lobster Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hei alle sammen. Jeg har en hypotese jeg gjerne vil diskutere med dere. (jeg er ordblind så ikke legg dere opp i skrivefeil) Her er min påstand: "Man kan lage Dolby Sorrund dekoder hjemme på kjøkkenet i løpet av en halv time." Hvordan? Først må vi se litt på hvilket signal vi har tilgjenglig: Vi har altid felles jord (for å hindre skjev spenning) og 2 pluss kanaler, en for venstre og en for høyre høyttaler signal. Hva skjer hvis du setter begge pluss polene på en høyttaler? Jo du får det samme signalet som du ville fått ved å lytte på bakhøyttalerne i et surround sett. Ok, jeg skal gå med på at med dyre surround forsterkere kan du sette tidsforsinkelse, amplitude + +.. Men alikevel. Signalet er der, Det er gratis... :smile: Diskuter gjerne hvis du har inspill til denne posten :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Nei. Du tenker på Dolby Pro Logic. Dolby Surround er nå innlemmet i Digital, så du kan få diskret kodet senter og matrisekodet bak på en annen måte enn Pro Logic. Men det holder ikke med fasevending uansett. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 16:38, skrev LarsC:Nei. Du tenker på Dolby Pro Logic. Dolby Surround er nå innlemmet i Digital, så du kan få diskret kodet senter og matrisekodet bak på en annen måte enn Pro Logic. Dolby Surround var det som kom før Pro Logic og hadde en bakkanal i tillegg til vanlig stereo (ingen senterkanal). Denne bakkanalen ble lagt på stereo-signalet (fasevendt på den ene kanalen). Dermed kan du gjøre som lobster sier, men resultatet blir vel så som så (Dolby Surround dekodere hadde forsinkelse på bakkanalen og muligens også en ekspander). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå