Gå til innhold

Totale sosiale utgifter for arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for et mellomstort selskap med drift og support gjennom et vikarbyrå.

Ifg min konsulentansvarlig betaler selskapet noe over 600K i året til byrået, og jeg får da utbetalt ca. 50% av dette beløpet.

Det jeg da lurer på er hvor mye de totale sosiale kostnadene for en fast ansatt ligger på (arbeidsgiveravgift er vel 14,1 % i Oslo, OTP er vel ca. 2%, diverse forsikringer utgjør vel et par prosent, og diverse frynsegoder noen prosent). Hvilke andre utgifter kommer i tillegg?

100% ekstra er det uansett ikke, så etter min mening kunne de ansatt meg fast, og økt lønna mi med 50-100K og likevel spart en del tusen sammenlignet med dagens situasjon... Dermed hadde begge parter blitt fornøyde! :)

(PS: Er klar over at det er enkelte praktiske fordeler for selskaper å benytte seg av innleide folk, mht oppsigelsestid etc)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt svar på det du spør om, antageligvis, men.. I denne type kontrakter er det vanligvis klausuler som gjør at firmaet ikke kan ansette deg direkte før det har gått en viss tid, nettopp for å forhindre at vikarbyråene fungerer som en ren rekrutteringstjeneste for firma. Det avhenger vel litt av de ulike kontraktene, men jeg har hørt om karantenetider på 6 måneder, muligens et helt år.

Lenke til kommentar

I tillegg til lønn må arbeidsgiver betale arbeidsgiveravgift, feriepenger, sykepenger, pensjonsordning, julegaver, kurs, firmaturer etc. Det er vanlig å regne med en faktor på 1,4 (kan variere en del) Tjener du 300 000 har altså arbeidsgiver kostnader på ca 520 000.

Lenke til kommentar

Etter kva eg såg i eit budsjett når eg jobba på univeristertet så brukte dei 1.5 for faste og 1.6 for nyansatte (1året)

Dette kan ha noko med den ekstra ferieveka som blei innført då, og forskjellen mellom 1.5 og 1.6 var at ein busjetterte med at den nye ikkje tok ut ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...