ØrjanM Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Har montert vifte til cpu nå, men er litt usikker på hvor jeg skal hente strøm.. Viften har 3-pins kontakt! På hovedkorte står det"CPU FAN(4-pins) å ved siden står det"1PWR FAN(3-pins). Hvor skal viften inn? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 (endret) Har ikke noe å si vil jeg tro... 6698702[/snapback] vet nå ikke helt jeg, da jeg fikk maskina mi fra komplett for en stund siden, så var cpu vifta ikke koblet til cpu fan, men til sw fan eller noe sånt. Dette gjorde at cpu vifta gikk på samme hastighet uansett om jeg spilte eller ikke. Så da ble så klart cpu'n jævlig varm når vifta ikke guffa opp når jeg spilte. Men da jeg bytta om kontakten til cpu fan, så virka vifta mye bedre, da økte farten på vifta når jeg spilte og kjølte bedre, samt at den gikk treigere og støyet mindre når det ikke var bruk for den. så kansje det kan lønne seg å koble den i cpu fan, men du kan jo prøve den andre først. Skjer det samme hos deg som meg, at vifta ikke guffer opp når du spiller, så ville jeg ha satt den i cpu fan. Endret 18. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Normalt oppegående PC-byggere kopler CPU-viften til CPU-fan kontakten på HK. Dette har sine fordele i og med, at man (på de fleste hovedkort) har mulighet for å styre/kontrolere/konfigurere CPU-viften fra BIOS - og Windows programmer som f.eks SpeedFan. Mange hovedkort (BIOS) kan slå av PC'en, hvis CPU-viften feiler av en eller annen grunn, og dermed unngå at CPU'en tar kvelden pga varme. Kimmer Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 3pins passer på 4pins kontakta på hovedkortet. den ene pinnen må bare stå ubrukt.. du kan heller ikke putte den feil inn.. for det er spor akuratt som på vanlige 3pins kontakter Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Normalt oppegående PC-byggere kopler CPU-viften til CPU-fan kontakten på HK. Dette har sine fordele i og med, at man (på de fleste hovedkort) har mulighet for å styre/kontrolere/konfigurere CPU-viften fra BIOS - og Windows programmer som f.eks SpeedFan. Mange hovedkort (BIOS) kan slå av PC'en, hvis CPU-viften feiler av en eller annen grunn, og dermed unngå at CPU'en tar kvelden pga varme. Kimmer 6698843[/snapback] hmm, så er de ikke helt oppegående på komplett da? da jeg bestilte maskina derifra, så måtte jeg åpne maskina og koble om cpu vifta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå