Gå til innhold

Dette ser ut som et bra kamera, er det noe for meg

Anbefalte innlegg

Heisann. Begynner å bli litt lei av de begrensede mulighetene med mitt gamle kamera og ser etter ett nytt.

Har kikket litt på et Hasselblad H2D-39. Ser utrolig bra ut, men vet ikke om jeg trenger 39 megapixler? Eller skal jeg heller prøve å finne et brukt Hasselblad H2?

Men er intressert i andre forslag på kameraer som kan være gode alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg heller kjøpt en seilbåt.  :yes:

6694731[/snapback]

Vår pris: 224 875,00 :cool: Får mange bra biler og til den prisen! Personlig ville jeg spart pengene og kjøpt Audi RS4

6694759[/snapback]

I tillegg bør man legge like mye i optikk og annet utstyr som selve kameraet. Bare tenk på at 3 objektiver koster rundt 100, et par stativ og litt lys så blir prisen fort over 500K......da får jeg en grei båt. ;)

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg heller kjøpt en seilbåt.  :yes:

6694731[/snapback]

Vår pris: 224 875,00 :cool: Får mange bra biler og til den prisen! Personlig ville jeg spart pengene og kjøpt Audi RS4

6694759[/snapback]

I tillegg bør man legge like mye i optikk og annet utstyr som selve kameraet. Bare tenk på at 3 objektiver koster rundt 100, et par stativ og litt lys så blir prisen fort over 500K......da får jeg en grei båt. ;)

6694856[/snapback]

Hmmm litt dyrere enn jeg hadde tenkt ja!

Forresten kan du ikke fotografere med en seilbåt, så det dekker ikke behovet mitt :no:

Lenke til kommentar

Det er et studiokamera og er mye mer begrenset enn et billig digitalkamera. Stort, tungt, veldig tregt, håpløst ufleksibelt. I et studio der du har full kontroll på omgivelsene og kameraet aldri beveger seg lengre enn kabelen til datamaskinen og strømforsyningen tillater så fungerer det. Tar du det med ut av studio så sliter du alvorlig.

Kjøp et Canon 5D med den beste optikken som er å oppdrive eller et Nikon D200.

Lenke til kommentar
Kjøp et Canon 5D med den beste optikken som er å oppdrive eller et Nikon D200.

Eller et D80 når det kommer, det er lettere og mer kompakt. For meg i hvert fall virker D200 litt for stort og tungt, selv jeg vet at det ikke bare er noen ulempe. En kamerahus med en del god optikk som kan dekke opp de fleste amatør-utfordringer får du fint for under 20 lapper, det blir mer brysomt hvis du må gi 13 lapper bare for kamerahuset... Å gi noe mer enn det, har liten eller ingen hensikt med mindre man vet hva man gjør.
Lenke til kommentar
Forresten kan du ikke fotografere med en seilbåt, så det dekker ikke behovet mitt  :no:

6694963[/snapback]

Hva er egentlig behovet ditt? Vanskelig å anbefale kamera hvis du ikke informerer om til hva og hvordan du har tenkt å bruke det.

Lenke til kommentar

hvis du har så stor købetrang og kraft, så køb topkameraerne fra de forskelligemærker og find det du syntes bedst om - eller find en fotograf, der ved hvad det handler om !

Onde tunger vil måske kalde indlæget useriøst, men helt ærligt hvem starter med at kigge på den slags kameraer ?

Lenke til kommentar

Dette kamera er bra på én ting, og det er bildekvalitet. Og ergonomien er vel ganske bra gjennomtenkt. Men for en som ikke har særlig peiling vil dette kamera være null verdt. Og 1 meter utenfor studio er kamera utrolig kjipt å bruke. Kjøp en d2x, 12-24/4, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 300/2.8, 12-24/4, 100/2.8 macro, blitzsystem og en ny datamaskin. Dette vil være et utrolig mye bedre system for 99% av alle brukere, og koster vel ca. det samme som hasselblad-huset.

Men har du _virkelig_ peiling, er det ingenting som vil funke like godt som 'bladen med en 80mm i et studio på stativ med godt studiolysoppsett, satt opp på stativ og koblet til en datamaskin. Jeg ville foretrukket system #1, men det kan jo hende du bare gjør portrett som skal skrives ut i over 120*80cm samt reklameplakater.

Et godt storformatkamera, en god scanner og et studio gjør vel egentlig samme jobben som 'bladen, for en mye billigere penge. Bildekvaliteten er også hakket hvassere, for å si det mildt.

Trådstarter (som jeg egentlig mistenker for å være et forum-troll av dimensjoner, til det motsatte er bevist): Hva pokker skal du bruke kamera til?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...