminert ved KomTek (og andre Dataingeniørstudier) sliter med å finne jobb. I tillegg er visst KomTek-fagene dårlig organisert. Jeg har også kikket mye på linja "Ingeniørvitenskap & IKT", ei tilsynelatende ny og spennende linje ved NTNU. Men jeg frykter at I-IKT'ere vil slite like mye som KomTek'ere, siden begge linjene tilbyr ingeniører med datakompetanse til et arbeidsmarked som har mer enn nok "dataingeniører" fra før. FysMat virket også interessant, helt til jeg fant ut at studenter ved denne linja ikke kan brukes til så mye og sliter med å få jobb. Noe som egentlig er rart, med tanke på at de som går FysMat på NTNU virker å ha skikkelig peiling. Jeg leste også at studenter ved kybernetikk som oftest ender opp med å arbeide innen forskning (no offence, forskere!. "Marin Teknikk" og "Geofag og petroleumsteknologi" er av noen spådd nedgang, siden det er spådd nedgang i petroleumsindustrien om noen år. Byggingeniører er det visst mangel på for tiden, men for 6 år siden var arbeidsmarkedet for byggingeniører mettet. Med andre ord virker det studiet ganske ustabilt hva arbeidsmarked angår. Jeg påstår ikke på noen måte at disse tankene jeg har gjort meg om de forskjellige linjene ved NTNU er korrekte, og jeg er klar over at jeg har satt mye på spiss her. Ønsket mitt er å få høre andres synspunkter. Generell diskusjon om hva linjene ved NTNU (og andre skoler) innebærer og medfører, er ikke bare av stor interesse for meg - men også av stor interesse for hundrevis av andre som vurderer å bli sivil ingeniør! Hjelp oss unge og forvirrede Endret 7. november 2007 av CidroN Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Hvis jeg ikke husker helt feil, var det oppe i nyhetene for en stund siden at i Norge var det stor mangel på dataingeniører med god kompetanse i realfag (og mangelen kom bare til å øke). Er det en plass i Norge man får god kompetanse i realfag, er det på NTNU Lenke til kommentar
pekle Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Ikkje tenk for mykje på kva som er mest etterspurd. Alle bransjar er sykliske. Eg kom ut frå teleteknikk (no komtek) i 02 til eit elendig tilbod - i år har hovudjegarar teke kontakt uoppfordra. Tenk meir på kva du har lyst til å bruke 40 år av livet ditt på. I løpet av 40 år vil alle fagområde oppleve både opp- og nedturar. Trur forøvrig du tek feil av enkelte linjer. Det er kanskje ikkje umiddelbart klart kva FysMat kan nyttast til men det betyr og at dei er relativt generelle og kan sikte seg inn på mykje forskjellig. Td. er det mange som har jobb innan finans, statistikk, tunge reknemiljø i Statoil osb. Trur neppe at "dei fleste" kybernetikarar ender opp i forskning. Er mange spanande jobbar innafor reguleringsteknikk td. ifb. med robotteknikk, elektronikk. Tenk og på at det er ganske stor forskjell på "dataingeniør" og studentar frå I-IKT. Ein dataingeniør har databehandling som spesialkompetanse medan ein I-IKT'ar har andre typar ingeniørkompetanse men han nyttar "data" for å styrke fagfeltet. Lederlinje: Indøk Teorilinje: FysMat Kontorrottelinje: ingen spesielle (men truleg større sjanse for feltarbeid på bygg, geo etc.) Pragmatikerlinje: alle ingeniørar er pragmatiske Lenke til kommentar
cidd Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Hehe, artig svar! Vet noen om det er stor forskjell på hvor krevende linjene er? Og er det noen linjer arbeidsmarkedet favoriserer, evt defavoriserer? Lenke til kommentar
BraNuDuA Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Først må jeg bare få poengtere viktigheten av interesse. Det virker som du ser for deg å velge siv.ing. retning etter hvilken som gir best jobbmuligheter for ferdigutdannede, og ikke på bakgrunn av innholdet i studiet. Husk på at du skal gå 5 år på den siv.ing.-linja du velger, og da er det nærmest et krav at du interesserer deg for fagene du har. Dessuten er det en god sjans for at du også kommer til å jobbe innen det fagområdet du velger, selv om dette ikke er en selvfølge, og det er jo kjipt å måtte drive på med noe man synes er totalt uinteressant resten av arbeidslivet... Jeg har selv erfart hvor vanskelig det er å bestemme seg for hvilken linje man skal gå på, men trøsten er at det heldigvis er mulig å bytte linje, til og med så tidlig som etter ett semester. Det første semesteret på siv.ing. er dessuten stort sett likt for alle linjer, og du slipper derfor unna med å måtte ta opp ett fag. Ind.øk. er en linje som har mange myter knyttet til seg, blant annet at det skal være så mye bedre enn andre siv.ing.-retninger. Grunnen til at det er mange som får gode jobber etter å ha gått ind.øk, er fordi det er veldig vanskelig å komme inn, og det er derfor kun de flinkeste som får plass. De som er flinkest når de kommer inn, er også som regel de flinkeste når de går ut... Men at ind.øk. er noe vanskeligere enn andre linjer, er i alle fall bare bullshit. Det ind.øk. egentlig er, er en kombinasjon av en siv.ing.-retning (maskin, emil eller data) og økonomi. Ikke no mer fantastisk. Linja Ingeniørvitenskap & IKT vet jeg derimot en god del mer om, ettersom jeg selv nå går inn i mitt fjerde år på denne linja. I & IKT oppsto på bakgrunn av en etterspørsel hos industrien etter folk som både hadde teoretisk bakgrunn, og som kunne bruke/utvikle programmer for å løse ingeniørproblemer. Dette høres sikkert fint og proft ut, og sier vel egentlig ikke så mye... Men i alle fall; linja er bygd opp sånn at man de to første årene tar noen basisfag fra hver av linjene man kan velge i 3.klasse (marin, maskin, emil, geopet, geomatikk, bygg), sånn at man får en viss peiling på hva man går til dersom man velger de forskjellige fordypningsretningene. I tillegg har man som regel ett datafag pr. semester hvor man lærer forskjellige programmeringsspråk (java, python, jsp, matLab, Fortran), lærer hvordan man bør designe sitt eget program, hvordan en pc egentlig fungerer osv. Når man så kommer til det 3.året, må man velge hvilken retning man skal fordype seg i. De seks man kan velge mellom er; Energi- og prosessteknikk (Emil), Konstruksjonsteknikk(Bygg), geofag & petroleumsteknikk(Geopet), Produktutvikling og materialteknikk (Puma), Marin teknikk(Marin) og Geomatikk. Man går da over til å ta de samme fagene som de som begynte på de forskjellige retningene fra 1.klasse av(men altså de samme som de har i 3.klasse....) . Det er nesten så man kan si at man skifter linje. Som uteksaminert kandidat i I& IKT har man dermed både kompetanse innen sitt fagfelt (og det er her man har flest fag), men samtidig også innsikt i databiten. De andre linjene kan jeg ikke no særlig om, så overlater til andre å kommentere de... Altså; velg etter interesse og ikke etter hva som er mest ettertraktet på jobbmarkedet nå. Siv.ing er et langt studium, så ting kan være fullstendig snudd på hodet når du er ferdig utdannet og skal søke jobb. Endret 19. august 2006 av BraNuDuA Lenke til kommentar
pertm Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Først må jeg bare få poengtere viktigheten av interesse. Det virker som du ser for deg å velge siv.ing. retning etter hvilken som gir best jobbmuligheter for ferdigutdannede, og ikke på bakgrunn av innholdet i studiet. Husk på at du skal gå 5 år på den siv.ing.-linja du velger, og da er det nærmest et krav at du interesserer deg for fagene du har. Dessuten er det en god sjans for at du også kommer til å jobbe innen det fagområdet du velger, selv om dette ikke er en selvfølge, og det er jo kjipt å måtte drive på med noe man synes er totalt uinteressant resten av arbeidslivet... ... Altså; velg etter interesse og ikke etter hva som er mest ettertraktet på jobbmarkedet nå. Siv.ing er et langt studium, så ting kan være fullstendig snudd på hodet når du er ferdig utdannet og skal søke jobb. 6704005[/snapback] Jeg er helt enig i det der, hvis man går etter hva man tror kan gi lettest jobb alene så kan det fort skje at en synnes det er kjedelig og da kan en slite med å bli ferdig i det hele tatt. Å tippe på hva som vil være hot når en går ut er vanskelig siden alt som sagt før svinger opp og ned og det tar minst 5 år på vanlig siv.ing på å bli ferdig. I løpet av den tiden vil mye forandre seg. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Vil berre legge til at ein eg starta saman med i -97 kom inn på datateknikk (dotcom var ganske hot på den tida), fullførte, men fann ut at han ikkje ville bruke resten av livet på det. Så han starta likegodt på bygg og fekk sin andre siv.ing grad i år. Litt kjipt å bruke fem år på å finne ut at det er kjedeleg - så velg etter interesse, ikkje etter årets hype. Lenke til kommentar
cidd Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Kan du anbefale I&IKT? Er det et bra studium? Hva fikk deg til å velge I&IKT? Jeg så at opptakskravene for å komme inn på I&IKT var ganske lave i fjor, vet du hvorfor? Jeg har alltid vært av den kreative typen, som har "oppfunnet" masse ting. Jeg er veldig glad i realfag, og siden jeg var 6 år har jeg villet bli sivilingeniør. Men jeg vet ikke akkurat hva jeg interesserer meg for, for jeg syns alt virker interessant. Derfor prøver jeg å finne mer ut om linjene, for å se at de virkelig er så interessante. Jeg hadde selvfølgelig aldri valgt å gå en linje jeg ikke interesserer meg for, bare fordi det virker som at det er lett å få jobb. Håper bare yrket svarer til mine forventninger.. Endret 19. august 2006 av CidroN Lenke til kommentar
cidd Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Stakkars fyr, pekle.. Skjønner poenget ditt Lenke til kommentar
TWA Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Er det noen linjer som utdanner typisk ledere? Teoretikere? Kontorrotter? Pragmatikere? Selv har jeg kikket litt på Ind.Øk, men etter litt forumlesing har jeg konkludert med at det studiet kanskje ikke er så "fantastisk" som mange vil ha det til. Har inntrykk av at Ind.øk'ere får et "klysestempel" på seg, dessuten karakteriserer mange det som "det tøffeste studiet i Norge". Noe som høres skremmende ut. 6696755[/snapback] leder kan man egentlig bli ved å gå de fleste linjene, men ind.øk og delvis PuP er kanskje mest aktuelle. selv har jeg begynt på PuP nå i år. etter to år skal man velge spesialisering, og da kan man blant annet velge en retning som gir deg god kompetanse til å bli sjef. og da først og fremst sjef for ting som har med produksjon og logistikk å gjøre. uansett har jeg nå fått innblikk i hva vi kan holde på med fremover, og det virker kjempegøy det som kanskje appelerer mest til meg, er produktutvikling, hvor de blant annet jobber med koenigsegg-bilen. har ei venninne som har begynt på ind.øk nå. og ja, ho sier at det mange blærete sosser osv der men om du kommer inn, er det jo bare å satse. du er garantert en godt betalt jobb. der er det også sånn at du velger en spesialisering. hun venninnen av meg har valgt Pup, og det første året nå, skal vi ha nesten helt like fag... Lenke til kommentar
haarod Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Tror ikke marin teknikk vil lide så sterkt under at oljebransjen er spådd en nedgang. Tenk på alle mulighetene som finnes på havet utenom det. Fornybar energi (saltvanns-, bølge-, tidevannsenergi), skipsfart, forskning og mye annet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå