Gå til innhold

Trenger hjelp ang og bestemme meg for obj.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo håpløst for andre enn deg selv å besvare det spørsmålet, i og med at du ikke sammenligner objektiver med samme brennvidde. Hvor stor vinkel trenger du, altså hva skal du ta bilde av?

Hvis du ikke klarer å bestemme deg for hvilken brennvidde, så kanskje Tamron 17-50mm vil være et bedre valg? Evnt Tamron 28-75mm. Begge har f2.8 i lysstyrke, som tilsvarer ett av de du har listet opp.

Lenke til kommentar
Vil ha fast objektiv, blir vel noe portrett og mest hus/landskap... leter etter en skarp og hendig linse (kjapp fokus, bra skarphet) en linse som kan bli min beste venn i foto sekken.. det er det jeg leter etter..

6689819[/snapback]

Kort svar:

Portrett: 50mm'ern

Landskap: 28mm'ern

35mm'ern er hverken fugl eller fisk...

Alternativt, litt lengre svar:

Tror jeg så i en annen tråd at du har Nikkor 18-55 kit objektivet. Finn fram bildene du har tatt med det, og kjør dem gjennom http://www.amarra.de/exif_uk.htm.

Da får du ut en graf som viser fordelingen mellom brennvidder du har brukt. Kjøpt det fastobjektivet som samsvarer best med den brennvidden du har brukt mest :)

-Torstein

Lenke til kommentar
Alternativt, litt lengre svar:

Tror jeg så i en annen tråd at du har Nikkor 18-55 kit objektivet. Finn fram bildene du har tatt med det, og kjør dem gjennom http://www.amarra.de/exif_uk.htm.

Da får du ut en graf som viser fordelingen mellom brennvidder du har brukt. Kjøpt det fastobjektivet som samsvarer best med den brennvidden du har brukt mest :)

-Torstein

6689881[/snapback]

Bruker ikke det objektivet, av en eller annen grunn er jeg blitt fan av fast objektiver, har lest et sted at 50mm F1,4 skal være super, stemmer dette? så jeg burde gå for 50mm og 28mm??

Hørtes LoooooVleeeeeY ut :)

Lenke til kommentar

Bruker ikke det objektivet, av en eller annen grunn er jeg blitt fan av fast objektiver, har lest et sted at 50mm F1,4 skal være super, stemmer dette? så jeg burde gå for 50mm og 28mm??

6689944[/snapback]

Har 50mm f/1.8 og den er utmerket, 1.4 skal som du sier være enda hakket bedre.

Personlig syns jeg at 50mm kanskje er litt kort til portrett, mens 28mm er noe lang til landskap, så før du kjøper vil jeg absolutt anbefale at du stikker ut en tur med kit-objektivet og ser hva 28mm og 50mm gir deg i praksis (dersom du allerede vet det, er jo alt greit).

-Torstein

Lenke til kommentar

Den er veldig nært et normalobjektiv på en D200 (tilsvarer 52.5mm), så sant nok, verken fugl eller fisk, men noe som tusler på landjorden... Et veldig, veldig anvendelig objektiv som mange ikke ville vært foruten, spesielt med 1.5 crop (på Canon med 1.6 crop kan det bli litt trangt). Dessuten er det mer lyssterkt enn 28mm, og byggekvaliteten skal være upåklagelig. Det gjelder vel også sistnevnte, men dog...

Ang. 50mm bør du (cmi) ha veldig bruk for den ekstra lysstyrken for å velge F/1.4 fremfor F/1.8. 50mm F/1.8 anses som et skarpere objektiv når det er nedblendet (noe man vanligvis gjør), særlig i kantene. Flere testredaksjoner bruker dette fremfor F/1.4, nettopp derfor. Byggekvaliteten er ikke like god, men den er ikke dårlig heller på F/1.8. At du sparer et par lapper, og kan supplere med annet utstyr bør vel også være noe å tenke på (siden du trolig er en av de største utstyrs-freakene her, på godt og vondt :o)

Lenke til kommentar

Den er veldig nært et normalobjektiv på en D200 (tilsvarer 52.5mm), så sant nok, verken fugl eller fisk, men noe som tusler på landjorden... Et veldig, veldig anvendelig objektiv som mange ikke ville vært foruten, spesielt med 1.5 crop (på Canon med 1.6 crop kan det bli litt trangt). Dessuten er det mer lyssterkt enn 28mm, og byggekvaliteten skal være upåklagelig. Det gjelder vel også sistnevnte, men dog...

'Fugl eller fisk' kommentaren var ment i forhold til at cmi ønsket et objektiv for landskap og portrett. Til veldig mye i mellom der så er jeg enig i at 50mm-ekvivalent er svært nyttig :)

Lenke til kommentar
Vil ha fast objektiv, blir vel noe portrett og mest hus/landskap... leter etter en skarp og hendig linse (kjapp fokus, bra skarphet) en linse som kan bli min beste venn i foto sekken.. det er det jeg leter etter..

6689819[/snapback]

Til landskap og hus ville jeg hatt noe videre minimum 20mm, nå vet jeg ikke hvor mye du har behov for f/1,4 på 50mm derfor ville jeg heller kompromisset og heller gått for f/1,8. Dersom du senere finner ut at du faktisk har bruk for f/1,4 får du solgt f/1,8 nesten uten tap.

Jeg ville gått for disse ut fra dine behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...