Plecto Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Trenger litt hjelp her. Jeg har et canon xm2 kamera hvor det uheldigvis ikke er en såkalt XLR ingang til vår nye mikrofon, Røde sin NTG-2. For å få xlr inngang må jeg koste på meg en svindyr adapter, noe jeg ikke har økonomi til akkurat nå. Jeg sendte en mail til en artig australier ang. dette (og om jeg ikke bare kunne kjøpe en xlr til minijack overgang). Han ga meg dette svaret: "G'day mate, all you'd need to do is make up a lead with a female XLR to a mono 3.5mm phono connector. Making sure that pin 2 on the XLR goes to the tip of the 3.5mm connector. Pin 1 & 3 on the XLR will connect to the chassis of the Phono connector. Cheers Chris." Det jeg forsto ut av det var at pin 2 fra xlr kontakten går til tuppen av minijack kontakten og at pin 1 og 3 går til midten av minijack kontakten (det er vel bare to ledere på minijack, er det ikke det? Høyre og venstre?) Siden ntg-2 har et eget batteri som den kan gå på, trenger den ikke phantom power som xlr ledningen (og ikke minijack) gir. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hva må jeg kjøpe får å få koblet dette sammen? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Minijack (stereo) har tre ledere, høyre, venstre og jord. Skaff deg loddebolt, loddetinn, hunn xlr kontakt, minijack, skjermet mikrofonkabel og lodd i vei eller snakk med en foretning som selger el gitarer og PA utstyr. ELFA eller Clahs Ohlson har også delene du trenger. Resultatet skal se ut som på bildet. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Men denne minijacken? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter her. Loddebolt og loddetinn har jeg, men er det jeg er ute etter kun denne minjack metal pinnen, eller er det en plugg med tre rå ledninger som kommer ut av den? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Men denne minijacken? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter her. Loddebolt og loddetinn har jeg, men er det jeg er ute etter kun denne minjack metal pinnen, eller er det en plugg med tre rå ledninger som kommer ut av den? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 ....female XLR to a mono 3.5mm phono connector. Making sure that pin 2 on the XLR goes to the tip of the 3.5mm connector. Pin 1 & 3 on the XLR will connect to the chassis of the Phono connector...... Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hva må jeg kjøpe får å få koblet dette sammen? Da kobler du det slik: Se bort fra at det står 1/4" jack, det er det samme med 3,5mm. Den sorte er skjerm i ledningen. http://www.clasohlson.no/ har det du trenger: Miniatyrplugg mono. Varenummer 22-4617 3-polet XLR, type hylseplugg. Varenummer 22-2102 Mikrofonkabel, 2-leder, med skjermstrømpe. Varenummer 49-207-10 Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Tusen takk snakker om service. Nå skal jeg få fikset dette i en fei ble litt letta da jeg fikk vite at noen svindyr adapter ikke var nødvendig Men en siste sak jeg lurte på her. Hvor bra kontakt skal ledningene ha? Det er vel ikke noe massivt med strøm som skal igjennom her? For jeg er ingen ekspert når det gjelder lodding. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Hvor bra kontakt skal ledningene ha? Det er vel ikke noe massivt med strøm som skal igjennom her?Hvis ikke det blir bra kontakt vil du kunne oppleve knitring og ulyder på dine opptak. En ordentlig lodding skal gi god kontakt, men det krever rett utstyr og litt teknikk. En loddespiss på 2-3mm burde gå bra og helst en spisstemperatur på ca. 370°C. Men igjen, det krever rett utstyr. Er det ikke noen du kjenner eller ett radio/TV-verksted du kan få hjelp av da? Her er en guide i allefall: http://www.mediacollege.com/misc/solder/index.html Hvor bor du? Bor selv i Grenlandsregionen i nedre Telemark og er behjelpelig hvis du trenger det. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Jeg setter veldig pris på at du ofrer hjelp men jeg gjør et forsøk. Er bare veldig kjedelig hvis noe går galt (at det f.eks. plutselig skjer noe med lyden midt i filminga). Men hva trur du sjansene er for at kontakten er dårlig hvis jeg lodder det godt sammen, så det sitter? Har forresten multimeter som jeg kan sjekke motstand med hvis det er lurt? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Men hva trur du sjansene er for at kontakten er dårlig hvis jeg lodder det godt sammen, så det sitter?Problemet hvis du lodder "for godt" er at plasten i pluggene kan smelte på grunn av for mye varme. Lederene i ledningen er tynne og isolasjonen av disse kan også smelte med mye varme. Er nok greit å sjekke for kortslutning mellom ledningene etter at det er loddet sammen. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Nå høres jeg ut som en meget engstelig kar her, men dette er bare ekstremt viktig. Har kjøpt alt og loddet det sammen (mikrofonkabel hadde de ikke så jeg kjøpte en vanlig minijack kabel som jeg klipte opp i stede), men hvis det er noe som er feil, dårlig kontakt e.l. Hvordan vil jeg merke det på lyden? For det værste som kan skje er at lyden er f.eks. lavere eller dårligere og så trur jeg bare det er mikrofonens standard Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Du vil merke knitring, kanskje ikke lyd i det hele tatt, eller at lyden funker av og til. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Det så ut til å fungere fint. Men er det forresten ikke mulig å ha stereo istede for mono? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det så ut til å fungere fint. Men er det forresten ikke mulig å ha stereo istede for mono?Nå er vel NTG-2 en mono mikrofon, men det er fullt mulig å få lik lyd i begge kanaler. Da må du gjøre litt om på koblingen i XLR-pluggen: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Det så ut til å fungere fint. Men er det forresten ikke mulig å ha stereo istede for mono?Nå er vel NTG-2 en mono mikrofon, men det er fullt mulig å få lik lyd i begge kanaler. Da må du gjøre litt om på koblingen i XLR-pluggen: 6736638[/snapback] Lik lyd i begge kanaler = mono. Ulik lyd i kanalene = stereo. Han ville ha stereo. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Han ville ha stereo.Og jeg svarte at det får han ikke med den mikrofonen han har kjøpt. Kom med ett forslag til lik lyd i begge kanaler, for det har han ikke med den første tegningen jeg guidet han til å koble etter. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Jeg har nå kjøpt meg en stereojack i stede og loddet alt sånn som det er beskrevet på tegningen. Det er nå stereo og volument er helt fint (sånn som det vises på disse volum-barene på kameraet i alle fall), men lyden er mørk og utydelig (og veldig lav). Tyder på at det er headsettet feilen ligger, men lyden er fin på alle andre klipp. Har gått over loddinga mi og sjekket, men det ser helt fint ut. Har brukt rikelig med tinn (gjør dette noe?) så kontakten burde være suveren. Har også gått over med multimeteret og den piper så rent og pent der det skal være kontakt og den holder helt kjeft der det ikke skal være kontakt så det ser ut til å være helt i orden. Kunne det være noe feil i den beskrivelsen jeg fikk? (Har forresten byttet batteri på micen og uten hell) Endret 25. august 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Vet ikke om det hjelper noe, men jeg loddet sånn jeg hadde det før, med monojacken og det fungerte fint (gjort det sånn at det kommer to ledninger ut av XLR kontakten). Så det må være noe med måten det er koblet sammen eller så er stereo jacken ødelaget (ikke så sannsynlig?) Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Veit ikke om du veit det, men du får XLR-adapter til å sette i utstyrsskoen på toppen av kameraet... Når jeg lagde dokumentarfilm med XM2, var det den løsningen vi gikk for... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Er det denne du tenker på? Er litt dyr... hvis litt småkabler fra clas ohlson til litt over hundrelappen gjør samme nytta så går jeg får det Ser jo veldig tøft ut med en sånn adapter da Endret 27. august 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Får prøve å vekke tråden til liv igjen. Har nå spilt inn mange timer med film med bare lyd i det ene øret og jeg vil ikke mer! Jeg trenger hjelp til å koble dette til en stereojack så jeg kan få en permanent løsning. Hadde bare kameraet hatt en mulighet til å ta opp i mono, men det trur jeg ikke finnes, har lett igjennom alt av funksjoner med finner ingenting. Men hvis det er så at en stereojack har høyre, venstre og jording. Hva er hva hvis man ser for seg stereo pluggen som tupp, midre og innerste del? XLR kontakten har også tre ledere, hva er egentlig forskjellen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå