Gå til innhold

Macrobilde av en edderkop

Klekkus

Anbefalte innlegg

edderkopramme800x600ky5.jpg

Knipsa et bilde av en edderkop nede med sjøen i dag, var ikke helt sikker på om jeg skulle croppe det eller ikke. Men bildet som jeg har lagt ut valgte jeg å ikke croppe før jeg fikk kritikk/tips.

(Trykk for større bilde)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det er alt for rotete i bakgrunnen., spindelvevet skulle også kommet litt mer frem. Om du hadde kommet nærmere, så tror jeg det hadde blitt bedre egentlig, litt vanskelig å croppe det der bra.

Edderkoppen er også midt i bildet, som jeg syntes blir kjedeligere og kjedeligere.

Det som kansje hadde vært morro å er croppe det slik at edderkoppen henger i hjørnet av bildet.

Fargene og skrapheten er heller ikke så mye å skryte av i mine øyne.

1. Du skulle stått nærmere/brukt macro objektiv.

2. Ting i senter blir ganske kjedelig

3. Sterkere kontraster og farger

4. bedre skarphet og helhet.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det er alt for rotete i bakgrunnen., spindelvevet skulle også kommet litt mer frem. Om du hadde kommet nærmere, så tror jeg det hadde blitt bedre egentlig, litt vanskelig å croppe det der bra.

Edderkoppen er også midt i bildet, som jeg syntes blir kjedeligere og kjedeligere.

Det som kansje hadde vært morro å er croppe det slik at edderkoppen henger i hjørnet av bildet.

Fargene og skrapheten er heller ikke så mye å skryte av i mine øyne.

1. Du skulle stått nærmere/brukt macro objektiv.

3. Sterkere kontraster og farger

4. bedre skarphet og helhet.

6687644[/snapback]

Hiver meg på den, føles som om det ligger ett tynt grått ark over.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare mitt syn jeg :)

Om du syntes slik er kult, så er det din stil :D

Ingen som skal lære deg å ta bilder, det må du gjøre selv ;)

6687964[/snapback]

Nja, men hvis du kombinerer kritikk og tips du får så kan du øære deg å ta bedre bilder.

Hiver meg på den, føles som om det ligger ett tynt grått ark over.

6687983[/snapback]

Den skjønte jeg ikke :dontgetit:

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Håper du ikke mener det for generelt, det er ikke så at alt av motiver må ha hoved-fokuspunktet i "rule-of-thirds" for å ikke bli kjedelig. Dessuten er regler til for å brytes - der det passer. Noen ganger er det "midt i blinken" å ha objektet i senter..

Lenke til kommentar

Håper du ikke mener det for generelt, det er ikke så at alt av motiver må ha hoved-fokuspunktet i "rule-of-thirds" for å ikke bli kjedelig. Dessuten er regler til for å brytes - der det passer. Noen ganger er det "midt i blinken" å ha objektet i senter..

6690082[/snapback]

Er enig her selv! Men i de fleste tilfeller er det "dødt" å ha objektet i midten. Men en edderkop i ett edderkopnett passer bra med objektet i midten, for trådene danner visuelle synssnorer som leder blikket til edderkopen. (Bare et offtopic spørsmål: edderkop eller edderkopp?)

Endret av DjN9o
Lenke til kommentar
Er det stor dybdeskarphet på bildet? Jeg syns dybdeskarpheten er liten (stor blenderåpning) og at ting i bakgrunnen er uklart....

6692699[/snapback]

Ja dette er stor dybdeskarphet for et slik motiv etter min mening. Visst er bakgrunnen uskarp, men det burde vært mye mer ute av fokus.

Oppnås enten ved å gå nærmere/større brennvidde eller å bruke raskere optikk (og dermed større blender).

Lenke til kommentar

6690082[/snapback]

Neida, mener det ikke generelt, men på veldig mange bilder egentlig.

Er jo forsåvidt smak å behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...