Olgadolga Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Vet om en som mistet nøkkelen til sin Celica, uten å ha reservenøkkel. Han måtte ut med 16.000 kr til Toyota for å få ny nøkkel. Bare så dere er klar over at det er svindyrt om du ikke har en reservenøkkel å kopiere. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Vet om en som mistet nøkkelen til sin Celica, uten å ha reservenøkkel. Han måtte ut med 16.000 kr til Toyota for å få ny nøkkel. Bare så dere er klar over at det er svindyrt om du ikke har en reservenøkkel å kopiere. Toyota har også dårlig oversikt over hva bilene er bestykket med, så jeg tviler ikke. Eksempel i andre enden av den skalaen er VAG, og mister du feks nøkkelen til en 2000+ Audi er det bare å bestille en ny på regnr. Men de lages i Tyskland så det er fort 3-5 dager venting, og med den nye nøkkelen kommer du som nøkkel.no har forklart ikke lenger enn inn i bilen, så bil og nøkkel må kodes på merkeverksted. Så det å miste alle nøkler til en nyere bil er vel stort sett pain uansett, på den ene eller andre måten, men akkurat i denne saken står og faller alt på hva slags bil trådstarter snakker om. I forsikringssammenheng er det forresten vanlig som nomoore nevner at det også blir byttet låser dersom nøkkel(er) er på avveie. Det blir en vurderingssak, men det er eneste måte å sikre at uvedkommende hverken kan låse seg inn i bilen, eller kjøre avgårde med den. I en del tilfeller må man leve med at noen potensielt kan låse seg inn i bilen (uten å kunne kjøre), men i prinsippet og på nyere biler er nøkkel på avveie lik nye nøkler, nye låser, og rekoding av startsperre og fjernkontroll. Endret 6. oktober 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Nah, man bytter ikke låser på nye biler. Man programmerer bare maskinen i bilen til å kun akseptere spesifike nøkler. Før derimot, da måtte man nok bytte låsene også. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Så det å miste alle nøkler til en nyere bil er vel stort sett pain uansett, på den ene eller andre måten, men akkurat i denne saken står og faller alt på hva slags bil trådstarter snakker om. Tråden er 5år gammel, så jeg håper trådstarter har kommet seg inn i bilen nå... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Søren og. Må lære meg å se på dato for første innlegg, ikke bare siste innlegg Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Haha, det så jeg ikke Xcraft. Men ja, la oss håpe trådstarter har funnet en løsning nå... Nah, man bytter ikke låser på nye biler. Man programmerer bare maskinen i bilen til å kun akseptere spesifike nøkler. Før derimot, da måtte man nok bytte låsene også. Med "maskinen i bilen" regner jeg med at du snakker om startsperre og/eller eventuelt fjernstyring av sentrallås, altså elektronikken. Med dette omprogrammert kan man ikke lenger kjøre eller bruke fjernkontroll med gammel nøkkel, men du kan fortsatt låse opp dører, bagasjerom, og få av rattlås/girlås, ol. Dette er årsaken til at det i en god del tilfeller blir byttet komplett lås-sett, som da kommer i tillegg til omprogrammering av startsperre og fjernkontroll. På mange biler er/var det også mulig å mekanisk kode om selve låsene, bytte ut låsepaller i låssylinder så låsen passer med en annen nøkkel, men det er ikke så vanlig lenger. Bytte alle låser grunnet nøkkel på avveie, på forsikring, var jeg sist borti for ca 1 mnd siden, da på en 2008 Ford Mondeo. Så det er ikke bare noe jeg tror blir gjort, jeg vet det. Men alle låser på akkurat den bilen betyr kun 2 stk, dør og tenning, og det er enkelt gjort på en liten halvtime når man har gammel nøkkel. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Lite å gjøre på når dere gjenoppliver en nesten fem år gammel tråd eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå