EviLEddiE Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Har lenge tenkt på en anskaffelse av et Intel P4-basert system, siden AMD skuffet meg (og mange andre AMD-fans) ved å utsette lanseringen av ClawHammer. I og med at dette skal være en PC egnet for LAN, tenkte jeg på en Shuttle-boks. Er SB-51G med i845GE bedre enn SS-51G med SiS 651? Begge støtter DDR333, men ifølge Shuttle sine sider er det kun GE som støtter HyperThreading. Som jo er fint å ha for framtiden. I tillegg til boksen trenger jeg: - CPU (tenker på P4 2,5+ GHz. Er Shuttle-boksene egnet for overklokking? I såfall vil en 400MHz FSB-modell være bedre egnet for dette formålet.) - RAM (Iallefall 512MB PC2700. Hvis overklokkingsmulighetene er bra, kanskje PC3200? Merke: Utgangspunktet TwinMOS, men vil f.eks Corsair sitt potensiale kunne utnyttes til fulle med dette barebone-systemet?) - Harddisk (Jeg setter i en WD1200JB og deler den i 3 partisjoner: system, spill og annet. Skjermkortet (Creative GeForce4 Ti4400) tar jeg fra mitt nåværende system. Dette systemet skal "degraderes" til en filserver. Swiftechen på XP1800+'en byttes mot en Silent Twin, samt at alle kabinettvifter tas ut. Hovedkortet er et Abit KR7A-RAID. De 2 WD1200JB-diskene i denne maskinen sitter i Chieftec-rammer og er kjølt godt nok. Operativsystemet (Win2K Server/Linux) skal ligge på en egen HD (den ene WD400BB-disken av mitt nåværende RAID-0 system). Skjermkortet jeg vil hive i denne maskinen bør ligge i, helst under, 1000-kronersklassen. Det er en bonus hvis det kan kjøre dagens spill bra. GF4MX? Kom med anbefalinger, innspill, erfaringer og andre SERIØSE svar. [ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-10-23 19:24 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 EviLEddiE skrev (2002-10-23 19:15): Er SB-51G med i845GE bedre enn SS-51G med SiS 651? Begge støtter DDR333, men ifølge Shuttle sine sider er det kun GE som støtter HyperThreading. Som jo er fint å ha for framtiden. Der svarer du på ditt egent spørsmål. Kjøp SB-51G. Quote: - CPU (tenker på P4 2,5+ GHz. Er Shuttle-boksene egnet for overklokking? I såfall vil en 400MHz FSB-modell være bedre egnet for dette formålet.) P4 produserer ikke så spess mye varme at det gjør noe. Og OC kan du sikker gjøre, men hvis et av de 2 kortene har agp/pci-port så kjøp for all del det. Jeg ødela nesten en HDD på grund av overklokking som HDD'en ikke tålte. Quote: - RAM (Iallefall 512MB PC2700. Hvis overklokkingsmulighetene er bra, kanskje PC3200? Merke: Utgangspunktet TwinMOS, men vil f.eks Corsair sitt potensiale kunne utnyttes til fulle med dette barebone-systemet?) Det kan bli hipp som happ mener jeg. Jeg vil ha sattset på pc2700 og heller kjøpt litt ekstra ram. Quote: - Harddisk (Jeg setter i en WD1200JB og deler den i 3 partisjoner: system, spill og annet. Meget bra valg av HDD. Jeg bruker bare 2 partisjoner. En for OS og resten for det jeg trenger. Quote: Skjermkortet jeg vil hive i denne maskinen bør ligge i, helst under, 1000-kronersklassen. Det er en bonus hvis det kan kjøre dagens spill bra. GF4MX? Jeg hadde nokk heller gått for et GF4ti4200 som nå koster bare 1284,-. Jeg vil si at det er et mye bedre kjøp en et GF4MX kort. Men hvis økonomien ikke strekker til så er det å kjøpe GF4MX. For all del, det er et bra kort, men med tanke på NV30 og det så enn måtte komme så er vel TI4200 et litt bedre kjøp. B|Real Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2002 Takker for tips, B|Real. Ja, da venter jeg på SB-51G. Tid for kjøp blir mest sannsynlig i januar måned, da økonomien tillater det. Kanskje jeg da sper på med en P4 3,06GHz med HyperThreading? Vi får se... Lenke til kommentar
goggen Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 http://www.anandtech.com har en stor test av Shuttle SS-51G. Kan jeg spørre hva HyperThreading er? Jeg vurderer selv et barebone system - var å tok en titt på maskina på IQ data i Møllergata i Oslo. Du kan jo stikke innom der om du bor i området. I følge gutta der kan man overklokke maskina som pokker. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: goggen skrev (2002-10-26 12:00):Kan jeg spørre hva HyperThreading er? Jeg orker ikke å gi deg den lange forklaringa, men du kan lese det i denne artikkelen på intel sine hjemmesider. :smile: B|Real Lenke til kommentar
goggen Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Er dette noe man virkelig trenger...? "Hyper-Threading Technology offers many benefits to e-Business" Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Kort sagt får man 2 logiske CPUer med 1 fysisk CPU. Orker ikke å kjøpe et nytt AMD system nå - fordi jeg vet at Socket A sine dager er talte (Hammer), samt at jeg har nok med 1 AMD-system (med KR7A, som ikke støtter T-bred XPer så veldig godt). Søker nye utfordringer og vil derfor prøve ut P4. Er ofte på LAN, et SB-51G basert system ville derfor vært ideelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå