The Stig Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Heisann! Jeg sitter med en ordentlig gåte, og har egentlig kjørt meg ganske fast. Jeg har nylig satt opp ett kontornettverk. Nettverket har 10 pcer tilkoblet, inkludert en server. Alle maskinene kjører på Windows XP Pro. Serveren fungerer som en FTP server for maskinene på nettverket. Planen var også at man skulle få tilgang til FTP serveren "hjemmefra" slik at man kunne hente filer man lagret på jobb hjemmefra. I tillegg ønsker jeg at administrator (jeg) skal kunne få tilgang til serveren fra hvor-som-helst via remote desktop, slik at jeg kunne hjelpe brukere med evt problemer med FTP-serveren. Nettverket Problemet er at alle pcene på nettverket får en IP-adresse tildelt fra switchen, for eks. 192.168.1.X. Ergo er det ingen pcer som har IP-adressen fra modemet "for seg selv". Kjører man for eks en sjekk på "www.whatismyip.com" kommer alle pcene opp med samme IP. Jeg tipper det er dette som skaper trøbbel når man prøver å nå serveren (og andre pcer) fra pcer utenfra nettet. Håper noen kan gi meg svar, evt peke meg i riktig rettning. Skrik ut om du trenger ytterligere informasjon. Mvh Stikk. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 192.168.x.x er en av de private IP-seriene. Adressene til maskinen kommer fra routeren/brannmuren, ikke switchen. La det være sagt. For å få til det du spør om, er du nødt til å sette routeren opp slik at når du kontakter serveren på den eksterne IP-adressen på porten til remote desktop (normalt 3389), blir du routet til serveren (sette opp NAT-konfigurasjon). Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Normalt ville jeg også tro at de private IP-adressene kom fra ruteren, problemet er at om jeg kobler den fra får jeg akkurat de samme adressene. Ruteren må forøvrig være tilkoblet for at man skal få internettilkobling. NAT-konfig. skal jeg finne på ruteren går jeg utifra? Teite spørsmål..? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Her må du nok lese instruksjonsboka for routeren din om hvordan du setter opp NAT. Kanskje routeren ikke støtter NAT? Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Prøv Hamachi Det er en VPN (Virtual Private Network) klient som lurer maskinene til å tro at de er på lokal nettverk med hverandre, samme hvilke ekte IP adresser de ligger bak. Du lager en gruppe for jobben din med passord og sterk kryptering, og får alle klientene til å logge inn på den automatisk. Da kan du sitte hvor som helst i verden og fremdeles være i LAN med serveren osv. Glemte å si: det er gratis! Endret 16. august 2006 av Ashmantle Lenke til kommentar
BKB Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Er vel egentlig bare å porte i routern, www.portforward.com Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Ingen porter som er stengt i ruteren såvidt jeg vet. Må skjekke litt nærmere om ruteren støtter NAT eller ikke. Er en ruter som ble levert med modemet, kobler man den fra får man som sagt ikke internettilgang. Tusen takk for svar sålangt Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (Beklager bump) Leste litt om "Hamachi" nå, virker forsåvidt som et veldig greit program. Men ble litt usikker på om det kan hjelpe meg. Det virket som alt den kunne gjøre var å sette meg i lokal nettverk, for og så dele filer mm. via Windows fildeling. Dette krever vel gjerne at maskinene står i arbeidsgruppe med hverandre, noe som ikke har latt seg gjøre sålangt pga. tekniske problemer. Tror dere at jeg vil kunne koble meg opp til FTP serveren via Hamachi? Serveren kjører som sagt på XP Pro, FTP programet er Bullet Proff FTP server. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Det som er så bra med Hamachi, er at den installerer en "virtuell" nettverks adapter på maskinene, og tildeler dem ny IP addresse i 50.x.x.x serien. Når de logger seg på Hamachi, og kommer inn i kanalen du har opprettet, så betyr det at de "ser" hverandre på nettverket, og alle IP verktøy og programmer vil fungere som om det var et virkelig nettverk. Trenger du FTP fra en maskin til en annen? Opprett FTP server på en maskin, og koble til via 50.x.x.x IP addressen den har fått tildelt via Hamachi. Enklere blir det ikke EDIT: en klargjøring av sikkerhet: Gruppen du oppretter i Hamachi vil ha passord og kryptering (256bit), og IP adressene du får på maskinene i din gruppe kan bare være synlige om du tilhører samme gruppe. Ergo, er ikke mulig å finne maskinen på internett e.l. Man må ha Hamachi, og være innlogget i gruppen din. Når du starter hamachi på en maskin, vil den koble seg til internett og hamachi serveren for å finne ut hvilke klienter som er tilkoblet i din gruppe, og den vil så opprette en TCP og UDP link mellom hver maskin. Hamachi har mange funksjoner som gjør at den fungerer bak selv de mest plagsomme NAT routere og firewalls. Endret 16. august 2006 av Ashmantle Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Okai, dette høres jo nesten for godt ut til å være sant. Tror du det i tilfelel også vil fungere med remote desktop? Fordi pr i dag kan jeg bruke remote desktop fra alle pcene på nettverket. Skal prøve dette så snart jeg kan. Takker nok en gang for svar. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Okai, dette høres jo nesten for godt ut til å være sant. Tror du det i tilfelel også vil fungere med remote desktop? Fordi pr i dag kan jeg bruke remote desktop fra alle pcene på nettverket. Skal prøve dette så snart jeg kan. Takker nok en gang for svar. 6689598[/snapback] Jeg bruker Remote Desktop til de andre maskinene jeg bruker i leiligheten (og til mors PC over internett), så ja, det fungerer knirkefritt! Endret 16. august 2006 av Ashmantle Lenke til kommentar
Landen Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) hvilken router har du? Det du må gjøre er og forwarde portene du trenger. Bruker du windows sin remote desktop system? i så fall port 3389. Du velger hvilken port du skal åpne og skriver inn ip`en til serveren din. og sett fast ip på serveren. www.portforward.com har gjort dette selv ved hjelp av portforward.com Endret 16. august 2006 av Landen Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Okai, dette høres jo nesten for godt ut til å være sant. Tror du det i tilfelel også vil fungere med remote desktop? Fordi pr i dag kan jeg bruke remote desktop fra alle pcene på nettverket. Skal prøve dette så snart jeg kan. Takker nok en gang for svar. 6689598[/snapback] Jeg bruker Remote Desktop til de andre maskinene jeg bruker i leiligheten (og til mors PC over internett), så ja, det fungerer knirkefritt! 6689616[/snapback] Hei! Som jeg skrev litt lengere opp i tråden er jeg usikker på hvilken ruter det er, da den ble levert sammen med modemet i et skap som ikke kan åpnes... I følge Telenor skal ingen av portene i ruteren være låst/stengt - skal dog ta meg en telefon for å være sikker. Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 ikke bra at du er admin. Du må porte vidre den porten du skal til den pc'en du skal ha remote på, hjelper ikke at det ikke er sperret no porter, du må nat'e til den den pc'en du skal til få kontakt med routeren og port forward/NAT. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 ikke bra at du er admin. Du må porte vidre den porten du skal til den pc'en du skal ha remote på, hjelper ikke at det ikke er sperret no porter, du må nat'e til den den pc'en du skal til få kontakt med routeren og port forward/NAT. 6690032[/snapback] Du kan fint spare deg slike utsagn - dette er noe jeg gjør som frivilig arbeid for en hjelpeorganisasjon, 100% på fritidsbasis. Og, om du hadde lest over i tråden har jeg sagt gjentatte ganger at ingen porter i ruteren er steng/låst av. Ruteren står pr i dag med ingen brannmur aktivert (dette var slik den ble levert fra Telenor). Ruteren støtter ei heller noen form for NAT-forwd. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Nei, da har du et problem. For det er nettopp NAT som må til for at du skal kunne få til det du spør om. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Ja, kan virke litt som jeg sitter i saksa nå. Skal forøvrig gi programmet "Hamachi" en test, virker som det kunne ha noe for seg. Om ikke det går heller skal jeg prøve å kontakte Telenor å høre litt om det er mulig å bytte ut ruteren til en nyere/bedre.. Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Ja, kan virke litt som jeg sitter i saksa nå. Skal forøvrig gi programmet "Hamachi" en test, virker som det kunne ha noe for seg. Om ikke det går heller skal jeg prøve å kontakte Telenor å høre litt om det er mulig å bytte ut ruteren til en nyere/bedre.. 6691472[/snapback] Hva er ipadressen til routeren/modemet (Altså default gateway når du kjører kommandoen "ipconfig" i dos ledetekst (Start-kjør-cmd) ) ? Om du deretter skriver inn http://"og ipadressen til modem'et" i nettleseren ser du om det har webgrensesnitt. I mange tilfeller er det ikke passord her og da kan du se litt rundt om det finnes noen form for port farward'ing. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det du gjør er og logger inn på router modemet.. også leter du etter noe som heter dmz.. og der setter du inn ipen til routeren, og etter du har gjort det skal du bare kunne åpne port 3389 og 21 via routeren Lenke til kommentar
Beer£and Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) bruker samme program som deg... satte rett og slett opp FTP servern og testet den på LAN... Og når jeg kom hjem.. gikk jeg inn på ruteren min (fra telenor) og skreiv vilken port FTP serveren min brukte og IP til PCen som hadde FTP serveren oppe... jeg sendte IP og port til en kamerat.. og brukernavn til FTP.. Han fant serveren men klarte ikke å logge inn... for hværgang han skreiv inn brukernavn og passord... kom det opp en beskjed om at serveren ikke var tilgjengelig... siden har jeg bare brukt programmet hjemme Edit: har ikke orka bry meg Endret 17. august 2006 av Beer£and Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå