Gå til innhold

Proson Subwoofer - hvilken kabel?

Anbefalte innlegg

Visste ikke hvor jeg skulle plassere denne men;

Jeg er litt grønn på HiFi, men jeg har altså en proson aktiv subwoofer (husker ikke hva den het nå..)

Tingen er den at jeg skjønner meg ikke på de forskjellige inngangene i suben.

Det er en vanlig phono inngang, (som kalles for low-input) åsså er det vanlig kabelinngang, (Hi-input), der den er splittet opp i 2 på Left, og 2 på Right. (Helt utrolig vanskelig å beskrive).. Hvis det hadde fantes en 1 til 2 phono split-kabel så tror jeg det hadde gått!

Det er kun en utgang på forsterkeren som går til sub'en, og den er digital (dvs, en kabel som ligner på phono kabelen.)

Forsterkeren er en Pioneer VSX-916 (tror det var det den het.)

Noen som kan hjelpe meg med hvilken kabel jeg trenger? :)

Takk på forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok denne kabelen du trenger.

http://www.clasohlson.se/shop/store/printp...+3%3A39%3A57+AM

Stikk og kjøp den lengden du trenger og stikk ene enden inn i "Line in", "Line Input" e.l. bake på suben. Den andre der jeg har merket av på forsterkeren.

post-71433-1155779158_thumb.jpg

De andre kontaktene på baksiden av suben skal du ikke bry deg om, siden du har egen forsterker. Grunnen til at disse er der er fordi suben har integrert forsterker (derav navnet "aktiv subwoofer" og dens egen strømkontakt). Disse "andre" utgangene er ment til å kunne koble vanlige høyttalere til, men det trenger ikke du. Bare bruk utgangene på den vanlige forsterkeren (receiver, heter det vel). Plugg i strømmen og kabelen fra Clas, så er du oppe og kjøre.

edit: Det ser ut som det står "Sub woofer" under den sorte kontakten jeg har merket av. Jeg gikk ut i fra det, men bildekvaliteten er veldig dårlig, så jeg kan ikke være sikker.

edit 2: Jeg fant endelig litt info om Proson subwoofere og det ser ut til at de ikke har èn enkelt "Line in"-inngang, slik som min. I dette tilfellet skal du da bruke kun "Line in R". La "Line in L" stå tom.

post-71433-1155780150_thumb.jpg

Jeg har Crossover Frequency på ca 100 Hz, da jeg har ganske små og svake høyttalere ellers i systemet. Desto høyere opp du setter denne grensen, jo mer av jobben gjør suben. Det høres ikke nødvendigvis bra ut. Denne knotten bestemmer hvor langt opp på frekvensstigen den skal fange opp og spille av signaler. Et dynamisk delefilter, om du vet hva det er. Har du ganske gode fronthøyttalere kan du stille denne litt lavere. Prøv deg frem. Volumet har jeg alltid på maks på selve suben og justerer heller volumet via forsterkeren. NAD-en min har en volumknapp for de forskjellige kanalene. Det har sikkert Pioneer også. Fasevendig (Phase) lar du stå på 0. Hører du et tydelig etterslep i bassen (du kjenner slaget i magen senere enn du skal) kan du prøve å stille til 180g. Når du har sjekket alt dette, så skal det være klart for bruk :)

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Det er bare én lydkanal, og det er det samme hvilken kontakt du velger å koble inni. Kopierer du monosignalet til begge inngangene, fordobler du signalet og dermed også volumet til en viss grad. Det er uønsket!

6690744[/snapback]

Så m.a.o. er dette bare et teit påfunn av Proson å lage rød/hvit phono inngang, da man bare trenger å koble til en av de?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122699

Jeg trenger jo egentlig bare denne, bare med Hann til Hann.

Edit:

Nå fant jeg faktisk kabelen jeg trenger..

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ka...bel_2_meter.htm

Men spmet er om det er nødvendig?

Endret av tgrude
Lenke til kommentar

Sistnevnte kabel fordobler jo signalet. Hvis det er det du er ute etter, så er vel alt i orden. Det er bare det at hvis jeg gjør det på min subwoofer, blir signalet så sterkt at jeg knapt kan røre på volumet. Hvis du opplever det samme, plugg ut en av ledningene. De er vel det samme hvilken inngang du velger, ettersom subwooferen din henter de rette signalene fra begge kanaler uansett, vil jeg tro. Hvorfor har enheten to kontakter? Hvis du kobler til en annen lydkilde enn en forsterker som dette, en som ikke allerede har omkodet subwoofersignalet, så er det helst ønskelig å hente lydinformasjon fra begge kanaler. Da kobler du begge kanalene fra lydkilden til begge inngangene til subwooferen.

Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar

Det høres nå iallefall logisk ut!

Thou, jeg testa en vanlig phono kabel her igår; og jeg må si jeg ble skikkelig skuffet over lydnivået. Det var såvidt jeg hørte suben i forhold til høytalerne, enda jeg hadde gain på maks.

Men jeg antar at jeg må ha en skikkelig SW-kabel, blir vel sikkert bedre da.

Lenke til kommentar
Det høres nå iallefall logisk ut!

Thou, jeg testa en vanlig phono kabel her igår; og jeg må si jeg ble skikkelig skuffet over lydnivået. Det var såvidt jeg hørte suben i forhold til høytalerne, enda jeg hadde gain på maks.

Men jeg antar at jeg må ha en skikkelig SW-kabel, blir vel sikkert bedre da.

6716302[/snapback]

Da antar jeg bare at den snertne, lille subwooferen min virkelig leverer det den skal ... ;)

Lenke til kommentar
Det er nok denne kabelen du trenger.

http://www.clasohlson.se/shop/store/printp...+3%3A39%3A57+AM

Stikk og kjøp den lengden du trenger og stikk ene enden inn i "Line in", "Line Input" e.l. bake på suben. Den andre der jeg har merket av på forsterkeren.

post-71433-1155779158_thumb.jpg

De andre kontaktene på baksiden av suben skal du ikke bry deg om, siden du har egen forsterker. Grunnen til at disse er der er fordi suben har integrert forsterker (derav navnet "aktiv subwoofer" og dens egen strømkontakt). Disse "andre" utgangene er ment til å kunne koble vanlige høyttalere til, men det trenger ikke du. Bare bruk utgangene på den vanlige forsterkeren (receiver, heter det vel). Plugg i strømmen og kabelen fra Clas, så er du oppe og kjøre.

edit: Det ser ut som det står "Sub woofer" under den sorte kontakten jeg har merket av. Jeg gikk ut i fra det, men bildekvaliteten er veldig dårlig, så jeg kan ikke være sikker.

edit 2: Jeg fant endelig litt info om Proson subwoofere og det ser ut til at de ikke har èn enkelt "Line in"-inngang, slik som min. I dette tilfellet skal du da bruke kun "Line in R". La "Line in L" stå tom.

post-71433-1155780150_thumb.jpg

Jeg har Crossover Frequency på ca 100 Hz, da jeg har ganske små og svake høyttalere ellers i systemet. Desto høyere opp du setter denne grensen, jo mer av jobben gjør suben. Det høres ikke nødvendigvis bra ut. Denne knotten bestemmer hvor langt opp på frekvensstigen den skal fange opp og spille av signaler. Et dynamisk delefilter, om du vet hva det er. Har du ganske gode fronthøyttalere kan du stille denne litt lavere. Prøv deg frem. Volumet har jeg alltid på maks på selve suben og justerer heller volumet via forsterkeren. NAD-en min har en volumknapp for de forskjellige kanalene. Det har sikkert Pioneer også. Fasevendig (Phase) lar du stå på 0. Hører du et tydelig etterslep i bassen (du kjenner slaget i magen senere enn du skal) kan du prøve å stille til 180g. Når du har sjekket alt dette, så skal det være klart for bruk :)

6690583[/snapback]

Hva heter den forsterkeren der? Skremmende lik min bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...