Gå til innhold

Tips til alternative trening... Sterkere/ formen

Anbefalte innlegg

Hei jeg er gutt på 16...

Jeg har drivet med masse forskjellige idretter..

De siste 5 årene begynte jeg å slutte på så å si alle idretten..

Jeg var klassens beste til å løpe og best i gym..

Det siste halve året har jeg nesten ikke trent. Så jeg har gått fra 7 treninger i uka til 3 også så å si ingen nå lenger...

Jeg søker derfor råd her om trenings tips jeg kan gjøre og spesielt om kosthold for jeg HAR ikke lyst til å legge på meg evt bli "tjukk"...

Jeg er usikker på om jeg har godt av å trene med vekter for jeg har hørt at det kan hindre meg i å vokse og at jeg kan få skadder ettersom jeg blir større...

Jeg er ca 170-172 cm, 60 kg.... og jeg trur jeg kommer til å vokse mere, men jeg er like høy som faren min og høyere enn min mor så er ikke sikker på om jeg kommer til å vokse så mye mere, men jeg håper at jeg kommer til å vokse mere :D:love:

Jeg har veldig små spinkle bein og har små under armer og overarmer noe som jeg ikke liker veldig gått...

Jeg er interresert i å trene alle av kroppens deler liker ikke at overkroppen blir svær mens jeg har spinkle bein :D

MVH BJ :w00t:

Alle forslag og trenings tips og kosthold er velkommene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ca 170-172 cm, 60 kg.... og jeg trur jeg kommer til å vokse mere, men jeg er like høy som faren min og høyere enn min mor så er ikke sikker på om jeg kommer til å vokse så mye mere, men jeg håper at jeg kommer til å vokse mere :D:love:

6687151[/snapback]

Nei, det har fint lite å si. Du kan godt begynne med styrketrening.

Svømming er også bra, men motstanden blir aldri større, så man blir ikke sterkere og sterkere av det.

Lenke til kommentar

6687151[/snapback]

Svømming er også bra, men motstanden blir aldri større, så man blir ikke sterkere og sterkere av det.

6687497[/snapback]

nettop....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

6687151[/snapback]

6687497[/snapback]

I begynnelsen vil du nok bli sterkere og sterkere av å svømme, men når du når et visst punkt vil det kun gå på utholdenehet. Svømming trener jo hele kroppen og hvis du svømmer crawl, rygg eller fly vil du nok bli ganske sterk i magen etter en stund ...

Lenke til kommentar

Vil anbefale at du både driver med kondisjonstrening og styrketrening. Du sier ikke noe om målet ditt. Vil du bli stor og sterk? Bygge muskler? Bedre kondisjon? Trene alene, eller i klubb?

Du må jo finne ut hva du selv liker, og hva som passer for deg. Hvis du selv mener at du vil øke i volum, er det kanskje ikke så lurt å bare trene kondisjonstrening som fotball og innebandy.

Mine råd:

- Styrketrening med vekter. (Best å få et spesialsydd program spesielt tilpasset deg.)

- Sykling (Hvis du mener du har spinkle bein, vil sykling hjelpe deg med det. Finn deg noen saftige bakker og kjør intervalltrening opp. I tillegg til kondisjon)

- Svømming (Noe av den beste treningen som finnes. Både at du trener hele kroppen og at det i tillegg omtrent aldri forekommer skader)

- Jogging (De sier det er så bra, men har ikke sansen for det selv)

Hvis du trener for å øke i volum, er det ikke sikkert du får i deg nok mat gjennom bare å spise normalt. Du må vurdere hvor hardt du vil satse og hva dine mål er for å finne ut om du trenger kosttilskudd. Til en vanlig aktiv person skal man få dekket behovet ved vanlig norsk kosthold, men hvis du feks. driver med styrketrening trenger man tilskudd av ekstra stoffer. Da i hovedsak karbohydrater og proteiner. Om du ikke vil gå til innkjøp av kosttilskudd kan du jo prøve å spise mat som kylling, fisk og pasta. Drikk masse melk er mitt råd....

Lenke til kommentar
- Styrketrening med vekter. (Best å få et spesialsydd program spesielt tilpasset deg.)

- Sykling (Hvis du mener du har spinkle bein, vil sykling hjelpe deg med det. Finn deg noen saftige bakker og kjør intervalltrening opp. I tillegg til kondisjon)

- Svømming (Noe av den beste treningen som finnes. Både at du trener hele kroppen og at det i tillegg omtrent aldri forekommer skader)

- Jogging (De sier det er så bra, men har ikke sansen for det selv)

det der syns jeg hørtes bra ut :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bli stor å sterk og bygge muskler, men samtidig vil jeg holde kondisjonen oppe... om jeg trener alene eller i klubb er det samme...

Vel jeg vurdere å satse, men ikke synnsykt seriøst, men sånn en gang om dagen..

Hva mener du med interval har hørt det før men husker ikke helt det betyr..

Endret av HeroNotodden
Lenke til kommentar
Jeg vil bli stor å sterk og bygge muskler, men samtidig vil jeg holde kondisjonen oppe... om jeg trener alene eller i klubb er det samme...

Vel jeg vurdere å satse, men ikke synnsykt seriøst, men sånn en gang om dagen..

Hva mener du med interval har hørt det før men husker ikke helt det betyr..

6694199[/snapback]

Da er det viktig at du trener begge deler. Både kondisjon og styrke. Hvis du vil bli stor og sterk, så bør du spise kosttilskudd. Gå på helsekostbutikken og spør. Du bør ha ett pulver med karbohydrater, ett med protein. Om du vil spise kreatin og andre stoffer, er ikke det så dumt heller.....

For å bygge muskler er det nesten utelukkende ren styrketrening som gjelder. Hvordan du vil trene avhenger av målene dine. Om du vil bli størst og sterkest bør du løfte tungt med få repetisjoner (Alt mellom 1-6). Hvis du derimot vil få utholdende muskler bør du ta lettere vekter men flere reps (8-15)

En gang om dagen er bra:) Du bør variere, så du ikke trener styrke tre dager, også to dager med kondisjon. Bedre å kjøre annenhver. Selv om du er ivrig, er det viktig at kroppen får hvile. Ta gjerne minst en hviledag i uka. Husk at musklene bygges når man restitueres.

Intervalltrening vil si at du kjører alt du kan i en liten tid, før du slapper av, og gjør det samme. Feks sykle opp en bakke alt du kan og trille rolig ned igjen.

Jeg kjører et styrkeprogram, også varierer jeg når det gjelder kondisjon. Det kan være sykling, jogging (om jeg må), padling osv.. Kajakkpadling er faktisk veldig god trening for hele overkroppen, og anbefales for min del.

Husk også å trene alternativt hvis du er på ferie eller borte fra treningsstudio. Chins går fint i en kvist, push-ups, dips finnes steder for, og selvfølgelig sit-ups. Bare å bruke fantasien. Knebøy med tømmerstokker går også fint forresten:)

Helt til slutt må jeg bare si at langrenn også er super trening. Veldig allsidig trening for hele kroppen i tillegg til utholdenhet.

Endret av The_Hurricane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...