Gå til innhold

Xlr til minijack?

Anbefalte innlegg

Men hvis det er så at en stereojack har høyre, venstre og jording. Hva er hva hvis man ser for seg stereo pluggen som tupp, midre og innerste del? XLR kontakten har også tre ledere, hva er egentlig forskjellen?
con-xlr-balanced.gif

En XLR-plugg er en mono-plugg, hvor pinne 1 er skjerm, pinne 2 er pluss og pinne 3 er minus. En XLR-plugg kan brukes balansert eller ubalansert, det som bestemmer dette er om minus-signalet er koblet sammen med skjerm eller ikke. En balansert XLR reduserer faren for interferens.

teleph35sm.gif

Når det gjelder jack-pluggen så er tupp=venstre, midtre=høyre og innerst=signaljord for begge.

Det du skal gjøre for å få lyd i begge kanaler (dog mono) er å koble sammen tuppen og midtre del av jack-pluggen. Dette har du jo testet uten så veldig bra resultat. Da vil jeg anta at impedansen på mikrofoninngangen på kameraet er lav, noe som gjør at signalet fra mikrofonen svekkes betraktlig i styrke. Er sikkert en grunn til at Canon har en egen mikrofonadapter, nettopp av den grunn at den skal forsterke opp signalet og dele dette opp i to kanaler.

Hva med å reise til en musikkforhandler og prøve en annen mikrofon som kanskje tåler den lave inngangsimpedansen, som en sammenkobling av høyre og venstre lydkanal gir? Dette bare for å se om koblingen din virker som den skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får prøve å vekke tråden til liv igjen. Har nå spilt inn mange timer med film med bare lyd i det ene øret og jeg vil ikke mer! :( Jeg trenger hjelp til å koble dette til en stereojack så jeg kan få en permanent løsning. Hadde bare kameraet hatt en mulighet til å ta opp i mono, men det trur jeg ikke finnes, har lett igjennom alt av funksjoner med finner ingenting.

Men hvis det er så at en stereojack har høyre, venstre og jording. Hva er hva hvis man ser for seg stereo pluggen som tupp, midre og innerste del? XLR kontakten har også tre ledere, hva er egentlig forskjellen?

7531985[/snapback]

Forskjellen er at XLR er for ballansert mono lyd.

Den har +, - og jord.

Det du sannsynligvis kan gjøre er å bytte ut monojacken fra den orginale tegningen med en stereajack hvor du kobler sammen ring og tip.

Da bør du få samme lys på begge kanaler.

Du kan også prøve å droppe -(minus) signalet fra XLR, og kun bruke jord og + - det er ikke alle mikrofoner som liker å få kortsluttet jord og - .

/Avo

Endret av avo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...