TC80 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Jeg vurderer å modifisere litt på vannsystemet mitt. Pr idag går er det slik: ...-> CPU -> Overgang (stor til liten) -> Chipset -> Overgang (liten til stor) ->... Pumpen er: Eheim 1048. Radiator er: AlphaCool, Radiator, NexXxoS Xtreme II Jeg tenkte på følgende modifikasjon med å legge til 2stk T-ledd, for å forbedre flaskehalsen (se vedlegg). Vil dette gi forbedret flyt? Bedre resultater? Eller det motsatte? Noen idéer? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Heller y-ledd enn t-ledd, mener nå jeg. Men du kan risikere at du får dårligere ytelse, selv om flyten kanskje kan bli noe bedre. Dessuten er det lange, tynne slanger som gir høy motstand. Derfor tror jeg heller vinninga går opp i spinninga. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Siden motstanden blir mindre, vil flyten totalt sett bli bedre. men... økningen er nok meget meget liten. I tillegg er flowrate særdeles overvurdert. Du kommer ikke til å merke noen målbar forskjell på vanntemperaturen med denne mod'en (hvis man regner med plus minus èn grad som feilmargin på målingen ihvertfall). Så kort sagt - ja, paralell slangeføring er alltid bedre i ren ytelse, men kostnaden, den ekstra plassen det tar, og det ekstra arbeidet som kreves utveier den marginale forskjellen i praktisk ytelse. PS: velger du likevel å lage paralell slangeføring, så annbefaler jeg å bruke det over de delene som har mest resistans i seg - altså som regel radiatoren. Det er der du har noe å hente. Du må også tenke på balanse i systemet i forhold til resistans, ellers kan du risiskere at den ene delen av systemet får mye mindre enn 50% av vanngjennomstrømningen. Dette kan du jo også selvfølgelig bruke til din fordel, ved å "nedprioritere" de kjøleblokkene som bare trenger svak gjennomstrømning, f.eks. en northbridge eller mosfet blokk. -Stigma Endret 20. august 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå