Gå til innhold

Kassabil med motor


Sluven

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en gutt med å bygge en kassabil med motor. Det er en gammel gressklippermotor, med drev på siden. Skal ha kjededrift. Skal sikkert bli sveist et tannhjul til drevet på motoren og et i akslingen til hjula. Men så kommer problemet; Drevet går konstant rundt, og den må ha en slags inn og ut -kobling.

 

Har noen en ørliten ide? :)

 

Takker på forehånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sentrifugalclutch eller manuell clutch er løsningen. Du finner sentrifugalclutcher på omtrent alle scootere hvis jeg ikke tar helt feil og det er lett å kjøpe hos scooter forhandlere. Sentrifugalclutchen stilles slik at når turtallet på motoren går over tomgangsturtallet (noen gir gass) så tar den tak. Jo høyere turtall jo mer tak.

 

Skal du ha manuell clutch må du ha en slags wire fra clutchen til en hendel eller pedal. Er nok lettere både å kjøre og lage med sentrifugalclutch. Da kan du ikke sveise fordrevet fast i motorakslingen lenger. Motorakslingen må være koblet på clutchen som må være koblet på drevet.

Lenke til kommentar
Sentrifugalclutch eller manuell clutch er løsningen. Du finner sentrifugalclutcher på omtrent alle scootere hvis jeg ikke tar helt feil og det er lett å kjøpe hos scooter forhandlere. Sentrifugalclutchen stilles slik at når turtallet på motoren går over tomgangsturtallet (noen gir gass) så tar den tak. Jo høyere turtall jo mer tak.

 

6694589[/snapback]

Problenet med en sentrifugalclutch, er at de er laget for scootermotorer som har et mye høyere turtall enn en gressklippermotor. derfor vil du få problemer med å få den til å koble inn, med mindre du åpner den og legger inn mye større vekter.

Lenke til kommentar

Har hatt lang erfaring med reim fra tidligere. Går nesten ikke i oppoverbakkene, bare spinner, og så sliter den etter kort tids bruk.

 

En kompis av meg, som og skal hjelpe til, har en ide. Han er en skikkelig luring den karen ser du ;) Ved hjelp av to andre tannhjul, løftes kjede av. Noe som vil slite på tannhjula en del, men dog, kan funke. Hva seier de andre glupe hjernene?

 

Takker for svarene til nå :)

Endret av sjur166
Lenke til kommentar

Da kan du ikke clutche litt da... Da må den enten stå i fri eller i gir, ingen mellomting... Da må du ruse motoren hardt og så sleppe over kjedet så blir det skikkelig rykning i kjedet, turtallet detter og kjøretøyet rykker igang (eller kveles...). Med en skikkelig clutch kan du gjøre som når du starter en bil/mc fra stillestående... ruse motoren og slippe clutchen fram til gripepunktet og holde den der til du har nok fart til å slippe den sakte helt uten at motoren dævver.

Lenke til kommentar
Har hatt lang erfaring med reim fra tidligere. Går nesten ikke i oppoverbakkene, bare spinner, og så sliter den etter kort tids bruk.

6695081[/snapback]

jeg har byggd alt fra kassebil til snøfres etter reim-cluch systemmet, og det har fungert helt utmerket. kassebilen drog som bare søren i bakkene, og jeg har ikke slitt ut en eneste reim. Det gjelder bare å ha en veldig lang reim, og litt størrelse på reimskivene, slik at kontaktflaten med reima og skiva blir stor.

 

Drømmer du om en fart på over 20 km, er du nødt til å ha en eller annen slags form for gir. Da er lettmotorsykkel-motor tingen, eller en snøscooter-motor med variator er nok det beste.

Skal du bruke den gressklipper-motoren din går det vel an å bruke, girsystemet, clutch, og diff. til en gressklipper-traktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...