Gå til innhold

sæddonorer, får de betalt?

Perra1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får faktisk litt penger for å gi blod, 50 kr elns. som du må gi til en eller annen organisasjon. I tillegg får du en liten ting som du kan ta med deg hjem, glass, sekk e.l

Det er i alle fall det jeg har hørt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Du får en gave tilsvarende ca 30 kroner. Feks et håndkle, en kopp osv. Dette er fordi blodgiving skal være noe man har lyst til å gjøre for å hjelpe andre, ikke for å tjene noen lette penger. Er lettere å lyve på skjemaet man fyller ut hvis det er penger i bildet.

Vet ikke hvordan det er med sæddonering, men hvis man donerer eggceller i USA kan man tjene opp til 5000$.

Lenke til kommentar
Du får en gave tilsvarende ca 30 kroner. Feks et håndkle, en kopp osv. Dette er fordi blodgiving skal være noe man har lyst til å gjøre for å hjelpe andre, ikke for å tjene noen lette penger. Er lettere å lyve på skjemaet man fyller ut hvis det er penger i bildet.

Vet ikke hvordan det er med sæddonering, men hvis man donerer eggceller i USA kan man tjene opp til 5000$.

6690821[/snapback]

Ja, riktig det ;)

Lenke til kommentar
Det får du her til lands også.

6690348[/snapback]

Ikke nå lenger. Da min far var ung fikk man en brukbar slant, og det hendte de ga en liter blod for så å kose seg på byen for pengene (mindre blod=fortere full).

I dag er det bestemt at man skal ha "edle" motiver for alt man gjør, derfor er det ikke rare mengden du får. Latterlig.

Lenke til kommentar

6690348[/snapback]

Ikke nå lenger. Da min far var ung fikk man en brukbar slant, og det hendte de ga en liter blod for så å kose seg på byen for pengene (mindre blod=fortere full).

I dag er det bestemt at man skal ha "edle" motiver for alt man gjør, derfor er det ikke rare mengden du får. Latterlig.

6693784[/snapback]

..Er det rart vi trenger folk som donerer blod?! :wee:

Lenke til kommentar
Når ufrivillig barnløshet skyldes dårlig sædkvalitet, kan sæd fra en giver være et alternativ. Behovet for sædgivere har imidlertid avtatt noe etter at man fikk en ny prøverørsteknikk med gode muligheter for befruktning selv om sædkvaliteten er beskjeden. En sædgiver skal være mellom 20 og 40 år, ha god helse, normal intelligens, et alminnelig utseende og det må ikke være økt forekomst av arvelige sykdommer i hans nærmeste familie. Sædkvaliteten skal være meget god, og sædcellene må tåle nedfrysning og opptining uten at kvaliteten forringes vesentlig. Det er også viktig at sædgiveren ikke er i risikogruppe for seksuelt overførbare eller alvorlige smittsomme sykdommer. Han må derfor underskrive på at han ikke har hatt seksuell kontakt med prostituerte, andre menn, kvinnelige sprøytenarkomane eller oppholdt seg i et land med høy forekomst av hiv eller hepatitt siste 12 måneder. Sædgiveren må gjennomgå en legeundersøkelse og det vil bli foretatt en analyse av kromosomene. Hvis alle prøvene er i orden, kan han deretter lage sædprøven i et eget avlukke i laboratoriet eller hjemme hos seg selv og deretter levere den til laboratoriet. Sædprøven blir frosset ned og ikke benyttet før man har foretatt en ny helsekontroll av giveren etter ytterligere tre og seks måneder. Hensikten med disse kontrollene er å utelukke at han var smittet av for eksempel hiv så kort tid før prøven ble laget at det ikke viste seg i de første testene. Det er meget ressurskrevende å drive en sædbank, og de skandinaviske landene har derfor samlet virksomheten på et sted. Denne sædbanken heter Cryos og ligger i Århus i Danmark. En sædgiver er i henhold til norsk og dansk lov anonym. I Sverige kan en sædgiver derimot bli kontaktet av et eventuelt barn senere i livet. Å være sædgiver er å betrakte som en humanitær innsats på linje med det å være blodgiver. Han får derfor dekket sine transportkostnader, men for øvrig intet honorar.
Lenke til kommentar

Hmm, lurer på hvorfor sæddonorer ikke kan ha seksuell kontakt med andre menn :p. Er vel ikke større sjanse for å smittes der enn hos kvinner. Jaja, nå forsvant muligheten for Perra1. Neida ;).

Måtte nesten le litt når jeg leste det med å "lage sædprøven i eget avlukk på laboratoriet".

Endret av chrml
Lenke til kommentar
jeg har sjekka på nettet etter alternative metoder for å tjene penger, og hvis man er sæd/blod-donor får man bare betalt reiseutgiftene. utrolig teit.

har enda ikke funnet og hvilke kroppsdeler jeg kan selge og for hvilken pris :hmm:

6695241[/snapback]

Jeg kjøper høyrehånda di for 50 kroner. Har alltid hatt lyst til å prøve "The stranger"-runketrikset på ordentlig. :p

Lenke til kommentar
Hmm, lurer på hvorfor sæddonorer ikke kan ha seksuell kontakt med andre menn :p. Er vel ikke større sjanse for å smittes der enn hos kvinner. Jaja, nå forsvant muligheten for Perra1. Neida ;).

6695188[/snapback]

Dette er på grunnlag av det fremragende resonnementet "de homofile gjør det sikkert bare for å spre sine egne gener, de selviske svina. Vi skal bare ha folk som runker av ren altruisme her i gården". Av og til lurer jeg på hva folk tenker med .

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å være sæddonor. Hvis mine gener kan hjelpe andre så hadde den største gaven man kunne gitt.. Nemelig "life itself"

Men iflg sitatet over så kan jeg IKKE bli sæddonor. Jeg skal til land med høy tetthet av HIV , arbeider i en yrkesgruppe hvor HIV er utbredt og..har hatt.. øhh.. Nei det var alt :p

Skal sies at jeg tester meg på helsestasjonen hvis det er behov for det. Hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til å ha meg med en dame uten hvis jeg hadde visst at jeg hadde hiv. Har glippet med kondomen noen ganger , håper ikke det blir en gang for mye.

Lenke til kommentar
jeg har sjekka på nettet etter alternative metoder for å tjene penger, og hvis man er sæd/blod-donor får man bare betalt reiseutgiftene. utrolig teit.

har enda ikke funnet og hvilke kroppsdeler jeg kan selge og for hvilken pris :hmm:

6695241[/snapback]

Jeg kjøper høyrehånda di for 50 kroner. Har alltid hatt lyst til å prøve "The stranger"-runketrikset på ordentlig. :p

6695309[/snapback]

jeg er venstrehendt så det går nok bra :D men hvis vi sier 20 000 kroner så er høyrehånda din :)

Lenke til kommentar

6690348[/snapback]

Kilde ?

Vi diskuterte dette på skolen , og der sa læreren at dette fikk du ikke.

Hadde vært morro å lese at du fikk penger for å blø litt.

6690384[/snapback]

Tidene forandres tydeligvis...

For en del år tilbake, var jeg medlem av Norsk Folkehjelp. Da husker jeg at det stadigvekk kom inn "blodpenger". Det var utbetalinger på kr.30,- som blodgivere valgte å la oss motta for deres blodgivning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...