Gå til innhold

ekkelt å lese hvit skrift på sort bakrunn

sixx

Anbefalte innlegg

når jeg leser noe på skjerm med sort bakrunn å hvit skrift klarer jeg kun lese i noen sekunder før jeg må gi opp... eer det sånn til andre folk her? :dontgetit:

Det blir en befrielse å sette over på en side med sort skrift på hvit bakrunn i stedet...

sjekk ut heavymetal.no feks... Der må jeg rett å slett gi opp eller kopiere teksten inn i word eller lignende... hvorfor klarer jeg ikke lese hvit skrift på sort bakrunn uten å bli utrolig sliten i hodet??

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaha:P høres lovende ut:P hva er migrene da:P??

6696496[/snapback]

Var det et seriøst spørsmål?

Migrene er veldig intens og ofte tilbakevendene hodepine, hvis man skal forklare det enkelt.

Jeg har ikke migrene selv så litt vanskelig.

Litt litteratur:

Pfizer's side om migrene (legemiddelfirma)

Wikipedia om Migrene

Norsk Migreneforbund

Helsenytt om migrene

Astrazeneca om Migrene (Legemiddelfirma)

Lommelegen om Migrene

Eller du kan bruke søket jeg brukte på Google

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
jaha:P høres lovende ut:P hva er migrene da:P??

6696496[/snapback]

Hodepine er litt mer spredt rundt i hodet, mens migrene er mer konsentrert og pleier å komme samme sted hver gang (hvertfall hos meg som er bak øynene av alle steder). Vanskligere å bli kvitt en migrene igjen enn hodepine, og den kommer i varierende styrkegrader. Noen blir helt sått ut og kan ikke jobbe pga. det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det plager ikke meg å lese det. Men merket at før jeg fikk linser så var det faktisk en god del vanskeligere å fokusere på teksten når det var mye tekst... Vet ikke om det kan være noe?

Lenke til kommentar
Det kan vel kanskje også ha noe med skjermen å gjøre?

6702300[/snapback]

Ding, ding, ding! We got a winner.

Selv om hvit tekst på svart bakgrunn er en dårlig kombinasjon er det skjermens lysstyrke, kontrast og fargeprofil som bestemmer akkurat hvor ubehagelig det skal være. Dersom din skjerm er umulig å se på i mer enn et par sekunder anbefaler jeg deg sterkt å rekalibrere den eller enda bedre, laste ned Powerstrip (eller et tilsvarende program/program i skjermkortdriver) og lage deg et par fargeprofiler. Selv har jeg en veldig kald, mørk og blå profil på hovedskjermen som jeg syntes gjør lesing av nettsier lettest men ved å trykke CTRL-ALT+F1 til F4 bytter jeg de forskjellige profilene.

Når det gjelder en enkel løsning på slike nettsider kan du dersom du bruker den flotte browseren Opera velge "View", "Style" og så gå i "User mode" hvor du selv kan legge til et overordnet stilark til websider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...