Gå til innhold

Mod. med T-ledd = bedre flyt?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å modifisere litt på vannsystemet mitt.

Pr idag går er det slik:

...-> CPU -> Overgang (stor til liten) -> Chipset -> Overgang (liten til stor) ->...

Pumpen er: Eheim 1048.

Radiator er: AlphaCool, Radiator, NexXxoS Xtreme II

Jeg tenkte på følgende modifikasjon med å legge til 2stk T-ledd, for å forbedre flaskehalsen (se vedlegg).

post-84256-1155852593_thumb.jpg

Vil dette gi forbedret flyt? Bedre resultater? Eller det motsatte? Noen idéer? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden motstanden blir mindre, vil flyten totalt sett bli bedre.

men... økningen er nok meget meget liten. I tillegg er flowrate særdeles overvurdert. Du kommer ikke til å merke noen målbar forskjell på vanntemperaturen med denne mod'en (hvis man regner med plus minus èn grad som feilmargin på målingen ihvertfall).

Så kort sagt - ja, paralell slangeføring er alltid bedre i ren ytelse, men kostnaden, den ekstra plassen det tar, og det ekstra arbeidet som kreves utveier den marginale forskjellen i praktisk ytelse.

PS: velger du likevel å lage paralell slangeføring, så annbefaler jeg å bruke det over de delene som har mest resistans i seg - altså som regel radiatoren. Det er der du har noe å hente.

Du må også tenke på balanse i systemet i forhold til resistans, ellers kan du risiskere at den ene delen av systemet får mye mindre enn 50% av vanngjennomstrømningen. Dette kan du jo også selvfølgelig bruke til din fordel, ved å "nedprioritere" de kjøleblokkene som bare trenger svak gjennomstrømning, f.eks. en northbridge eller mosfet blokk.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...