sixx Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) når jeg leser noe på skjerm med sort bakrunn å hvit skrift klarer jeg kun lese i noen sekunder før jeg må gi opp... eer det sånn til andre folk her? Det blir en befrielse å sette over på en side med sort skrift på hvit bakrunn i stedet... sjekk ut heavymetal.no feks... Der må jeg rett å slett gi opp eller kopiere teksten inn i word eller lignende... hvorfor klarer jeg ikke lese hvit skrift på sort bakrunn uten å bli utrolig sliten i hodet?? Endret 17. august 2006 av sixx Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Leste et sted at folk som lider av migrene ofte ikke takler hvit skrift på svart bakgrunn. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Hvit / grå skrift på svart bakgrunn er behageligere enn svart skrift på hvit bakgrunn imo. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Jeg har ikke noe problem med å lese det, i hvertfall ikke hvis det ikke er over lengre tid da, tror ikke jeg har prøvd å lese hvit på svart i mer enn 30 min noengang så har enda ikke hatt problemer, men at det sliter litt mer på øynene, det tror jeg på Lenke til kommentar
sixx Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Leste et sted at folk som lider av migrene ofte ikke takler hvit skrift på svart bakgrunn. 6696403[/snapback] jaha:P høres lovende ut:P hva er migrene da:P?? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Svart bakgrunn er deilig Endret 17. august 2006 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) jaha:P høres lovende ut:P hva er migrene da:P?? 6696496[/snapback] Var det et seriøst spørsmål? Migrene er veldig intens og ofte tilbakevendene hodepine, hvis man skal forklare det enkelt. Jeg har ikke migrene selv så litt vanskelig. Litt litteratur: Pfizer's side om migrene (legemiddelfirma) Wikipedia om Migrene Norsk Migreneforbund Helsenytt om migrene Astrazeneca om Migrene (Legemiddelfirma) Lommelegen om Migrene Eller du kan bruke søket jeg brukte på Google Endret 17. august 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Mit Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 jeg har ingen problemer med og lese hvit på svart, synes det faktisk var ganske behaglig Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Eg har ingenting imot kvit på svart, men foretrekker svart på gul vist eg har muligheten til å velge. Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Siden du viste til hadde jo ikke hvit skrift på svart bakgrunn. Hadde det vært tilfelle, ville det jo naturligvis vært ganske tungt å lese. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Det kan vel kanskje også ha noe med skjermen å gjøre? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg liker ikke svarte sider med hvit tekst heller. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Kan ikke si jeg har spesielle problemer med å lese hvit skrift på svart bakgrunn nei. Men svart skrift på hvit bakgrunn er nok mer behagelig for øynene i det lange løp. Endret 19. august 2006 av Nevnarion Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 jaha:P høres lovende ut:P hva er migrene da:P?? 6696496[/snapback] Hodepine er litt mer spredt rundt i hodet, mens migrene er mer konsentrert og pleier å komme samme sted hver gang (hvertfall hos meg som er bak øynene av alle steder). Vanskligere å bli kvitt en migrene igjen enn hodepine, og den kommer i varierende styrkegrader. Noen blir helt sått ut og kan ikke jobbe pga. det. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Syntes det var behaglig å lese... Har en kompis som har migrene.. det er kjipe greier.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Det plager ikke meg å lese det. Men merket at før jeg fikk linser så var det faktisk en god del vanskeligere å fokusere på teksten når det var mye tekst... Vet ikke om det kan være noe? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Det kan vel kanskje også ha noe med skjermen å gjøre? 6702300[/snapback] Ding, ding, ding! We got a winner. Selv om hvit tekst på svart bakgrunn er en dårlig kombinasjon er det skjermens lysstyrke, kontrast og fargeprofil som bestemmer akkurat hvor ubehagelig det skal være. Dersom din skjerm er umulig å se på i mer enn et par sekunder anbefaler jeg deg sterkt å rekalibrere den eller enda bedre, laste ned Powerstrip (eller et tilsvarende program/program i skjermkortdriver) og lage deg et par fargeprofiler. Selv har jeg en veldig kald, mørk og blå profil på hovedskjermen som jeg syntes gjør lesing av nettsier lettest men ved å trykke CTRL-ALT+F1 til F4 bytter jeg de forskjellige profilene. Når det gjelder en enkel løsning på slike nettsider kan du dersom du bruker den flotte browseren Opera velge "View", "Style" og så gå i "User mode" hvor du selv kan legge til et overordnet stilark til websider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå