Gå til innhold

Nettdebatter og anonymitet


Anbefalte innlegg

Ja det kan godt være. Men så kan det godt være en slik person først selv fronter en mening uten å være anonym etter at han/hun leste meningen (og argumentene) på et nettforum hvor de ble ytret anonymt ;)

6695816[/snapback]

Evt. leste han en idé skrevet med sprittusj over pissoaren. :p Mange måter å ytre seg på.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det kan godt være. Men så kan det godt være en slik person først selv fronter en mening uten å være anonym etter at han/hun leste meningen (og argumentene) på et nettforum hvor de ble ytret anonymt ;)

6695816[/snapback]

Evt. leste han en idé skrevet med sprittusj over pissoaren. :p Mange måter å ytre seg på.

6695892[/snapback]

 

Jepp. Pissoaren er som en oase av ytret kunnskap :cool:

 

Lurer på om nettdiskusjon ville blitt temmelig begrenset om man ikke fikk være anonym. Bare til å ta en titt her inne, ikke mange som går ut offentlig med navnet sitt. I denne tråden her er det 3 deltagere som har oppgitt navn og 9 som ikke har. Ville de 9 (deg inkludert Feynman) ha deltatt om man ikke fikk være anonym? Det at trådstarter selv er anonym kan jo vitne om at diskusjonen muligens aldri ville funnet sted her på diskusjon.no, om da ikke Geir hadde vært villig til å gå ut med fullt navn.

 

Tror nå ikke det er slik at kun meningen til meg og de to andre som går ut med navn her i tråden er de som gjør noe til eller fra. Men det spørs nå om det i det hele tatt hadde vært en diskusjon om ikke Åmås hadde gått ut offentlig med meningen sin. Men kanskje Åmås fikk ideen idet han stod på et pissoar og leste den samme meningen skrevet med sprittusj..

Lenke til kommentar
Lurer på om nettdiskusjon ville blitt temmelig begrenset om man ikke fikk være anonym. Bare til å ta en titt her inne, ikke mange som går ut offentlig med navnet sitt. I denne tråden her er det 3 deltagere som har oppgitt navn og 9 som ikke har. Ville de 9 (deg inkludert Feynman) ha deltatt om man ikke fikk være anonym? Det at trådstarter selv er anonym kan jo vitne om at diskusjonen muligens aldri ville funnet sted her på diskusjon.no, om da ikke Geir hadde vært villig til å gå ut med fullt navn.

6696009[/snapback]

Muligens ikke. Men så anser jeg ikke aktivitetene mine her som viktige. Det er noe jeg gjør for min egen del. Hvis jeg hadde ambisjoner om å gjøre noe av betydning ville jeg valgt noe annet.

 

Så har jeg også inntrykk av at Åmås har en bekymring som ikke er ny: At unge ikke skiller mellom den virtuelle verden og den virkelige. Men de fleste unge gjør det faktisk bedre enn eldre. Selv om nettdebattene kan bli fremtidens virkelighet så er vi ikke der ennå. Det vil garantert bli en utvikling her, og personlig er jeg optimistisk.

Lenke til kommentar
Ville de 9 (deg inkludert Feynman) ha deltatt om man ikke fikk være anonym?

 

Det spørs. Jeg er allerede flere ganger blitt truet på livet og hatt min families liv truet på livet på diverse forum, så jeg er ikke videre interessert i at det skal ligge åpent på nettet hvem jeg er. Dog har jeg ikke noe problem med å fortelle de aller fleste her på forumet hvem jeg er gjennom PM eller møte dem for en øl og en diskusjon. Problemet er at det er mange ustabile folk der ute som kan gjøre mye rart mot folk som sier ting de ikke liker. Det beste eksemplet er vel at jeg er en radikal ateist og svært, svært, svært kritisk til islam, fordi jeg mener det er den verste av alle religioner, og med de galeste utøverne. Det er noe som ikke går særlig godt over på diverse andre fora. Det er en del skremmende radikaliserte folk der ute... selv i norge. Disse er jeg ikke interessert i skal få vite hvem jeg er.

Lenke til kommentar

Leste en artikkel her for en stund siden (har ikke kilde på dette så ikke ta det for seriøst) at man burde være forsiktig med å bruke sitt fulle navn på internett, da dette kunne slå meget uheldig ut i en situasjon der man søker jobb.

 

Potensiell arbeidsgiver med litt mellom ørene googler gjerne de mest interssante søkerne, dukker navnet opp i mer eller mindre tvilsomme sammenhenger vil dette garantert ha noe å si for søkeren.

Lenke til kommentar
Leste en artikkel her for en stund siden (har ikke kilde på dette så ikke ta det for seriøst) at man burde være forsiktig med å bruke sitt fulle navn på internett, da dette kunne slå meget uheldig ut i en situasjon der man søker jobb.

 

Potensiell arbeidsgiver med litt mellom ørene googler gjerne de mest interssante søkerne, dukker navnet opp i mer eller mindre tvilsomme sammenhenger vil dette garantert ha noe å si for søkeren.

6698981[/snapback]

 

Ok, så det de prøver og si er at du ikke bør bruke navnet ditt i tvilsomme sammenhenger. Man skulle uansett tro at det kunne slå positivt ut også?

Lenke til kommentar
Leste en artikkel her for en stund siden (har ikke kilde på dette så ikke ta det for seriøst) at man burde være forsiktig med å bruke sitt fulle navn på internett, da dette kunne slå meget uheldig ut i en situasjon der man søker jobb.

 

Jeg posta med fullt navn på usenet for 10-15 år siden når jeg var tenåring. Lite visste jeg at det lå webservere på nettet og samlet opp alle disse beskjedene og i dag er blitt spredt til utallige servere som har spart disse beskjedene. Hvem som helst kan, og har, søkt ut ting jeg sa når jeg var 13-14 år gammel, og konfronterer meg med det i dag. Og det er jo hele problemet. For det blir jo samtidig tatt fullstendig ut av sammenheng. Sier du èn gang noe dumt kan det forfølge deg for all ettertid. Ikke at jeg skammes over noe av det jeg sa, men jeg er en helt annen person i dag, og innehar ikke alle de samme meningene. Da er det irriterende å bli konfrontert med slikt til stadighet.

Lenke til kommentar
Jeg posta med fullt navn på usenet for 10-15 år siden når jeg var tenåring. Lite visste jeg at det lå webservere på nettet og samlet opp alle disse beskjedene og i dag er blitt spredt til utallige servere som har spart disse beskjedene. Hvem som helst kan, og har, søkt ut ting jeg sa når jeg var 13-14 år gammel, og konfronterer meg med det i dag. Og det er jo hele problemet. For det blir jo samtidig tatt fullstendig ut av sammenheng. Sier du èn gang noe dumt kan det forfølge deg for all ettertid. Ikke at jeg skammes over noe av det jeg sa, men jeg er en helt annen person i dag, og innehar ikke alle de samme meningene. Da er det irriterende å bli konfrontert med slikt til stadighet.

6703868[/snapback]

Jeg er helt enig med deg her.

 

I tidligere år var jeg mye mindre oppmerksom på hva jeg skrev, og tenkte ikke på at ting jeg skrev som tenåring kunne brukes mot meg senere. Jeg har nå skjønt at det ikke er lurt å stå frem med sin egentlige identitet, rett og slett fordi folk gjerne bruker enhver sjanse de har til å bruke ting mot deg, også i nettdebatter. Det virker truende når folk begynner å ramse opp gateadressen du bor på og telefonnummer i en opphetet diskusjon, selv om du jo vet at denne informasjonen er enkelt tilgjengelig. Men slikt kan man gjøre for å tvinge folk til taushet.

 

Og særlig når en etter hvert får en partner og barn blir det viktig at man ikke gir noen et påskudd for å finne på fandenskap med dem.

Lenke til kommentar

Tipper det med tiden vil komme (eller om det finnes allerede, vil det nok øke i popularitet og muligheter), tjenester som lar deg kjøpe en 100% anonym identitet som du kan signere med hvor enn du måtte ønske, og slik bygge opp kredibilitet uten å stå frem offentlig.

Dette gir muligheter til å ha flere ulike anonyme identiteter, og koble to eller flere av disse sammen overfor offentligheten om ønskelig, samtidig som misbrukte identiteter kan kanselleres av tilbyderen i alvorlige saker.

Eventuelt kan man sikkert finne en måte å utestenge enkeltbrukere ved å lage en hash av f.eks. navn + personnummer (bare eksempler jeg kom på i farten).

Lenke til kommentar

Jeg leste det innlegget i Aftenposten Geir refererer til og vil bar først og fremst si at det var bra skrevet :) . Personelig vil jeg nok aldri bruke mitt egentlige navn fordi mine meninger kan virke støtende på enkelte ;) , for å si det slik jeg er ikke villig til å alene sette min personelige helse på spill ved å bruke mitt egentlige navn online.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ganske enkelt sunt nettvett å holde sine personalia for seg selv.

Jeg gidder ikke å holde meg innenfor de politiske korrekte rammer da disse står ofte for selvbedrag, løgn og brukes effektiv for å kneble ubeleilige spørsmål.

Jeg gidder heller ikke måtte svare for mine nett-debatter via sms, tlf eller av personer som er gale nok til å oppsøke folk in real life.

 

Derimot, hvis jeg virkelig brenner for en sak og virkelig vil utgjøre en betydning for den saken så går jeg ut i det offentlige rom og stiller mitt ansikt og navn bak mine meninger.

 

Det samme gjør jeg innenfor de organisasjoner som jeg måtte være en del av.

 

Men på nett så er jeg Griffin. Jeg har ingen som helst forbindelse med navnet Griffin. Jeg begynte bare å kalle meg det etter å ha sett filmen Merlin der Merlin og Kong Arthur blir angrepet av griffiner... Totalt anonym... unntatt for de som kjenner meg... de pleier som regel å kjenne meg igjen om de ser mine innlegg på nett også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...