Gå til innhold

rotere bilder i Photoshop CS

Anbefalte innlegg

Er PS rett og slett ikke programmet å bruke til rotering av bilder? Jeg får det ikke til på noen annen måte enn å først rotere til passende område ved hjelp av Image->Rotate cavas->osv. Deretter er det mye jobb å velge riktig utsnitt uten å få med det nye området som legges til om dere skjønner. Alt i alt tidkrevende å lite brukervennlig.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn som jeg tolker problemet så forstår jeg at ønsket ER fri rotering...

Spørsmålet er dermed om de hvite feltene som oppstår i hjørnene kan beskjæres bort automatisk på en fornuftig måte.

Dette har også jeg savnet, når jeg har rettet opp skjeve bilder. Men har ikke funnet noe funksjon i PS som gjør dette. Bruker derfor bare vanlig crop etter rotering. Funnet ut i ettertid at Picasa har denne funksjonen for oppretting av skjeve bilder med rotering og automatisk beskjæring. Ganske nyttig, men litt tungvidt å drive å bytte program under redigering, så blir nok til at jeg holder meg til gammelmåten :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg benytter arbitrary til å rette opp feks en skjev horisont (som skjelden er 90 grader skjev :)) Men da kommer hvite/svarte felter som resultat av roteringen. Dette er noe herk, og kan være vanskelig å croppe skikkelig. Det tar uforskammet lang tid, i alle fall i et så dyrt program.

Jeg har også oppdaget Picasas metode, som er god, men som nevnt er det kjipt å bytte program/ha flere samtidig.

Er dette bedret i CS2? (ikke at jeg har noen planer om å oppgradere av den grunn, men det burde ikke være vrient å lage en enklere metode for dette!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...