Gå til innhold

Dårligere ytelse etter oppgradering...

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har akkurat oppgradert min maskin med en del nye komponenter, men det ser faktisk ut som at ytelsen har blitt dårligere :thumbdown:

Gammelt oppsett:

AMD XP1800+

Soyo SYK7V Dragon Plus! Socket A

ATI Radeon 9700 256Mb

1Gb SDram

Nytt oppsett:

AMD Athlon 64 X2 3800+

ASRock 939SLI32-ESATA2 Socket 939

Asus GeForce 7600GS Silent 512Mb

2 * A-Data 512MB DDR PC3200 400Mhz (1Gb totalt)

Jeg har nå sjekket pcen med 3DMark 2005 og fikk bare 3000 der. Det lagger veldig når jeg kjører testene. Og når jeg kjører i gang Microsoft Flight Simulator 9 (2004), så lagger det noe enormt nå... i motsetning til det forrige oppsettet da det gikk forholdsvis smooth.

Jeg har installert nVidia sine egne drivere (Forceware 91.31) og siste versjon av DirectX (9.0c).

Noen tips til hva som kan være årsaken til dette? :hmm:

Endret av Punkyfishen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har mindre ram på det nye opsettet, og det kan jo være at Harddisken er sliten.

512MB ram er jo egentlig litt lite, men burde klart FS2004 greit. Jeg har prøvd den 91.31 driveren selv og fikk dårligere ytelser enn med 84.21 driveren, så jeg gikk tilbake til den, men nå har jeg eldre skjermkort enn deg, GeForce4 Ti4600 128MB AGP 4x

Lenke til kommentar

En ting jeg ville ha gjort om jeg var deg, er å få deg 512mb mer ram , i disse dager så er egenlig 2gb ram man bør ha. Ellers så ville jeg på det sterkeste anbefalle å fjerne de driverene du kjører, dem har masse bug i seg. Det vet jeg hvertfall pcen min var så ustabil som det gikk ant å få med 91.31 , om du sjekker på forum og på nett så vil du også fine ut at de er ikke noe særlig bra. Bør heller bruke 84.21 eller 91,33 beta driverne.

Kan også være at spillet du har ikke liker at du har dual core cpu, vet ikke om dette stemmer, men kunne være lurt å slå av mens du spiller spillet, tror jeg også leste noe om at for eks cs sleit når man hadde dual core cpu. Men skal vist være en fix for de problemene.

Lenke til kommentar
En ting jeg ville ha gjort om jeg var deg, er å få deg 512mb mer ram , i disse dager så er egenlig 2gb ram  man bør ha. Ellers så ville jeg på det sterkeste anbefalle å fjerne de driverene du kjører, dem har masse bug i seg. Det vet jeg hvertfall pcen min var så ustabil som det gikk ant å få med 91.31 , om du sjekker på forum og på nett så vil du også fine ut at de er ikke noe særlig bra. Bør heller bruke 84.21 eller 91,33 beta driverne.

Kan også være at spillet du har ikke liker at du har dual core cpu, vet ikke om dette stemmer, men kunne være lurt å slå av mens du spiller spillet, tror jeg også leste noe om at for eks cs sleit når man hadde dual core cpu. Men skal vist være en fix for de problemene.

6690138[/snapback]

CS sleit vel ikke med dualcore, bare man fikk ikke utnytta mere enn den ene kjernen.

Det har ingenting med at han har dualcore å gjøre, det skal være en fix for å få spill til å tro det er en cpu (kjerne) så den bruker begge.

Lenke til kommentar

Var en liten trykkfeil angående minnet i det nye oppsettet mitt. Har 2 stk av den 512Mb minnebrikken. Så totalt er det 1Gb. Har oppdatert hovedinnlegget mitt.

Ja, jeg har gjort en "reperasjons-installering" av Windows for å få operativsystemet til å fungerere etter at jeg la inn nytt hovedkort, siden det var problemer med å starte windows etter nytt hovedkort var installert.

Kan gjerne prøve å slå av dual core når jeg kjører FS2004, men hvordan gjør jeg dette i så fall?

Skal også prøve å bytte nVidia driveren med dem dere anbefalte.

Skriver nytt innlegg her i løpet av formiddagen dersom dette hjelper. Ellers, så er det bare å komme med flere forslag til hva jeg kan gjøre for å få utnyttet det oppgraderte systemet fullt ut. Er voldsomt irriterende å bruke så mye penger på å oppgradere, og så sitte igjen med noe som fungerer dårligere enn det gamle systemet :cry:

Lenke til kommentar
Var en liten trykkfeil angående minnet i det nye oppsettet mitt. Har 2 stk av den 512Mb minnebrikken. Så totalt er det 1Gb. Har oppdatert hovedinnlegget mitt.

Ja, jeg har gjort en "reperasjons-installering" av Windows for å få operativsystemet til å fungerere etter at jeg la inn nytt hovedkort, siden det var problemer med å starte windows etter nytt hovedkort var installert.

Kan gjerne prøve å slå av dual core når jeg kjører FS2004, men hvordan gjør jeg dette i så fall?

Skal også prøve å bytte nVidia driveren med dem dere anbefalte.

Skriver nytt innlegg her i løpet av formiddagen dersom dette hjelper. Ellers, så er det bare å komme med flere forslag til hva jeg kan gjøre for å få utnyttet det oppgraderte systemet fullt ut. Er voldsomt irriterende å bruke så mye penger på å oppgradere, og så sitte igjen med noe som fungerer dårligere enn det gamle systemet  :cry:

6691155[/snapback]

Kan jo være at du har en bios som ikke støtter dualcore fullt ut elns, så pcn blir treg og ustabil. Prøv å opdatere BIOS hvis ikke bytte av nVidia driver fungerer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ville formatert og lagt inn en fullstendig ny instalasjon av Windows. Ikke bare reparert den gamle.

6691204[/snapback]

Det ville nå jeg også gjort, men men skal ikke få Dårligere ytelse av å gjøre det, man får som regel bedre ytelser av å reparere win. så det skal ikke ha noe å si i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Det som er greia er at windows må vite hvor alle de nye delene er. Og hvor alle kontrollerne til kortene er.. Derfor det ofte er greit å legge inn windows pånytt når du bytter komponenter. Noen ting tar windows med engang, andre ting sliter den med..

Lenke til kommentar
Du har mindre ram på det nye opsettet, og det kan jo være at Harddisken er sliten.

512MB ram er jo egentlig litt lite, men burde klart FS2004 greit. Jeg har prøvd den 91.31 driveren selv og fikk dårligere ytelser enn med 84.21 driveren, så jeg gikk tilbake til den, men nå har jeg eldre skjermkort enn deg, GeForce4 Ti4600 128MB AGP 4x

6690046[/snapback]

sorry, men er du dum eller+ :p han har jo 1 gig minne, to moduler på 512 mb, og du har jo rett og slett valgt et veldig dårlig kort. skal du ha bedre ytelse, må du kjøpe et annet kort. 7300 kortene er veldig dårlgie i spill, selv i gamle spill.

Lenke til kommentar

tja Asus GeForce 7600GS Silent 512Mb er jo ikke i 7300 serien da. men er heller ikke det heftigste (men burde naa vaere bedre en 9700)

men du burde reinstallere windows siden du har bytta ut hk, gpu, cpu osv.

Har du skaffa deg hotfixen til microsoft slik at xp ser du har 2 kjerner? (2 vinduer med load graph i task manager isteden for 1) amd har oxo en optimizer som skal hjelpe paa.

Har selv Opteron 165 @ fx60+ dualcore, og kjoerer alt fra spill fra '93-94* til naadagens og alt funker fint, ogsaa FS2004 (er bare x52'en som er problemet aa faa konfigurert alle knappene til :p)

sjekk oxo at fs2004 ikke har automatisk satt opp grafikk instillingene, eller satt max framerate til 15 eller noe (noe den av og til gjorde hos meg)

(* = dosbox i de eldste tilfellene)

Endret av Changis
Lenke til kommentar

viss du bruker ide harddisk kan det faktisk være problemet har merket ide problemer på 2 splitternye hovedkort

men så fjernet jeg ide utstyret så ble den plutselig mye raskere en annen ting kan være det at du har koblet slik at strømboksen gir masse strøm igjennom kanskje 1 isteden for 2 siden at det kan ødelegge ytelsen også

reprasjon av windows er bare tull er mye bedre å reformatere hele greia egentlig skal du reinstallere windows når du har oppgradert mer en 2 ting eller mer

fordi windows har ikke klart den delen av kodingen :p kanskje vista kommer til å ha det vet ikke helt :p

liker ikke den rammen din noe spesielt bruk twinmos,crucial,corsair siden at de er blandt de beste "standard" ram for overclockere anbefaler jeg noe sterkere:P

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Spør du meg så du formatere å installere driverne på nytt, å la rester av gamle drivere ligge igjen er ikke sunt...uansett om du sletter dem så mye du vil vil de ligge der, en real formatering burde hjelpe, unless du er en som ikke har mer enn 1 partisjon da=P.... jeg har alltid formatert etter en hardware oppdatering...aldri hatt noe problemer....prøv også å flashe BIOS på hoved kortet dit så fort du får muligheten.

Lenke til kommentar
Hvilken strømforsyning har du da ?

enig med at du MÅ formatere og innstalere windows på nytt.....

Djgunnah-

6696728[/snapback]

Har en 300W strømforsyning... tror du den kan ha noe med det å gjøre? Har egentlig alltid lurt på når man vil begynne å merke at strømforsyningen blir i det minste laget. Vil nye komponenter rett og slett slutte å fungere?

Jeg har nå brukt hele dagen på å legge inn Windows på nytt, i tillegg til drivere for skjermkort og lignende. Og jeg har akkurat fyrt opp FS2004 som nå fungerer myyyye bedre :)

Tusen takk for alle de gode tipsene, folkens! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...