Gå til innhold

Ny (evt. brukt) PDA ø. k., hva leter jeg etter?

andm

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt meg en ny PDA. Hovedbruksområdet er til skole, der jeg vil benytte et sammenleggbart tastatur og skrive mye. Ellers vil jeg bruke den til Internett og lignende, alt etter hva som er mulig. Jeg har vært borte fra PDA-verdenen siden Palm hadde modeller med opptil 8 MB lagringsplass og gråskalaskjermer, så jeg trenger å bli oppdatert.

Dette er kravene mine. Fortell meg gjerne om forskjellige løsninger, hva som er vanskelig å gjennomføre/kombinere og så videre.

Dette vil bli min portable og lettvinte erstatning til min bærbare PC.

• Så liten som mulig, men jeg er egentlig ikke kresen på størrelse og vekt, så lenge disse holder seg innenfor rimelige grenser, og at PDA-en fortsatt kan konkurrere med en stor, tung bærbar PC.
  • Så mange trådløse tilkoblinger som mulig. Helst mulighet til raskt trådløst nettverk med god rekkevidde. Blåtann-funksjonalitet er et absolutt krav.
  • God ytelse. Fortell meg gjerne hva jeg sikkert trenger (jeg er ikke så opptatt av spill og krevende programmer, men ønsker helst en PDA som er i stand til det meste), og hva jeg kan få til hvilken pris.
  • Brukbar skjerm. Trenger ikke være sjokkerende god, men den må duge noenlunde.
  • God batterilevetid.
  • Et tilgjengelig ultraportabelt tastatur med norske tegn (à la Stowaway-tastaturet jeg er kjent med) må være tilgjengelig tilbehør.
  • Hvis jeg skal orke å ta i bruk kalender-, avtale-, og de øvrige planleggingsfunksjonene, må disse være godt gjennomført og sydd sammen. En «today screen» som jeg har vært borti før, er å foretrekke.

For øvrig ønsker jeg at PDA-en er i stand til mye uten å måtte legge til ekstra programvare og modifisere operativsystemet.

Pris er selvsagt en viktig faktor. Jeg vet ikke hva slike PDA-er koster nå til dags, så informer meg gjerne.

Jeg setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også noen spørsmål:

Min Visor Deluxe fra sent på 90-tallet var klar til bruk med oppstartstid langt under ett sekund. Av og på ved et tastetrykk. Er Windows-PDA-ene (eller hva jeg nå enn skal kalle dem) noenlunde like kjappe på dette området?

Kommer de fleste modellene med en eller annen form for ekspansjonsport?

Hva er forventet vanlig batterilevetid?

Trenger jeg en PDA, når jeg allerede har en bærbar? Er jeg på villspor når jeg ønsker en bærbar samt et sammenleggbart tastatur til skolebruk for å skrive på? Det fungerte iallfall ypperlig med min tidligere modell.

Lenke til kommentar

Kan anbefale HTC TyTN eller Qtek 9100 da disse har gode qwerty-tastaturer som du ikke får krampe av å skrive på over lengre tid. I tillegg kan du ringe med dem... ;)

Min Visor Deluxe fra sent på 90-tallet var klar til bruk med oppstartstid langt under ett sekund. Av og på ved et tastetrykk. Er Windows-PDA-ene (eller hva jeg nå enn skal kalle dem) noenlunde like kjappe på dette området?

Du skrur dem ikke av, du setter dem i Stand By. Det går like kjapt som din gamle Viso Deluxe. :)

Kommer de fleste modellene med en eller annen form for ekspansjonsport?

Vel, ja... Men for noen (avhengig av modell og type) er det kun snakk om lagringsplass.

Hva er forventet vanlig batterilevetid?

Min 9100 varte rundt 3-4 dager ved "normal" bruk (for meg). Skrev jeg mye eller snakket mye i telefonen, gikk selvfølgelig brukstiden ned. Skrur jeg av telefonen (sperrer for e-post synkronisering, tale og GPRS/EDGE), så kunne den fint stå på i langt over en uke.

Trenger jeg en PDA, når jeg allerede har en bærbar? Er jeg på villspor når jeg ønsker en bærbar samt et sammenleggbart tastatur til skolebruk for å skrive på? Det fungerte iallfall ypperlig med min tidligere modell.

6687175[/snapback]

Ekstern tastatur er en stor fordel hvis man skal skrive mye, ja. ThinkOutside har noen gode, bruker BT-musen deres til min TyTN og 9100.

Om du trenger en PDA blir en annen diskusjon. Etter anskaffelse av 9100 har jeg ikke med meg laptop så mye som før, jeg kan fortsette å skrive på rapporten uten den...

Lenke til kommentar

Du viser til mobil-PDA-er, stemmer ikke det? Den må ikke nødvendigvis ha mobiltelefonfunksjonalitet. Minitastatur på selve enheten er ikke nødvendig, fordi jeg helst vil ha et i sann tastaturstørrelse. Er det ikke flere modeller jeg bør ta en titt på?

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i en god PDA, så er min Dell X50v til salgs. Fakta om PDA'en og ratinger finner du her: Dell Axim X50v Eller her: Dell Axim X50v

Noen stikkord er: kraftig prosessor, heftig skjerm, trådløst, bluetooth.

Ingen riper i skjerm og generelt lite brukt. Stort sett bare brukt sammen med GPS-enhet i bil. Det er også alt av forsikringer på denne PDA'en, husker ikke helt hva de heter, men det er er tyveri, accident og tre års next business day, hvertfall. Det er ca 320 dager igjen av tyveri og accident forsikringene tror jeg. Har ikke service-tagen tilgjengelig her på jobb, men skal sjekke opp de eksakte tallene når jeg kommer hjem og skal komme tilbake med det.

Utenom den vanlige pakka følger det med 1gb med ekstra minne (MMC). PM meg hvis du er interessert, så kan jeg love deg at vi finner en pris du blir fornøyd med.

Lenke til kommentar

Egentlig, vil jeg bare anbefale deg å kjøpe den som du har best magefølelse for. I det du trykker kjøp og bekreft bør du sitte med en god magefølelse, ellers blir du ikke fornøyd :)

De fleste pocketpcer er i bunn og grunn ganske like

Lenke til kommentar

Var alternativet mitt helt dumt siden det ikke kom noen tilbakemeldinger på det? Hvis du kan spare nesten to lapper på minst like bra speca PDA, sett bortsett fra innebygd GPS på fujitsuen så skulle jeg tro det ville være aktuelt?

Lenke til kommentar

Bare en liten personlig vurdering:

Dell Axim X50v er jo en flott og rask maskin det, men nå har man fått Windows Mobile 5.0 som bl.a. har fordelen at selv om batteriet tømmes helt, så mister du ingenting. :)

Dessuten har du ikke nevnt noen pris...

Lenke til kommentar
Var alternativet mitt helt dumt siden det ikke kom noen tilbakemeldinger på det? Hvis du kan spare nesten to lapper på minst like bra speca PDA, sett bortsett fra innebygd GPS på fujitsuen så skulle jeg tro det ville være aktuelt?

6704833[/snapback]

Jeg har gitt deg tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...