Gå til innhold

Ny laptop, vurderer mac

Klaymen

Anbefalte innlegg

Den laptop-en jeg sitter på nå, begynner å bli litt for sliten... Gammel treg og jævlig. Begynte å tenke på ny, men jeg TRENGER den jo egentlig ikke før jeg skal studere, om ca nøyaktig et år. Selv om det jo hadde vært veldig godt, denne begynner bli et helvete å bruke. Stasjonær frister ikke lenger etter at jeg har vendt meg til friheten med laptop...

Uansett: Jeg begynte å tenke på Mac. Har nesten aldri prøvd dette, men det lille jeg prøvde virket så flytende og enkelt i forhold til windows. Så, det jeg lurer på, hva anbefaler dere, noen som har erfaring med begge? Vil jeg fort kunne lære meg å bruke Mac like effektivt som pc? Hva om det oppstår problemer, på pc er det jo lett å få hjelp, mange som kan mye der, men hva med en mac? På pc har jeg jo også mange lure triks jeg har lært meg gjennom tidene...

Hva med priser og ytelse, i forhold til pc? Ser at den billigste Mac-en koster opp imot ti tusen kroner, og man får jo laptop-er som er en del billigere... Er mac-en verdt de ekstra pengene? Det hadde bare vært utrolig herlig å ha en datamaskin som går flytende og fint i blandt, har nesten alltid brukt gamle utadaterte greier jeg. Så, noen som kan hjelpe? Er det også eventuelt viktig å kjøpe med ekstra ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En MacBook er en strålende maskin uansett, du får billigere maskiner, men neppe bedre laptop for den prisen. Dersom du er student får du også 5% hos Eplehuset.

Dessuten - dersom du skulle oppdage at OS X ikke er noe for deg kan du jo bare legge inn windows på maskinen.

Lenke til kommentar

Som bytter selv, vil jeg tippe du ikke kommer til å angre.

Det skal ikke stikkes under en stol at du nok får mer ytelse pr. krone med en tradisjonell (kjedelig) PC, men med macen får du en pen laptop, som ser bra ut! (IMO :) )

Det jeg liker best med macen er hvordan den bare virker. Ikke noe stress med drivere, innstillinger osv. Bare skru på og bruk.

Den største utfordringen (i alle fall for meg) er å venne meg til at selv om programmet heter noe annet fungerer det like bra. Og stort sett alle programmer du får til en Wintel, finnes også på mac. De har bare et annet navn.

Og ikke minst er det herlig å slippe å bekymre seg spesiellt mye over virus :)

Lenke til kommentar

Takk for tips... frister veldig å skaffe nå i allefall. Vurderer ta den billigste modellen, og oppgradere harddisk til 80gb hos applestore, og bytte ut den ene 256mb-brikken med en 1gb-brikke utenom... Trengere ikke brennere, så det er vel ikke verdt 1000 kr ekstra for 170 MHz ekstra... eller?

Lenke til kommentar

OSX liker minne, og 512 er for lite. Sjekk opp på forhånd hvordan du bytter RAM i den. På ibookene måtte du etter sigende ut med tastatur for å bytte. Er ikke sikker på om de har laget luke på MacBookene. På gamle Powerbooker var det grei skuring å komme til RAMen.

Hadde ikke villet betale noe for 2ghz om du ikke har behov for superdriven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...