Gå til innhold

Bytte fra ATI til Nvidia kort.

Canute

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg byttet nettopp operativ system til Ubuntu på den bærbare pcen min. Likte det så godt at jeg i bare sitter på den og ikke den stasjonære. :love:

Nå har jeg lyst å bytte på den også, jeg har vært innom det før, men jeg sitter nå med et X800GT kort, og trenger derfor et Nvidia kort fordi de har så utrolig mye bedre drivere.

Jeg tenker jeg først tar å ser meg rundt om det er noen jeg kan bytte med, eventuelt legge en liten sum i mellom for å få noe som er like godt. Hva kan man sammenligne et X800GT kort med?

Hvis jeg ikke finner noe i nærmiljøet, så blir det nok å kjøpe et nytt AGP kort, men pcen min begynner å bli gammel, veldig gammel. Jeg er fornøyd men en oppgradering er må skje. (Altså jeg snakker om en AMD XP 2500+). Hvis jeg tenker jeg uansett en gang må oppgradere pcen om maks et år, Hvor mye bør jeg da legge inn i et skjermkort jeg uansett ikke komme til å bruke så lenge?

ATI har jo nettopp blitt kjøpt opp av AMD, kan det være noe å beholde skjermkortet mitt å stole på at AMD gjør noe med det? Og vil dette skje kvikt?

Hilsen Knut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et par gode linker for å sammenligne ytelser til vga kort

http://techreport.com/etc/comparo/graphics/

http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Driverne til ati er OK, men ccc controllsenter er noe drit (Får det ikke til å virke, selv om eg har innstallert Microsoft

microsoft.NET Framework

her var en løsning

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33839451

fix for buggy ccc controlpanel

Så nå kjører eg med siste ati drivar 6.7 +

Refreshlock http://www.pagehosting.co.uk/rl/

meget bra program for å overstyre refresh raten i spill,

særligt hvis man har problem med å installere/kjøre ati controllpanel

interessant lesning http://www.tomshardware.com/2006/06/14/radeon_x1600_pro/

Radeon X1600 Pro: Prolonging the Graphics Life of Your AGP Machine

Linux driver https://support.ati.com/ics/support/KBList.asp?folderID=300

Endret av mago
Lenke til kommentar

hei,

hva er galt med ati`s drivere?

jeg har alltid vært svoren ati fan men måtte nå få meg ett nytt skjermkort som (desverre) var Nvidia. Jeg hatet det, fra ende til ende. Mest av alt driverene. (kjøpte ny maskin for å kunne ha ati kort)(hadde agp).

Det eneste jeg kan tenke meg er kansje om Linux driverene til nvidia er bedre?

Lenke til kommentar
hei,

hva er galt med ati`s drivere?

jeg har alltid vært svoren ati fan men måtte nå få meg ett nytt skjermkort som (desverre) var Nvidia. Jeg hatet det, fra ende til ende. Mest av alt driverene. (kjøpte ny maskin for å kunne ha ati kort)(hadde agp).

6694380[/snapback]

Det er nettopp linux som er poenget med hele posten. Han bytter OS til linux => har ati-skjermkort, som har elendig linux-support => han vil bytte skjermkort til nvidia.

Lenke til kommentar

Du Canute, hva skal den stasjonare PC brukes til: Har selv netopp byttet fra X800GTO til 7900GT og må bare si at dette er den beste (størst ytelse forskjell) oppgraderingen jeg har gjort på lenge. Hvis ikke du skal spille så veldig mye, så vil jeg anbefale 7600GT, tenker du litt mer framtidsrettet oppgradering så ville jeg enten kjøpt 7900GT eller ventet på den 7950GT.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
7600GT hvis du ikke spiller mye, da legger du ikke så mye penger i det og får "ett helt greit kort". Så har du mer penger å rutte med når G80 kommer ;)

6699453[/snapback]

Han skal ha AGP, 7600GT finst berre til PCI-E. 7600GS finst på AGP som er eit godt alternativ.

Lenke til kommentar

Kansje er bedre? 1900xt kort har jo over lang tid ikke fungert på Linux. Hørt rykter om at dette er rettet i en av de siste driverne men er ikke sikker.

Videre lurer jeg veldig på hva du har imot Nvidia driverne?, det er jo nettop her nvidia går for å være best.De offisielle catalyst driverne har nesten fått meg til å gråte noen ganger.

Så når man kjører linux er nokk nvidia en tryggere valg.

Lenke til kommentar

Sitter selv og leker meg med ubuntu og det virker greit "out of the box" med mitt X800pro i alle fall. Faktisk den første linux distroen som jeg ikke har hatt direkte store problemer med å få til når det gjelder skjermoppløsning og hertz.

Har selv en tråd der jeg etterlyser litt hjelp når det gjelder å legge inn ati drivere og generelle boot spørsmål.

1 : Du kan sammenligne et GT kort med et 6600 eller 6800 kort tipper jeg.

Når det gjelder ytelse pr krone så hadde jeg satset på noe alla dette skjermkortet :

6800XT, men sikkert flere gode alternativer ute til agp porten.

2 : Det hele er jo avhengig av hvordan du bruker pcen, om du ikke sitter og spiller stort så burde du egentlig bruke maks 400 til 600 kroner på et billig agp skjermkort med grei ytelse, er det for å utforske ubuntu og leke litt med linux så se om du kan bruke de nye driverne til ati (for da har du allerede et greit kort) eller skift til det billigste kortet du kan få tak i fra nvidia.

3 : Vanskelig å si, men stort sett så ser det ut som driverne til Ati har blitt mye bedre i det siste, så kanskje kan vi forvente at linux får litt mer oppmerksomhet nå? Uansett å vente til neste driverslipp kan kanskje ikke skade?

Edit : Link til min tråd : Ubuntu + Gurb

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

virker som ati har gitt ut en ny og bedre driver for dere linux brukere

(så kanskje det ikke er nødvendig å skifte merke på vga kort

http://www.beyond3d.com/

ATI Releases Catalyst 6.8: Introducing a Unified Driver Installer For Linux

18-Aug-2006, 18:47.53 Reporter : geo

Our metronomic friends in red have made their monthly driver update available over at www.ati.com.

Citing improvements in shader compiler and transform engine optimizations for OpenGL, and memory manager optimizations for Direct3D, the release notes trumpet, amongst others:

• Quake 4 (v1.2 or higher) performance improves as much as 18%

• Chronicles of Riddick performance improves as much as 20%. Average improvements of 5-10% are commonly seen.

• Prey performance improves as much as 16%.

• 3DMark06 performance improves as much as 22% on the Radeon X1000 Series of products in single card configurations with 256MB of graphics memory at 1280x1024 and anti-aliasing enabled. The largest gains are found on the ATI Radeon X1800 Series and Radeon X1900 Series of products.

• Call of Duty 2 performance improves as much as 30% on single Radeon X550 cards or higher with 256MB of video memory at 1280x1024 and anti-aliasing enabled. The largest gains are found on the ATI Radeon X1800 Series and Radeon X1900 Series of products.

This new driver release also introduces a unified Linux driver installer which automatically installs the appropriate driver on the IA32 and the X86_64 platforms. This news should please ATI card owners in the Linux community, showing ATI's growing interest in the Linux platform.

Endret av mago
Lenke til kommentar

For GNU/Linux vil det nok i fremtiden spille mindre rolle om man går for ATI eller nVIDIA. Men for de som eventuelt vil bruke FreeBSD eller Solaris, så er nok nVIDIA eneste valg med mindre ATI gjør noe sensasjonelt, som å tilby driverstøtte til disse to plattformene. Men hvis ATI innlemmer linux-driverne i Catalyst-programmet, og vi får Catalyst-drivere for GNU/Linux, så vil det være et steg i riktig retning. Kan jo nevne at ATI sine linux-drivere nå støtter X1000-serien, og har gjort det i lengre tid. Crossfire er imidlertid ikke støttet. nVIDIA på sin side har SLI-støtte i GNU/Linux og Solaris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...