Gå til innhold

kjøling av ITX pc i bil

eydybdal

Anbefalte innlegg

Har nettopp gått for innkjøp av en 2002 modell Audi A3 S-Line og skal nå til for å bygge ITX pc i bilen.

En Audi A3 har ikke overflødig med plass akkurat, og ønskelista mi er lang! Første utfordring blir å finne plass til PC'en, som antagligvis havner i bagasjerommet. Det jeg tenker er å heve gulvet 5 - 10 cm slik at jeg akkurat får plass til PCB kortet til strømforsyning, hovedkort, modifisere noen PCI / AGP riser cards med en rekke skjermkort, og en del CAN adapterer.

Stephjulet ligger jo selvfølgelig i bagasjerommet og ødelegger 90% av plassen, derfor blir det nokså trangt rundt stephjulet til det falske gulvet mitt. For å lage gulvet så lavt som mulig tenker jeg å kjøre vannkjøling på alle komponentene som ligger nede i "kassa" under gulvet, men så kommer problemet, hvordan skal jeg kjøle ned vannet?

Hele poenget mitt var jo å bruke minimalt med plass av bagasjerommet, og bruke den orginale gulvmatta slik den er i dag når jeg er ferdig. Da blir det tåpelig å lage en kjøleboks midt i bagasjerommet med radiatorer og pumper for vannkjølingen.

Men så kom det en tanke... Jeg har jo aircondition i bilen med Freon radiator, ser man en mulig kombinasjon her?

Får jeg et sett vannslanger fra bagasjerommet frem til motorrommet så er jeg langt på vei. Med en spesial bygget radiator tank som blir kjølt ned med Freon, så kan jeg kjøle ned vannet til lave temperaturer. Problemet kommer når noen skrur av aircondition pumpa, eller når motoren stopper.

Noen som har gjennomført noe lignende, eller i det hele tatt montert vannkjøling i en bil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...