-dizzy- Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Her er problemet: Antall pc'er: 3 Antall pc'er med internett: 1 Antall pc'er ønskes med internett: 3 Antall pc'er mangler internett: 2 Altså, det er 3 pc'er som jeg ønsker internett på, men har nå bare på 1. Jeg sliter litt med alt "kabel-styret". Den skal hit og den skal dit etc. Har laget en liten illustrasjon av hvordan oppsettet er akkuratt nå. Og jeg trenger bare hjelp med å få forklart hvor kablene skal sitte:D (romtatomta, anne og perra er bare navnet på pc'ene) peace Endret 16. august 2006 av -dizzy- Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Ser på tegninga du har laga at du skriver hub, men ser også at det er en port som heter WAN. Om dette stemmer så er det nok en router. Det du isåfall må gjøre er å strekke kabel fra ADSL modemet og inn i WAN porten på routeren. Så må du strekke en kabel fra hver av LAN portene på routeren og inn på hver pc. Lenke til kommentar
-dizzy- Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Ser på tegninga du har laga at du skriver hub, men ser også at det er en port som heter WAN. Om dette stemmer så er det nok en router. Det du isåfall må gjøre er å strekke kabel fra ADSL modemet og inn i WAN porten på routeren. Så må du strekke en kabel fra hver av LAN portene på routeren og inn på hver pc. 6686067[/snapback] Ja stemmer! Jeg beklager den feilen.. det er en router! Takk for svar, skal se om jeg får ordnet det EDIT: Okey jeg strakk en kabel fra hver pc til nr 1,2 og 3 i routeren. Og så en kabel fra adsl modemet til WAN porten. Men da vil ikke pc'en (romtatomta) koble seg til nettet. Det er den pc'en som sitter i nr.1 og som skal "styre" nettet. Grunnen til at det ikke virka å koble seg til nettet nå, kan det ha noe med nettverks innstillingene på pc'en å gjøre? For kablene skal jo stå rett... Isåfall, hva må jeg gjøre med innstillingene? Endret 16. august 2006 av -dizzy- Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hvilken leverandør er det du har og hva heter ADSL modemet ditt? Om det er telenor du har og du ikke har router fra dem må du sette opp routeren din til å "ringe opp" via pppoe. Lenke til kommentar
-dizzy- Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Jeg har telenor... hvordan får jeg routeren til å ringe opp via pppoe? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg har telenor... hvordan får jeg routeren til å ringe opp via pppoe? 6686754[/snapback] Først må jeg vite hvilket ADSL modem du har. De siste årene har telenor sendt ut router med integrert router så du ikke trenger å tenke på pppoe i din router. Men om du ikke har dette må du sette opp pppoe i routeren din. Det gjør du i web-grensesnittet til routeren. IP adressen til routeren finner du ved å ta start>kjør og skrive in ipconfig. Da står adressen til routeren bak Standard gateway. Da åpner du nettleseren din og trykker inn http://<ip-du-fant>. Hvordan du gjør det er forskjellig fra router til router, men se etter pppoe der. Husk @online.no bak brukernavnet ditt. Litt off-topic så synes jeg dette er et fint eksempel på at PPPoE ofte skaper problemer. De fleste andre leverandører så er det jo bare å plugge i kabelene og det fungerer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Men da vil ikke pc'en (romtatomta) koble seg til nettet. Det er den pc'en som sitter i nr.1 og som skal "styre" nettet. 6686186[/snapback] Denne PC-en som er på nett, må du "ringe opp" med ADSL-en for og komme på nett? Lenke til kommentar
-dizzy- Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Denne PC-en som er på nett, må du "ringe opp" med ADSL-en for og komme på nett? 6690970[/snapback] Stemmer! TheBoz: er det en annen måte å finne adressen til routeren på enn å kjøre ipconfig? For når jeg gjorde det, bare blinka det et vidu i 1/10 av et sekund eller noe. Det viduet der det stod standar gateway etc. Endret 17. august 2006 av -dizzy- Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Denne PC-en som er på nett, må du "ringe opp" med ADSL-en for og komme på nett? 6690970[/snapback] Stemmer! 6692074[/snapback] Isåfall må du gjøre som jeg skrev, sette opp routeren til å koble opp med pppoe, og deaktivere pppoe på maskinen som i dag er koble til internett. Dette gjør du ved å sette på "Slå aldri et nummer" i egenskaper for internett. Lenke til kommentar
-dizzy- Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Isåfall må du gjøre som jeg skrev, sette opp routeren til å koble opp med pppoe, og deaktivere pppoe på maskinen som i dag er koble til internett. Dette gjør du ved å sette på "Slå aldri et nummer" i egenskaper for internett. 6692313[/snapback] okey.. men sjekk det jeg skreiv. edita den forige posten litt! Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Gå hit: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...odem-index.html Velg den routeren du har og kikk på emnet "Sette i rutermodus" eller "Manuelt oppsett". Når du har gjort dette, så avinstaller Online-programvaren som fulgte med ditt abonnement fra de PC'er som har denne installert. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Stemmer! TheBoz: er det en annen måte å finne adressen til routeren på enn å kjøre ipconfig? For når jeg gjorde det, bare blinka det et vidu i 1/10 av et sekund eller noe. Det viduet der det stod standar gateway etc. 6692074[/snapback] Det du må gjøre er først å klikke start>kjør og skrive inn cmd og trykke ok. Så skriver du inn ipconfig og trykker enter så får du lest det som står der. Du som nevnte å sette opp modemet til å bli router, det er ikke spesielt lurt siden du da får to routere etterhverandre. Det er dessuten meget tvilsomt om han har et modem som støtter både brigde og router siden har ringer opp med pc`en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå