Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å laste ned sanger man allerede eier?


cbs77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om jeg laster ned en samlecd som viser seg å ha kun sanger fra CD'er jeg eier, vil det da være et brudd på copyright siden jeg eier alle låtene? Om jeg hadde laget CD'en selv så hadde det jo ikke vært det.

6689169[/snapback]

 

 

"Som viser seg" Da vil det si at du ikke var klar over det.. eller rettere sagt at du lastet det ned med hensikt.. fyfy det er ikke lov det :D

Lenke til kommentar
Om jeg laster ned en samlecd som viser seg å ha kun sanger fra CD'er jeg eier, vil det da være et brudd på copyright siden jeg eier alle låtene? Om jeg hadde laget CD'en selv så hadde det jo ikke vært det.

6689169[/snapback]

 

nei det er ikke ulovlig hvis du har den fra før :)

6689234[/snapback]

 

Sånn jeg forstår det så har han ikke den sammleplata fra før.. bare alle sangene på forskjellige cd'er..

Lenke til kommentar
Men lovverket er tross alt såpass idiotisk at fildeling av opphavsrettsbeskyttet materiale uten vederlag er straffbart.

6689207[/snapback]

Hvorfor er det så idiotisk?

6689220[/snapback]

Fordi dagens lovgivning ikke tar høyde for at dette så langt annet ikke kan bevises, ei heller er kategorisk bevist, er en forbrytelse uten offer.

 

Enkelte undersøkelser, bl.a. fra Canadas svar på MPAA viste at fildelere kjøpte mer enn de som ikke delte filer, langt mer faktisk. Før du spør, nei, jeg har ikke kilder.

 

Det du også kan ta med i beregningen er at det i løpet av mars og april i år var en økning og en nedgang i platesalget her i Norge. Jeg husker ikke verdiene, men om vi sier at salget gikk opp med 2x i mars og gikk ned 1x i april, er vi ganske godt på vei.

 

I april gikk IFPI ut og skrek i redsel over at platesalget gikk ned med 1x i april. Right.

 

Egentlig kommer spørsmålet om fildeling ann på hva en selv har slags moralsk syn på det. Og jeg syns ikke moralisering hører hjemme i lovverket. :)

 

Newt32: Men enn om platene har DRM-sperrer som nekter deg å kopiere? Dersom sperrene er effektive vil det vel være et lovbrudd å knekke den? Ikke helt ajuor på feltet. Kan godt være jeg tar feil. Men fakta er likevel at det er unødvendig komplisert å få tilgang til materiale du har kjøpt og betalt, og da er det like greit å laste ned materialet som f.eks. MP3-filer.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Poenget var uansett at siden jeg har betalt for låtene i forbindelse med åndsverkloven, så er det vel likegyldig om noen andre har satt sammen en samlecd for meg. Om jeg hadde satt sammen en lik CD, hadde det vært lov?

6689987[/snapback]

Var dette et teoretisk spørsmål, eller har du faktisk en grunn til å gjøre noe sånt? Det er nok ulovlig, på samme måte som det ikke er lov å laste ned filmer man eier på VHS/DVD eller bøker man har betalt for. Hvis lovverket tar utgangspunkt i at nedlasting = tyveri (den diskusjonen tar vi et annet sted, nå snakker vi det som er aktuelt) så kan du ikke stjele et album fra en butikk fordi du allerede har et eksemplar.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Poenget var uansett at siden jeg har betalt for låtene i forbindelse med åndsverkloven, så er det vel likegyldig om noen andre har satt sammen en samlecd for meg. Om jeg hadde satt sammen en lik CD, hadde det vært lov?

6689987[/snapback]

Du har lov til å kopiere sangene du har kjøpt på så mange måter og ganger du bare har lyst til. Samt låv til å gi sangene bort til venner og nettvenner. Bare du ikke tar deg betalt for det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...