herris12 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Har en 6-7 ubetalte bøter (1 prikk ), den eldste 2,5 år gammel. Veit fra andres situasjon at de blir trekt i lønn etter lang nok tid av arbeidsgiver. Jeg er selvstendig næringsdrivende så no slikt skjer ikke med meg. Noen som har erfaring? (Har ikke eiendom Staten kan ta pant i, og bare leasing biler som dermed juridisk ikke er mine). Life in the left lane Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Det blir innkasso. Har du ikke nok verdier/penger liggende setter de deg i fengsel i de dagene det står på forelegget ditt. Lenke til kommentar
palh Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Har en 6-7 ubetalte bøter (1 prikk ), den eldste 2,5 år gammel. Veit fra andres situasjon at de blir trekt i lønn etter lang nok tid av arbeidsgiver. Jeg er selvstendig næringsdrivende så no slikt skjer ikke med meg. Noen som har erfaring?(Har ikke eiendom Staten kan ta pant i, og bare leasing biler som dermed juridisk ikke er mine). Life in the left lane 6688655[/snapback] Mitt spørsmål blir da: Hvorfor betaler du ikke ? Går ut ifra at det blir en form for inkasso. Da får du vel en prikk der også Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Ta kontakt med de som har med dette å gjøre (Statens Innkrevingssentral eller hvem det måtte være), og be om en ordning for tilbakebetaling med månedlige avdrag e.l. Det beste er å ordne opp på en ordentlig måte, det går ikke over av seg selv. Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Ta kontakt med de som har med dette å gjøre (Statens Innkrevingssentral eller hvem det måtte være), og be om en ordning for tilbakebetaling med månedlige avdrag e.l. Det beste er å ordne opp på en ordentlig måte, det går ikke over av seg selv. 6688771[/snapback] He He, ser den. Har litt moro av det da. Faktisk tolka jeg svarene til en av kundebehandlerne at det blei sletta etter så og så lang tid, uten å kunne bekrefte det. Staten tar ikke innkasso slik de kommersielle firmaene gjør. Hadde en hatt fast eiendom, så ville de tatt pant i den til alt var oppgjort, og da ville du fått en sperre på å låne penger, men den forsvinner den dagen siste avdrag er betalt. (Kan litt om dette etter å ha drevet eget firma i 5 år, ref restskatt). Men så lenge du ikke har noe de kan ta pant i, kan de heller ikke av en eller annen sær regel ikke svarteliste deg som dårlig betaler heller. Så du blir ikke svartelista slik du ville blitt om du ikke betalte tlf reginga di... Ellers hadde bøtene vært betalt fra min side for å si det sånn. Vil jo selvfølgelig ha muligheten til å låne penger! Lenke til kommentar
Peter Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 *snip* 6690507[/snapback] Hvorfor gjør du dette egentlig? Virker veldig uansvarlig, barnslig og useriøst med et firma som ikke betaler regninger? "Morro" just doesn't cut it, etter min mening ihvertfall. Har du hatt økonomiske problemer ser jeg en grunn ihvertfall, men om det kun er for å pushe grensene eller fordi du ikke gidder, så skjønner jeg ikke at du gidder å risikere noe på denne måten. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Og hvordan i hele tatt klarer du å få 6-7 bøter? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Staten tar ikke innkasso slik de kommersielle firmaene gjør. Hvis det går til tvangsinnkreving og du har noen slags form for fast inntekt, penger i banken eller formuesgoder (noe som kan selges eller leies ut), kan Statens Innkrevingssentral ta av dem. Hvis ikke du har noen av delene får du uansett ikke lån. Alt dette er selvsagt automatisert, så SI merker ikke en døyt til at slike som deg prøver å leke kul ved å nekte å betale. De som arbeider der er bare glade for at det finnes folk som deg, siden det gir dem en sikker jobb. Personlig synes jeg også det er fint, for du ender opp med å måtte betale masse gebyrer, og da trenger de ikke legge på skatten min for å få inn mer penger. Jeg vil derfor bare si stå på, og lykke til! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Og hvordan i hele tatt klarer du å få 6-7 bøter? 6691329[/snapback] Det er slettes ikke vanskelig. Sett deg i bilen og prøv selv så kanskje du blir overrasket over hvor fort de kommer. Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Staten tar ikke innkasso slik de kommersielle firmaene gjør. Hvis det går til tvangsinnkreving og du har noen slags form for fast inntekt, penger i banken eller formuesgoder (noe som kan selges eller leies ut), kan Statens Innkrevingssentral ta av dem. Hvis ikke du har noen av delene får du uansett ikke lån. Alt dette er selvsagt automatisert, så SI merker ikke en døyt til at slike som deg prøver å leke kul ved å nekte å betale. De som arbeider der er bare glade for at det finnes folk som deg, siden det gir dem en sikker jobb. Personlig synes jeg også det er fint, for du ender opp med å måtte betale masse gebyrer, og da trenger de ikke legge på skatten min for å få inn mer penger. Jeg vil derfor bare si stå på, og lykke til! 6691402[/snapback] Jeg er så enig, så enig. Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Jammen mange med erfaring fra samme situasjon her. Hva hadde verden vært uten bedrevitere Life in the left lane Endret 19. august 2006 av herris12 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Hm, du er selvstendig næringsdrivene, dermed er du oppført som eier av et foretak, dvs at staten kan lett finne deg og dermed ta pant i selskapet ditt til du blar opp grunkene som du skylder Jens&Co... At du har 6-7 ubetalte bøter forteller meg vel så mye at det er et guds under at noen så uansvarlige har klart å ha et foretak så lenge uten at det har gått konkurs. What goes around, comes around. Lev livet du, en dag kommer du nok til å betale, og da kan det hende du må betale mye mer enn hva du måtte ha betalt vis du hadde betalt der og da eller rett etterpå. Og til HeltNils, enig med ditt utsagn Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Ta kontakt med de som har med dette å gjøre (Statens Innkrevingssentral eller hvem det måtte være), og be om en ordning for tilbakebetaling med månedlige avdrag e.l. Det beste er å ordne opp på en ordentlig måte, det går ikke over av seg selv. 6688771[/snapback] He He, ser den. Har litt moro av det da. Faktisk tolka jeg svarene til en av kundebehandlerne at det blei sletta etter så og så lang tid, uten å kunne bekrefte det. Staten tar ikke innkasso slik de kommersielle firmaene gjør. Hadde en hatt fast eiendom, så ville de tatt pant i den til alt var oppgjort, og da ville du fått en sperre på å låne penger, men den forsvinner den dagen siste avdrag er betalt. (Kan litt om dette etter å ha drevet eget firma i 5 år, ref restskatt). Men så lenge du ikke har noe de kan ta pant i, kan de heller ikke av en eller annen sær regel ikke svarteliste deg som dårlig betaler heller. Så du blir ikke svartelista slik du ville blitt om du ikke betalte tlf reginga di... Ellers hadde bøtene vært betalt fra min side for å si det sånn. Vil jo selvfølgelig ha muligheten til å låne penger! 6690507[/snapback] Det er nok direkte feil. Når du ikke betaler til SI, går de til det skritt å gjennomføre en såkalt utleggsforretning. Har du ikke noen verdier de kan ta pant i, heter det: "Intet til utlegg" MEN, da er du registrert i kredittopplysningsregisterene. Så du kommer nok ikke til å få innvilget lån før det er oppgjort, eller foreldelsefristen er utløpt. Som forresten er jæv... mange år, da fristene forlenges da de (SI) selvfølgelig følger opp kravet sitt ved gjevne mellomrom. EDIT: "Du kødder ikke med staten" Endret 20. august 2006 av Autofil Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Staten tar ikke innkasso slik de kommersielle firmaene gjør. Hadde en hatt fast eiendom, så ville de tatt pant i den til alt var oppgjort, og da ville du fått en sperre på å låne penger, men den forsvinner den dagen siste avdrag er betalt. (Kan litt om dette etter å ha drevet eget firma i 5 år, ref restskatt). 6690507[/snapback] Pass deg så du ikke blir slått personlig konkurs og som følge av det får næringsforbud. Da sliter du hvis du lever av eget firma... Som Autofil sier; staten bør man ikke kødde med. De er langt tøffere i sine krav enn private inkassofirmaer - og de har lov til å gjøre mye mer for å få pengene sine. Jeg ville mye mye mye heller skyldt f.eks. 100.000 til en bank og fått bråk med dem pga. manglende betaling enn jeg ville skyldt samme sum til staten. Staten får alltid pengene sine, det er bare et spørsmål om tid. Endret 20. august 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå