tjuddi Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 hei, holder på å flytte til nytt hus har 3 pc er fra før + skal ha 2 dreamboxer og en tv med nettverksinngang. har strukket rør til alle rom fra en bod i 2 etasje. telefonlinjen er også ført dit. Tar sikte på å flytte over bredbåndet (ngt 6500) fra der jeg bor nå samt å få ip telefon. Men hva trenger jeg egentlig å skaffe meg av utstyr for å kunne linke alle enhetene sammen og oppnå full funksjonalitet. forslag gjerne med forklaringer hvorfor mottas med stor takk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 En passende switch er vel det du trenger utover kabler og veggbokser i rommene du skal ha nettverk til. Lenke til kommentar
tjuddi Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 ja, men trenger vel en router også da dreamboxene skal connecte på en gitt IP i tillegg til ngt routeren? trenger jeg cat5 tp eller cat6? bør vel ha en gigabit switsj? eller hvilken båndbredde trenger en for å spille av filmer fra hd? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hei. Ville satset på en 8-ports Gigabit switch av sånn mitt på treet kvalitet. Ikke de helt billigste. En 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8-port kan kanskje være greit, har fått bra anmeldelser hos Komplett. Så er det jo best med nettverkskabel Cat6 til dette for å være sikker på å få full hastighet. Du må ha installasjonskabel på rull. Nettverkskontakter for vegg anbefaler jeg ikke å kjøpe på Biltema, Clas Ohlson eller lignende. Er det vanskelig å finne i databutikker, kan jeg anbefale Elfa for installasjonsutstyr, evt. en elektro grossist hvis du har kjente som kan handle der. Samme gjelder kabelen. Så er det bare å trekke en kabel fra switchen ut til hvert sted du vil ha nettverktilkobling. Maks 7 steder blir det med denne switchen da. Den ene porten må du koble inn på ADSL modemet til NextGenTel. Så må du terminere en plugg på switch siden som kobles til den, og på andre siden i den vegg kontakten du har der. Det finnes skjema på nett for kobling av kablene, det er veldig viktig med riktig farge på riktig sted... Og korte ender på koblingene for å ikke miste noe hastighet. Du bør få lånt verktøy til å knipe på pluggene samt terminere i veggboksene. Ofte vanskelig å få det til bra uten. Hvis du ikke har overspenningsvern på anlegget i huset, kan det kanskje være greit å kjøpe et skikkelig et med flere uttak som du kan bruke i "datarommet" Så får du ha lykke til med koblingen! Nettulf Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hvorfor må du ha en ekstra router? kan ikke se hvorfor i oppsettet ditt. Cat5e holder vel i massevis og er enklere og billigere enn Cat6, ja du bør vel ha gigabit-switch hvis du har behov for rask hastighet. Lenke til kommentar
tjuddi Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (endret) vet at cat5 er 1gb men endel påstår at cat 6 funker bedre? er vel ikke særlig dreven på nettverk, men trodde jeg måtte ha routeren for informasjonen mellom dreamboxene/serveren (2 veis kommunikasjon)via internett Endret 16. august 2006 av tjuddi Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Cat6 er jo bedre men svjv endel mer plundrete og få lagt opp skikkelig enn Cat5. Lenke til kommentar
tjuddi Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 hvorfor har noen patchepanel? er det ikke bare å kople kablene inn/ut av switchen etter behov? Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) vet at cat5 er 1gb men endel påstår at cat 6 funker bedre? er vel ikke særlig dreven på nettverk, men trodde jeg måtte ha routeren for informasjonen mellom dreamboxene/serveren (2 veis kommunikasjon)via internett 6689356[/snapback] Dette er slik jeg har forstått det. Cat5 er den standard nettverkskabelen som har vært i bruk de siste årene. Den har en båndbredde på 100MB/s. Dette er jeg usikker på, men jeg tror Cat5e har samme hastigheten, men litt bedre egenskaper ang. rekkevidde og støydemping. Cat6 derimot er hele 1GB/s. En spurv i bakhodet sier meg alikevel at vanlig Cat5 har muligheten for 1GB/s. Hvordan og hvorfor vet jeg ikke. Cat6a når helt opp på 10GB/s i hvertfall. edit: Fant en litt bedre fasit enn mitt eget hode på engelsk * Cat 1: Currently unrecognized by TIA/EIA. Previously used for POTS telephone communications, ISDN and doorbell wiring. Cat 2: Currently unrecognized by TIA/EIA. Previously was frequently used on 4Mbit/s token ring networks. Cat 3: Current cable standard, used for data networks utilizing frequencies up to 16 MHz. Popular for 10 Mbit/s Ethernet networks. Cat 4: Currently unrecognized by TIA/EIA. Provided performance of up to 20 MHz, and was frequently used on 16Mbit/s token ring networks. Cat 5: Currently unrecognized by TIA/EIA. Provided performance of up to 100MHz, and was frequently used on 100Mbit/s ethernet networks. Suitable for 1000BASE-T gigabit ethernet. Cat 6: Defined by the ANSI TIA/EIA 568B-2.1. It provides performance of up to 250 MHz, more than double category 5 and 5e. Cat 6a: Operates at frequencies up to 500MHz and provides up to 10Gbit/s Cat 7: ISO-IEC standard, including four individually-shielded pairs (ScTP) inside an overall shield. Designed for transmis Endret 17. august 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Cat5E Same as Category 5, except that it is made to somewhat more stringent standards (see comparison chart below). The Category 5 E standard is now officially part of the 568A standard. Category 5 E is recommended for all new installations, and was designed for transmission speeds of up to 1 gigabit per second (Gigabit Ethernet). http://www.lanshack.com/cat5e-tutorial.aspx#Chart Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 hvorfor har noen patchepanel? er det ikke bare å kople kablene inn/ut av switchen etter behov? 6689524[/snapback] Det blir mer driftsikkert når man fester kablene i en fast innstallasjon og heller bruker patchekabel mellom uttak og switch. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det blir mer driftsikkert når man fester kablene i en fast innstallasjon og heller bruker patchekabel mellom uttak og switch. 6690927[/snapback] Kan du forklare litt nærmere hva "mer driftsikkert" vil bety i denne sammenheng? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Kan du forklare litt nærmere hva "mer driftsikkert" vil bety i denne sammenheng? 6691002[/snapback] Enklet og greit at patchepanelet eller veggboksen vil virke som strekkavlaster som vil hindre skader, kablene ligger fast og slitasje og skader vil bli på patchekablene som lar seg bytte ut på sekundet. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 du må vel ha patchepanel om kablene du har strukket er består av massiv kjerne, da rj45-luggene ikke vil få god kontakt evt stor mulighet for brudd i kabelen ved kontaktpunktet av pluggen. rett på meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 du må vel ha patchepanel om kablene du har strukket er består av massiv kjerne, da rj45-luggene ikke vil få god kontakt evt stor mulighet for brudd i kabelen ved kontaktpunktet av pluggen. rett på meg om jeg tar feil. 6691051[/snapback] Det stemmer at innstallasjonskabel ikke er beregnet til "løse" innstallasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå