Disippel i lære Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Jeg har lite kunnskaper om html, og enda mindre om php. Men jeg driver siden til skulelaget der jeg bor, og der trenger jeg en gjestebok. Den gjesteboken som følger med FrontPage liker jeg ikke, siden den legger nyeste poster nederst, og den mangler navnfelt. Kan noen lage en ferdig kode til en gjestebok som inneholder: Navn-felt E-post felt Tekstfelt Der første, og siste må vere obligatoriske. Og kan noen fortelle en god måte til å legge dette inn i et html-dokument. Jeg kjører på start.no sine serverer, så php er ingen problem. Endret 16. august 2006 av Disippel i lære Lenke til kommentar
Atch Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Lage en ny ferdig gjestebok til deg? Hvorfor det? Kravene du stiller er ikke spesielt store. Det finnes enormt mange gjestebok-scripts der ute som helt sikkert vil passe. Er ikke nødvendig å lage enda et. Sjekk f.eks. Hotscripts. EDIT: Gal lenke, sorry. Endret 16. august 2006 av Atch Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Kan noen si meg hva dette skyldes: Warning: fopen(guestbookstore/guestbookcontents/3.php): failed to open stream: Permission denied in /mnt/home4/s/sk/skulelag/public_html/guestbook/pbguestbook.php on line 484 Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /mnt/home4/s/sk/skulelag/public_html/guestbook/pbguestbook.php on line 485 Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /mnt/home4/s/sk/skulelag/public_html/guestbook/pbguestbook.php on line 486 Det kommer opp på samtlige når jeg prøver å poste. Endret 16. august 2006 av Disippel i lære Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) det står jo det øvers... du har ikkje tilgang til filen.. prøv å chmodde filen... du kan evt. chmodde til 766 ? ...om 766 e så veldig lurt, blir en annen sak andre kanskje kan fikse... Endret 16. august 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Filen som skal chmoddes er nok flatfila(*.txt). Hva denne filen heter, og hvor den skal ligger, finner du i README/readme.txt/readme.html etc. etc. Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Jeg kjeder meg forferdlig, og venter på svar i en annen post jeg har spurt om noe i html, så tenkte jeg kunne prøve å skrive en liten gbook guide med php og mysql som standpungt. Dette forutsetter at du har en database med brukernavnet "brukernavn" og passordet "passord". Dette kan du selvsagt endre i scriptet til hva du vil. Du må også ha en tabell som ser slik ut: gjestebok => "tittel", "epost", "innhold" <html> <head> <tittle>"Min gjesteboktittel"</tittel> <meta name="Description" content="Gjestebok for skulelaget" /> </head> <body> <table style="position: relative; left: 25%; right: 25%;"> <tr><h2>Gjestebok</h2></tr> <td> <form action="" name="gjestebokform" method="POST"> <input type="text" name="tittel" value="Din tittel" ><br /> <input type="text" name="epost" value="[email protected]"><br /> <textarea name="innhold" cold="40" rows=8">Melding</textarea> </form> </td> </table> <?php mysql_connect("localhost", "bruker", "passord") or die(mysql_error()); mysql_db_select("skulelaget") or die(mysql_error()); */Setter variabler som henter form dataen */ $tittel = $_POST['tittel']; $epost = $_POST['epost']; $innhold = $_POST['innhold']; */ Setter dataen brukeren postet inn i tabellen gjestebok i databasen */ mysql_query("INSERT ('tittel', 'epost', 'innhold') INTO gjestebok VALUES('$tittel', '$epost','$innhold') or die(mysql_error()); ?> <br /><br /><br /> <?php $sporring = mysql_query("SELECT * FROM gjestebok ORDER BY ID DESC LIMIT 10") or die (mysql_error)); while ($rad = mysql_fetch_array($sporring)){ $tittel2 = $rad['tittel']; $epost2 = $rad['epost']; $innhold2 = $rad['innhold']; echo $tittel . "<br />" . $epost . "<br />" . $innhold . "<br />"; } ?> NB: Dokumentet er skrevet rett fra editoren her på diskusjon.no og det er ikke testet, så det kan inneholde noen feil / bugs og kan kanskje ikke virke, men sånn som jeg ser det skal det virke. Men som sagt kan hende det er noe jeg har oversett. Håper di fikk bruk for det;) Endret 17. august 2006 av [email protected] Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Eventuelt, så har beethoven skrevet en fin guide til en gjestebok uten mysql Her får du forklart alt på en veldig grei måte... /k Endret 17. august 2006 av kakkle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå