Caze Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Har nettopp begynt å ta i bruk mitt nye Sony A100 kamera, som jeg har noen Minolta objektiver til. Ett av disse objektivene er et 100-300. Når jeg setter et PL-filter på dette, har jeg store problemer med å få skarpt bilde, og autofokusen sliter veldig. Er forsåvidt vanskelig å få fokus manuelt også ved 300mm. Er det slik at dette er "å forvente" ved så høy zoom? AF/skarphet er helt ok når jeg bruker f.eks. kit-objektivet (18-70mm). Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Har nettopp begynt å ta i bruk mitt nye Sony A100 kamera, som jeg har noen Minolta objektiver til. Ett av disse objektivene er et 100-300. Når jeg setter et PL-filter på dette, har jeg store problemer med å få skarpt bilde, og autofokusen sliter veldig. Er forsåvidt vanskelig å få fokus manuelt også ved 300mm. Er det slik at dette er "å forvente" ved så høy zoom? AF/skarphet er helt ok når jeg bruker f.eks. kit-objektivet (18-70mm). 6685555[/snapback] Hei, 1: Er det et sirkulært eller lineært polafilter? AF-kameraer må ha sirkulært for at autofokusen skal virke. Dersom 1 er OK, hva er lysstyrken på objektivet? Et polafilter legger gjerne til en blender eller to, så dersom du har et f/4.5-5.6 objektiv, så kan det i praksis bli et f/9-11 objektiv, og autofokus fungerer svært dårlig med så lite lys. Gamle Minolta klarte vel AF med f/8 objektiver, vet ikke hvordan det er med Sony. -Torstein Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Det er sirkulært, tror jeg (?) Hvordan ser man evt. forskjellen? Objektivet er 4.5-5.6 ja... Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det er sirkulært, tror jeg (?) Hvordan ser man evt. forskjellen? Objektivet er 4.5-5.6 ja... 6691704[/snapback] Hva er den fulle betegnelsen på filteret? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det kan også være pga at lukkertiden blir 2 til 4 ganger så lang i forhold til om du hadde tatt av filteret (stjeler lys som torstein nevner). Bevegelsesuskarphet enten fra deg eller fra motivet m.a.o. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Sirkulert (CPL) er rundt i formen. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Sirkulert (CPL) er rundt i formen. 6692275[/snapback] Det er et linjært pl-filter også. Jeg var nettopp hos en kamera-butikk, og der forklarte de først: Linjært PL-filter kan man justere på ved hjelp av å vri den ytterste ringen for å justere vinklingsgrad. Et sirkulært er ikke justerbart og ble hovedsaklig laget for å unngå at man mister innstilingen for pl-vinklingsgrad ved bruk på autofokus-objektiver. Javel, så jeg fikk da se på et sirkulært filter. Jeg så at dette var bygget akkurat på samme måte som pl-filteret jeg har hjemme (er på jobb, derfor har jeg ikke betegnelsen her) - og ved å dreie på den ytterste ringen justerte jeg vinklingsgraden - NETTOPP PÅ SAMME MÅTE SOM ET LINJÆRT! Når jeg så viste dem at det sirkulære filteret fungerte akkurat slik de hadde beskrevet at et linjært fungerte - ble de ganske stumme... Så jeg fikk altså ingen forklaring på hva som var forskjellen Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Så jeg fikk altså ingen forklaring på hva som var forskjellen 6692575[/snapback] Alt man måtte ønske å vite om polarizers: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/polarizers.shtml http://www.mat.uc.pt/~rps/photos/faq.polarizers.html Fra den siste linken: Q2: What is the difference between a linear and a circular polarizer?A2: The main points are: * If you use a standard linear polarizer with cameras that use auto-focus and/or auto-exposure, you may have problems. This filter may also cause trouble with manual cameras, if you're using TTL light measurement. A little dependent on the camera, your meter might go crazy. (It is not said you _will_ get problems, only that you might get them.) * A circular polarizer can be used on all cameras, and will work the same as a linear polarizer with respect to darkening the sky, eliminating glare, et cetera -- circular polarizers are just more expensive. -Torstein Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det er ikke formen som avgjør om det er sirk eller lin polafilter. Et sirkulært er også lineært i den forstand at det fjerner lys som ikke er orientert i en viss retning. Forskjellen mellom de er at det sirkulære har en såkallt kvartbølge plate (quarter wave plate QWP, på engelsk) bak det lineære filteret. Denne plata 'de-polariserer' lyset igjen slik at det blir på sirkulært format (lysbølgene) og slik lysmåleren/AF-sensorene må ha det. Forståelig? Altså først en lineær filtrering, så en spredning av lyset igjen slik at ditt autofokus kamera funker som det skal. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Fant nettopp ut at mitt filter er linjært, da det ikke er merket med noe annet enn "Polarizing filter". Så der har jeg nok forklaringen på det originale spørsmålet Takk for hjelpen til dere som har svart. Nå er det bare å grave dypt i lommeboka, for CPL-filtre er dyre ser jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå