hans A Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Sidene på forumet er veldig ustabil. Noen ganger kommer furumet opp på 1 sek, mens andre ganger tar det opp til 1 min. Jeg har selv en 300K linje. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Det er vel databasen (MySQL) som er problemet, me thinks. Låsing mm. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Ja, me er klar over problemet. Ting vart litt bedre då me fekk oppgradert forumserveren, men det er ikkje optimalt enno. Lenke til kommentar
amund Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: hans A skrev (2002-10-23 16:29):Sidene på forumet er veldig ustabil.Noen ganger kommer furumet opp på 1 sek,mens andre ganger tar det opp til 1 min.Jeg har selv en 300K linje. Sjekka litt last og greier i går. For tiden har forumet sin egen server, og i følge mySQL kjøres i snitt 70 spørringer per sekund! Den beste løsningen er nok å sette opp en dedikert mySQL-server slik at man får et skille mellom db og logikk (PHP), men det innebærer at vi må kjøpe en ny server også :sad: Mvh, Amund Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hva må en slik server inneholde, og hva er prisen? Holder det med f.eks p4-2,5+1024mb ddr333+ 2*120WD, eller må det være dual athlon, Xeon, SCSI et-eller-annet? Kanskje vi skal starte insamlingsaksjon til server? Jeg vet hvertfall det at jeg hadde gitt en slant. Ikke noe er så irriterende, som når du bestemmer deg for å sitte på forumet en halvtime/time og så finner ut at halparten av tida sitter du og ser på ie laste siden... DrErling Lenke til kommentar
amund Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: DrErling skrev (2002-10-24 08:38):Hva må en slik server inneholde, og hva er prisen?Holder det med f.eks p4-2,5+1024mb ddr333+ 2*120WD, eller må det være dual athlon, Xeon, SCSI et-eller-annet? Serverne vi har per idag kjører Dual Athlon, og det er komfortabelt å ha så like bokser som mulig. Ser det derfor som veldig aktuelt å fortsette "linjen" med Dual AMD. Tror man får bygget en brukbar boks for rundt 15000,-, men dette er penger vi ikke har i øyeblikket :sad: Mvh, Amund Lenke til kommentar
hans A Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Behold det dere har i dag. Det er ikke så stort problem. Tar det lang tid å oppdatere, er det som regel nok å avbryte kommandoen og prøve på nytt. Da går det som regel kjappere. Lenke til kommentar
christt Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Har dere optimalisert indexeringen i databasen? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Regn med at de har det :smile: Lenke til kommentar
christt Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 14:03, skrev LarsC:Regn med at de har det :smile: Har du vært med på det eller? :wink: Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Et spørsmål av ren nysjerrighet..; Er det IDE eller SCSI- harddisker på serveren? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Jattajatta skrev (2002-10-24 16:30):Et spørsmål av ren nysjerrighet..;Er det IDE eller SCSI- harddisker på serveren? Les Hardware.no sin egen artikkel der de omtaler sin server. Men anngående ny server...det er bare som det har blitt sagt i MANGE poster tidligere å ta en liten årlig avgift på 200kr så skal det nokk ikke så mye til for at en ny server spretter opp. B|Real Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Les Hardware.no sin egen artikkel der de omtaler sin server. Ahh.. hadde glemt den. Ser at det er IDE- disker og at det kjøres Debian GNU/Linux. Jeg går ut i fra at man da også har brukt hdparm for å tweake, eller? Ikke ment som kritikk altså, men bruk av hdparm er ofte glemt for å forbedre ytelse på IDE- disker under GNU/Linux. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Om det blir avgift på forumet så må det i alle fall en mye strengere politikk med hva som postes osv. Betaler ikke penger for å se folk krangle over hva som er best av intel vs. amd +++. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Stonescream skrev (2002-10-24 17:10): Om det blir avgift på forumet så må det i alle fall en mye strengere politikk med hva som postes osv. Betaler ikke penger for å se folk krangle over hva som er best av intel vs. amd +++. Du trenger da ikke å betale hvis du ikke vil. Hvis du lurer på hvilken ordning det er snakk om så kan du ta å skjekke tråden som har blitt diskutert. [edit=skrivefeiler. B|Real _________________ My pupils dance, lost in a trance. Your sacred silence, losing all violence Stars in their place, mirror your face I have to find you, I need to seek my Innervision.. [ endret av B|Real den 2002-10-24 19:48 ] Lenke til kommentar
hans A Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Hvis det blir lagt en avgift på forumet så blir forumet lagt død. Ingen kommer til å bruke det, men det skaper en mulighet for andre forumer/websider. Og så ville hardware.no miste mange besøkende noe som ville slå tilbake på dem gjennom mindre reklame intekter. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Nå har det vel ikke vært snakk om å fjerne dagens innhold/funksjonalitet ifra "gratis-brukerne", men heller tilby mer til de som vil betale litt. Noe jeg gjerne gjør hvis det ekstra innholdet/funksjonaliteten er bra nok. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Jeg synes det fungerer bra som det er. hardware medarbeiderne legger mye dugnad i å drive basen. Så all ære til dem. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 14:08, skrev christt:Har du vært med på det eller? :wink: Nei, men det er nokså elementær databaseteknikk. Jeg har kun erfaring med Oracle + SQL, dog. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-25 00:29, skrev hans A:Jeg synes det fungerer bra som det er.hardware medarbeiderne legger mye dugnad i å drive basen.Så all ære til dem. Heder og ære skal de ha ja. Men du mener vel ikke at du er imot en betalings-ordning der betalende medlemmer finansierer nye skribenter som gir fordeler for både ikke-betalende og betalende medlemmer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå