Bassmus Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Heisann. For en tid tilbake kjøpte jeg ny harddisk til datamaskinen, en Samsung Spinpoint 250 GB SATA disk. Men siden jeg ikke har SATA-kontroller på hovedkortet mitt (Asus A7V333), kjøpte jeg denne Sunsway/ST Lab-kontrolleren fra Komplett. Ikke så altfor lenge etter at jeg satt dette opp, fikk jeg problemer med at datamaskinen plutselig bare fryser helt, at harddisken tikker annenhvert sekund, før ting løsner og jeg kan bruke maskinen videre. Hvor lenge maskinen fryser og harddisken tikker varierer, men det har vært så mye som i underkant av et minutt eller så. Dette kan den gjøre kanskje 10-20 ganger om dagen - med andre ord ganske irriterende. Har noen noen idéer til hva som forårsaker dette? Er inne på tanken om å bare kjøpe en ny datamaskin etter hvert, siden komponentene utenom harddisken begynner å bli litt slitne (kan bare glemme å spille Drømmefall! :!: ). Men hadde ikke lyst til å gjøre det riiiiktig enda. Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Det er nok harddisken som er i ferd med å ta kvelden. http://en.wikipedia.org/wiki/Click_of_death -Kisp Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 min samsung tok kvelden etter knappe 5mnd, skal sendes inn i dag Mange venner's samsunger tar kvelden, hva skjer med samsung`? Samsung har jo kommet godt ut gjennom en rekke tester, så hvorfor skjer detta da? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Du har muligens "bad sectors" på disken din. Har du prøvd CheckDisk eller hva det nå heter? (Høyreklikk på Drive-ikonet, velg Properties, Tools.) Der kan du også be om å sjekke og swappe ut bad sectors. Ellers kan kanskje et program som SpinRite være til hjelp. I tillegg til å rette opp ting som har gått galt, kan det også forebygge diskfeil. (Forutsatt at man bruker det - men det blir vel omtrent som med backup: i teorien er det lurt ...) Hvis disken fortsatt er under garanti, så kan du vel alltids få en ny en, men hvis du har mistet data, så blir ikke de erstattet ... Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Det er nok harddisken som er i ferd med å ta kvelden. http://en.wikipedia.org/wiki/Click_of_death 6685352[/snapback] Oi, dette var jo ikke noen gøy lesing. Jeg må innrømme at jeg antok det var noe drivergreier eller noe slikt, siden jeg brukte en ekstern kontroller. Men det kan jo virke som at det er disken som er i ferd med å ta kvelden, ja. Får bare ta backup fortere enn svint, og få sendt disken inn. Har garanti, ja - heldigvis. Du har muligens "bad sectors" på disken din. Har du prøvd CheckDisk eller hva det nå heter? (Høyreklikk på Drive-ikonet, velg Properties, Tools.) Der kan du også be om å sjekke og swappe ut bad sectors. 6685445[/snapback] Har prøvd å sjekke etter bad sectors, ja. Men niks så langt. Hadde jeg allerede fått bad sectors, så hadde jeg sendt den inn på dagen. Takker og bukker for svar, alle sammen! Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Ville nok løpt ut og kjøpt en bunke DVD-plater og fått fart på brenneren fortere enn du kan si "BUT DID YOU BACKUP?" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå